Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira
Arts and crafts are the cultural expresión of a region or a town which embodies creativity within a product. One of the primary economic activities of the town of Ráquira, Boyacá, Colombia is the production of clay handicrafts and heir commercialization. Since the sale of these products are done thr...
- Autores:
-
Chacón Martínez, María del Carmen
Gaona León, Charly
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/36727
- Palabra clave:
- clay handicrafts
production process
innovation
E-commerce
social media
artesanías de barro
proceso de producción
innovación
E-commerce
redes sociales
artisanat d’argile
processus de production
innovation
commerce électronique
réseaux sociaux
artesanato de barro
processo de produção
inovação
comércio electrónico
redes sociais
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 In Vestigium Ire 14-2
id |
SANTTOMAS2_d4f95190f7e8154892e00e5fdfb2dddf |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/36727 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Strategy for innovation in the commercialization process of clay handicrafts in the municipality of Ráquira |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
Stratégie d’innovation dans le processus de commercialisation de l’artisanat d’argile dans la municipalité de Ráquira |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Estratégia de inovação no processo de comercialização de artesanato de barro no município de Ráquira |
title |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
spellingShingle |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira clay handicrafts production process innovation E-commerce social media artesanías de barro proceso de producción innovación E-commerce redes sociales artisanat d’argile processus de production innovation commerce électronique réseaux sociaux artesanato de barro processo de produção inovação comércio electrónico redes sociais |
title_short |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
title_full |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
title_fullStr |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
title_full_unstemmed |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
title_sort |
Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de Ráquira |
dc.creator.fl_str_mv |
Chacón Martínez, María del Carmen Gaona León, Charly |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Chacón Martínez, María del Carmen Gaona León, Charly |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
clay handicrafts production process innovation E-commerce social media |
topic |
clay handicrafts production process innovation E-commerce social media artesanías de barro proceso de producción innovación E-commerce redes sociales artisanat d’argile processus de production innovation commerce électronique réseaux sociaux artesanato de barro processo de produção inovação comércio electrónico redes sociais |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
artesanías de barro proceso de producción innovación E-commerce redes sociales |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
artisanat d’argile processus de production innovation commerce électronique réseaux sociaux |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
artesanato de barro processo de produção inovação comércio electrónico redes sociais |
description |
Arts and crafts are the cultural expresión of a region or a town which embodies creativity within a product. One of the primary economic activities of the town of Ráquira, Boyacá, Colombia is the production of clay handicrafts and heir commercialization. Since the sale of these products are done through traditional channels, the market for these products is unable to be strengthened. An analysis of the current situation of the artisanal sector and the participation of government entities that support the commercialization of these products was performed. A review of emerging trends such as E-commerce, social media, and other technological advances in developing successful businesses are part of the aspects discussed in this study. A descriptive methodology with a qualitative approach was utilized in order to analyze the current situation. Dialogues with a sample population of artisans, merchants, and other actors who support the business sector of the town were recorded. Based on the results, some recommendations are provided to implement digital strategies as an innovative way of marketing and recognition. This was especially the case of businesses whose products were not accredited, providing direct contact with the target audience and therefore generating more sales at the local and regional level. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-06-28 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2236 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2236 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2236/1902 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
In Vestigium Ire; Vol. 14 Núm. 2 (2020): In Vestigium Ire; 81-105 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-2151 2011-9836 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 In Vestigium Ire 14-2 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 In Vestigium Ire 14-2 https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026122842603520 |
spelling |
Chacón Martínez, María del CarmenGaona León, Charly2021-06-28http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2236Arts and crafts are the cultural expresión of a region or a town which embodies creativity within a product. One of the primary economic activities of the town of Ráquira, Boyacá, Colombia is the production of clay handicrafts and heir commercialization. Since the sale of these products are done through traditional channels, the market for these products is unable to be strengthened. An analysis of the current situation of the artisanal sector and the participation of government entities that support the commercialization of these products was performed. A review of emerging trends such as E-commerce, social media, and other technological advances in developing successful businesses are part of the aspects discussed in this study. A descriptive methodology with a qualitative approach was utilized in order to analyze the current situation. Dialogues with a sample population of artisans, merchants, and other actors who support the business sector of the town were recorded. Based on the results, some recommendations are provided to implement digital strategies as an innovative way of marketing and recognition. This was especially the case of businesses whose products were not accredited, providing direct contact with the target audience and therefore generating more sales at the local and regional level.La artesanía es una expresión cultural de una región o un pueblo y es el resultado de la creatividad que se plasma en un producto. Una de las actividades económicas del municipio de Ráquira Boyacá, Colombia es la producción de artesanías en especial de barro y su comercialización se desarrolla por canales tradicionales, lo que no permite que se pueda potencializar el mercado de estos productos. En esta investigación se hace un análisis de la situación actual del sector artesanal, así como la participación de entes gubernamentales en apoyo de acciones encaminadas a la comercialización de estos productos y la revisión de ciertas tendencias como el E-commerce, social media aplicado al mercado artesanal. Para la realización del estudio se adoptó una metodología descriptiva con enfoque cualitativo, con el fin de analizar situaciones reales expuestas en diálogo con una muestra poblacional de artesanos y comerciantes del municipio y actores que participan en actividades de apoyo al sector empresarial. Como resultados se exponen algunas estrategias digitales, innovación en la forma de comercializar y reconocimiento de lugares donde sus productos no son acreditados, logrando un contacto directo con el público objetivo y el objetivo de generar más ventas a nivel local y regional inicialmente.L’artisanat est une expression culturelle d’une région ou d’un peuple et est le résultat d’une créativité qui se reflète dans un produit. L’une des activités économiques de la municipalité de Ráquira Boyacá, en Colombie, est la production d’objets artisanaux, notamment en argile, et sa commercialisation est développée par des canaux traditionnels, ce qui ne permet pas de potentialiser le marché de ces produits. Dans cette recherche, une analyse de la situation actuelle du secteur de l’artisanat est faite, ainsi que la participation des agences gouvernementales dans le soutien des actions visant à la commercialisation de ces produits et l’examen de certaines tendances telles que le commerce électronique, les médias sociaux appliqués au marché de l’artisanat. Pour la réalisation de l’étude, une méthodologie descriptive avec une aproche qualitative a été adoptée, afin d’analyser des situations réelles exposées en dialogue avec un échantillon de population d’artisans et de commerçants de la municipalité et des acteurs impliqués dans les activités de soutien au secteur des affaires. Comme résultats sont exposés certaines stratégies numériques, l’innovation dans la façon de marketing et de la reconnaissance des lieux où leurs produits ne sont pas accrédités, la réalisation d’un contact direct avec le public cible et l’objectif de générer plus de ventes locales et régionales initialement.O ofício é uma expressão cultural de uma região ou de um povo e é o resultado de uma criatividade que se encarna num produto. Uma das actividades económicas do município de Ráquira Boyacá, Colômbia, é a produção de artesanato especialmente de barro e a sua comercialização é desenvolvida por canais tradicionais, o que não permite que o mercado destes produtos possa ser potenciado. Nesta investigação é feita uma análise da situação actual do sector do artesanato, bem como a participação de agências governamentais no apoio a acções destinadas à comercialização destes produtos e à revisão de certas tendencias como o comércio electrónico, os meios de comunicação social aplicados ao mercado do artesanato. Para a realização do estudo foi adoptada uma metodologia descritiva com abordagem qualitativa, a fim de analisar situações reais expostas em diálogo com uma amostra populacional de artesãos e comerciantes do município e actores envolvidos em actividades de apoio ao sector empresarial. Como os resultados são expostos algunas estratégias digitais, inovação na forma de marketing e reconhecimento de locais onde os seus produtos não são acreditados, alcançando o contacto directo com o público-alvo e o objectivo de gerar mais vendas a nível local e regional inicialmente.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/2236/1902In Vestigium Ire; Vol. 14 Núm. 2 (2020): In Vestigium Ire; 81-1052422-21512011-9836Derechos de autor 2020 In Vestigium Ire 14-2https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Estrategia para la Innovación en el proceso de comercialización de artesanías de barro del municipio de RáquiraStrategy for innovation in the commercialization process of clay handicrafts in the municipality of RáquiraStratégie d’innovation dans le processus de commercialisation de l’artisanat d’argile dans la municipalité de RáquiraEstratégia de inovação no processo de comercialização de artesanato de barro no município de Ráquirainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1clay handicraftsproduction processinnovationE-commercesocial mediaartesanías de barroproceso de produccióninnovaciónE-commerceredes socialesartisanat d’argileprocessus de productioninnovationcommerce électroniqueréseaux sociauxartesanato de barroprocesso de produçãoinovaçãocomércio electrónicoredes sociais11634/36727oai:repository.usta.edu.co:11634/367272023-07-14 15:28:52.719metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |