La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo

The notion of governmentality is presented here is part of a methodological foucultiana apprehension made by master Carlos Noguera, however, and as a contribution of the doctoral research reforms to higher education and university teaching that the author of this text is to develop, integrate the th...

Full description

Autores:
Salcedo Casallas, Javier Ricardo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35853
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499
http://hdl.handle.net/11634/35853
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_d0620b8764e3c0eea7a70179aba4551a
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35853
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Salcedo Casallas, Javier Ricardo2021-09-24T13:03:42Z2021-09-24T13:03:42Z2013-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/49910.15332/erdi.v3i2.499http://hdl.handle.net/11634/35853The notion of governmentality is presented here is part of a methodological foucultiana apprehension made by master Carlos Noguera, however, and as a contribution of the doctoral research reforms to higher education and university teaching that the author of this text is to develop, integrate the theoretical perspective of Niklas Luhmann or systems theory to explain how new forms of governing higher education, the contemporary university teaching has become psychic systems of operation or operations research and teaching, which allow self-reference and government itself and be governed by a system of cognitive production from the immaterial labor of the two psychic systems of teaching operation under two systems: economic: human capital and cognitive capital and the Reformed higher education.La noción de gubernamentalidad que aquí se expone, parte de una aprehensión metodológica foucultiana elaborada por el maestro Carlos Noguera; sin embargo, y como aporte de la investigación doctoral en reformas a la Educación Superior y Docencia universitaria que el autor de este texto está desarrollando, integra la perspectiva teórica de Niklas Luhmann o teoría de sistemas para exponer cómo en las formas nuevas de gobernar a la educación superior, el docente universitario contemporáneo se ha convertido en sistemas psíquicos de operación u operaciones de investigación y docencia, que permiten la auto referencia y el gobierno de sí y ser gobernados por un sistema de producción cognitiva desde el trabajo inmaterial de los dos sistemas psíquicos de operación docente en el marco de dos sistemas: el económico: capital humano y capital cognitivo y el de la educación superior reformada.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499/390Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 71-862389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneoSystemic "Governmentality" in the contemporary university teachinginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35853oai:repository.usta.edu.co:11634/358532023-07-14 16:28:49.415metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Systemic "Governmentality" in the contemporary university teaching
title La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
spellingShingle La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
title_short La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
title_full La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
title_fullStr La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
title_full_unstemmed La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
title_sort La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
dc.creator.fl_str_mv Salcedo Casallas, Javier Ricardo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Salcedo Casallas, Javier Ricardo
description The notion of governmentality is presented here is part of a methodological foucultiana apprehension made by master Carlos Noguera, however, and as a contribution of the doctoral research reforms to higher education and university teaching that the author of this text is to develop, integrate the theoretical perspective of Niklas Luhmann or systems theory to explain how new forms of governing higher education, the contemporary university teaching has become psychic systems of operation or operations research and teaching, which allow self-reference and government itself and be governed by a system of cognitive production from the immaterial labor of the two psychic systems of teaching operation under two systems: economic: human capital and cognitive capital and the Reformed higher education.
publishDate 2013
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2013-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:42Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:42Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499
10.15332/erdi.v3i2.499
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35853
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499
http://hdl.handle.net/11634/35853
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v3i2.499
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499/390
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 71-86
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026266618101760