La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo
The notion of governmentality is presented here is part of a methodological foucultiana apprehension made by master Carlos Noguera, however, and as a contribution of the doctoral research reforms to higher education and university teaching that the author of this text is to develop, integrate the th...
- Autores:
-
Salcedo Casallas, Javier Ricardo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2013
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35853
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499
http://hdl.handle.net/11634/35853
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_d0620b8764e3c0eea7a70179aba4551a |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35853 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Salcedo Casallas, Javier Ricardo2021-09-24T13:03:42Z2021-09-24T13:03:42Z2013-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/49910.15332/erdi.v3i2.499http://hdl.handle.net/11634/35853The notion of governmentality is presented here is part of a methodological foucultiana apprehension made by master Carlos Noguera, however, and as a contribution of the doctoral research reforms to higher education and university teaching that the author of this text is to develop, integrate the theoretical perspective of Niklas Luhmann or systems theory to explain how new forms of governing higher education, the contemporary university teaching has become psychic systems of operation or operations research and teaching, which allow self-reference and government itself and be governed by a system of cognitive production from the immaterial labor of the two psychic systems of teaching operation under two systems: economic: human capital and cognitive capital and the Reformed higher education.La noción de gubernamentalidad que aquí se expone, parte de una aprehensión metodológica foucultiana elaborada por el maestro Carlos Noguera; sin embargo, y como aporte de la investigación doctoral en reformas a la Educación Superior y Docencia universitaria que el autor de este texto está desarrollando, integra la perspectiva teórica de Niklas Luhmann o teoría de sistemas para exponer cómo en las formas nuevas de gobernar a la educación superior, el docente universitario contemporáneo se ha convertido en sistemas psíquicos de operación u operaciones de investigación y docencia, que permiten la auto referencia y el gobierno de sí y ser gobernados por un sistema de producción cognitiva desde el trabajo inmaterial de los dos sistemas psíquicos de operación docente en el marco de dos sistemas: el económico: capital humano y capital cognitivo y el de la educación superior reformada.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499/390Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 71-862389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneoSystemic "Governmentality" in the contemporary university teachinginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35853oai:repository.usta.edu.co:11634/358532023-07-14 16:28:49.415metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Systemic "Governmentality" in the contemporary university teaching |
title |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
spellingShingle |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
title_short |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
title_full |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
title_fullStr |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
title_full_unstemmed |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
title_sort |
La “Gubernamentalidad” sistémica en el docente universitario contemporáneo |
dc.creator.fl_str_mv |
Salcedo Casallas, Javier Ricardo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Salcedo Casallas, Javier Ricardo |
description |
The notion of governmentality is presented here is part of a methodological foucultiana apprehension made by master Carlos Noguera, however, and as a contribution of the doctoral research reforms to higher education and university teaching that the author of this text is to develop, integrate the theoretical perspective of Niklas Luhmann or systems theory to explain how new forms of governing higher education, the contemporary university teaching has become psychic systems of operation or operations research and teaching, which allow self-reference and government itself and be governed by a system of cognitive production from the immaterial labor of the two psychic systems of teaching operation under two systems: economic: human capital and cognitive capital and the Reformed higher education. |
publishDate |
2013 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2013-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:42Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:03:42Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499 10.15332/erdi.v3i2.499 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35853 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499 http://hdl.handle.net/11634/35853 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v3i2.499 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/499/390 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 71-86 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026266618101760 |