Declaratoria de perención en el contexto administrativo como forma anormal de terminación del proceso. Análisis desde el decreto 01 de 1984 y el Cpca –ley 1437 de 2011-
The public end of any process or litigation consists of dissolving conflicts and of sol- ving the judgments across a judgment, for it before the problem that one presents in the judicial Colombian system, where the processes remain indefinite time in the courts, good is for inertia of the parts in c...
- Autores:
-
Saballeth-Cajigas, Wendy
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5118
- Palabra clave:
- Expiration
Contentious Administrative officer
Declaration
Process
Perención
Contencioso Administrativo
Declaratoria
Proceso
Une péremption
Contentieux Administratif
Déclaratoire
J’inculpe
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The public end of any process or litigation consists of dissolving conflicts and of sol- ving the judgments across a judgment, for it before the problem that one presents in the judicial Colombian system, where the processes remain indefinite time in the courts, good is for inertia of the parts in conflict or for negligence of the judge to pronounce, which generates disturbance in the social, juridical and economic peace of the collectivity, it proposes in this investigation to analyze the declaration of expiration as abnormal form of completion of the administrative process, realizing an analysis from in previous Contentious Administrative Code and the in force CPACA.This way, from the article 54 of the Law 105 of 1890, rule that was regulating the caducity of the instance - Perención - for abandon of the actor, has come being fa- miliar the topic in our right, as which the Law 105 of 1931, the current Code of Civil Procedure, the Contentious Administrative Code (Statutory order 01 of 1984 and Law 1437 of 2011) and the Jurisprudence they have dealt with him. |
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Saballeth-Cajigas, Wendy2016-08-26http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1158The public end of any process or litigation consists of dissolving conflicts and of sol- ving the judgments across a judgment, for it before the problem that one presents in the judicial Colombian system, where the processes remain indefinite time in the courts, good is for inertia of the parts in conflict or for negligence of the judge to pronounce, which generates disturbance in the social, juridical and economic peace of the collectivity, it proposes in this investigation to analyze the declaration of expiration as abnormal form of completion of the administrative process, realizing an analysis from in previous Contentious Administrative Code and the in force CPACA.This way, from the article 54 of the Law 105 of 1890, rule that was regulating the caducity of the instance - Perención - for abandon of the actor, has come being fa- miliar the topic in our right, as which the Law 105 of 1931, the current Code of Civil Procedure, the Contentious Administrative Code (Statutory order 01 of 1984 and Law 1437 of 2011) and the Jurisprudence they have dealt with him.El fin público de todo proceso o litigio consiste en dirimir conflictos y resolver los juicios a través de una sentencia, por ello, ante el problema que se presenta en el sistema judicial Colombiano, donde los procesos permanecen tiempo indefinido en los tribunales, bien sea por inercia de las partes en conflicto o por negligencia del juez para sentenciar, lo cual genera perturbación en la paz social, jurídica y económica de la colectividad, se propone en esta investigación analizar la declaratoria de perención como forma anormal de terminación del proceso administrativo, realizando un análisis desde el anterior Código Contencioso Administrativo y el vigente CPACA.Así, desde el artículo 54 de la Ley 105 de 1890, precepto que regulaba la caducidad de la instancia –perención- por abandono del actor, ha venido siendo familiar el tema en nuestro derecho, como que la Ley 105 de 1931, el actual Código de Procedimiento Civil, el Código Contencioso Administrativo (Decreto ley 01 de 1984 y Ley 1437 de 2011) y la Jurisprudencia se han ocupado de él.La fin publique de tout processus ou de litige consiste à dirimer des conflits et à résoudre les jugements à travers d’une sentence, par cela devant le problème que l’on présente dans le système judiciaire Colombien, où les processus restent le temps indéfini dans les tribunaux, un bien est par inertie des parties dans un conflit ou par négligence du juge pour condamner, ce qui génère une perturbation dans la paix sociale, juridique et économique de la collectivité, il se propose dans cette recherche d’analyser la déclaratoire de la péremption comme de forme anormale de terminaison du processus administratif, en réalisant une analyse depuis dans le Code antérieur Contentieux Administratif et le CPACA en vigueur.Ainsi, depuis l’article 54 de la Loi 105 de 1890, de précepte qui réglait la caducité de l’instance Perención par abandon de l’ac- teur, le sujet a est familial dans notre droit, comme lequel la Loi 105 de 1931, l’actuel Code de Procédure Civile, le Code Conten- tieux Administratif (le Décret-loi 01 de 1984 et la Loi 1437 de 2011) et la Jurisprudence se sont occupés de lui.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1158/1124In Vestigium Ire; Vol. 9 Núm. 1 (2015); 184-1942422-21512011-9836Derechos de autor 2016 In Vestigium Irehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Declaratoria de perención en el contexto administrativo como forma anormal de terminación del proceso. Análisis desde el decreto 01 de 1984 y el Cpca –ley 1437 de 2011-Declaratoria de perención en el contexto administrativo como forma anormal de terminación del proceso. Análisis desde el decreto 01 de 1984 y el Cpca –ley 1437 de 2011-Declaratoria de perención en el contexto administrativo como forma anormal de terminación del proceso. Análisis desde el decreto 01 de 1984 y el Cpca –ley 1437 de 2011-info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1ExpirationContentious Administrative officerDeclarationProcessPerenciónContencioso AdministrativoDeclaratoriaProcesoUne péremptionContentieux AdministratifDéclaratoireJ’inculpe11634/5118oai:repository.usta.edu.co:11634/51182023-07-14 16:33:27.014metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |