La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá
This article, a product of scientific research, aims to examine the different theoretical and methodological contributions of the Word Circle of the Muisca Chibcha Community of Bacatá in the construction of the different identities of its participants, with the aim of identifying those pedagogical e...
- Autores:
-
Díaz Sánchez, Edisson
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/37579
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2040
http://hdl.handle.net/11634/37579
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2018 Revista Temas
id |
SANTTOMAS2_ccde5e365ba59be46d90cc9ebf945a7d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/37579 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Díaz Sánchez, Edisson2021-09-28T12:50:38Z2021-09-28T12:50:38Z2018-11-02http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/204010.15332/rt.v0i12.2040http://hdl.handle.net/11634/37579This article, a product of scientific research, aims to examine the different theoretical and methodological contributions of the Word Circle of the Muisca Chibcha Community of Bacatá in the construction of the different identities of its participants, with the aim of identifying those pedagogical elements used by the collectivity, both in the dialogues of knowledge and in the different dynamics that they carry out in this space. The research was developed from the ethnographic method, which made possible the detailed description of the situations, events, people, interactions and behaviors that were observable in the investigation; besides allowing, from the field work, the possibility of knowing and interacting with the grandparents, members of the Muisca Chibcha community of Bacatá and the other assistants to the Word Circle. Regarding the analysis of the results of this micro-ethnographic research, the concepts “Emic and Etic” were taken into account, where it is generally concluded that the Word Circle is a pedagogical tool and an intercultural exercise practice that has as purpose the construction of identity of people, the generation of spaces for dialogue between cultures, the strengthening of social ties and the construction of a better society based on respect for differences.Este artículo producto de investigación científica, tiene como propósito examinar los distintos aportes teóricos y metodológicos del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá en la construcción de las diversas identidades de sus participantes, con la finalidad de identificar aquellos elementos pedagógicos utilizados por la colectividad, tanto en los diálogos de saberes como en las diferentes dinámicas que realizan en este espacio. La investigación se desarrolló a partir del método etnográfico, el cual posibilitó la descripción detallada de las situaciones, eventos, personas, interacciones y comportamientos que fueron observables en la indagación; además de permitir que, desde el trabajo de campo, se tuviera la posibilidad de conocer e interactuar con los abuelos, miembros de la comunidad Muisca Chibcha de Bacatá y los demás asistentes al Círculo de Palabra. En cuanto al análisis de resultados de esta investigación micro-etnográfica, se tuvieron en cuenta los conceptos “Emic y Etic”, donde se concluye de forma general, que el Círculo de Palabra es una herramienta pedagógica y una práctica de ejercicio intercultural que tiene como propósito la construcción de identidad de las personas, la generación de espacios de diálogo entre culturas, el fortalecimiento de los vínculos sociales y la construcción de una mejor sociedad a partir del respeto hacia las diferencias.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2040/1603Revista Temas; Núm. 12 (2018); 157-1712422-40731692-6226Derechos de autor 2018 Revista Temashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de BacatáThe construction of identities through the dialogues of knowledge of the word circle of the Muisca Chibcha community of BacatáArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/37579oai:repository.usta.edu.co:11634/375792023-07-14 16:28:45.134metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The construction of identities through the dialogues of knowledge of the word circle of the Muisca Chibcha community of Bacatá |
title |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
spellingShingle |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
title_short |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
title_full |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
title_fullStr |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
title_full_unstemmed |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
title_sort |
La construcción de identidades a través de los diálogos de saber del Círculo de Palabra de la Comunidad Muisca Chibcha de Bacatá |
dc.creator.fl_str_mv |
Díaz Sánchez, Edisson |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Díaz Sánchez, Edisson |
description |
This article, a product of scientific research, aims to examine the different theoretical and methodological contributions of the Word Circle of the Muisca Chibcha Community of Bacatá in the construction of the different identities of its participants, with the aim of identifying those pedagogical elements used by the collectivity, both in the dialogues of knowledge and in the different dynamics that they carry out in this space. The research was developed from the ethnographic method, which made possible the detailed description of the situations, events, people, interactions and behaviors that were observable in the investigation; besides allowing, from the field work, the possibility of knowing and interacting with the grandparents, members of the Muisca Chibcha community of Bacatá and the other assistants to the Word Circle. Regarding the analysis of the results of this micro-ethnographic research, the concepts “Emic and Etic” were taken into account, where it is generally concluded that the Word Circle is a pedagogical tool and an intercultural exercise practice that has as purpose the construction of identity of people, the generation of spaces for dialogue between cultures, the strengthening of social ties and the construction of a better society based on respect for differences. |
publishDate |
2018 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2018-11-02 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-28T12:50:38Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-28T12:50:38Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2040 10.15332/rt.v0i12.2040 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/37579 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2040 http://hdl.handle.net/11634/37579 |
identifier_str_mv |
10.15332/rt.v0i12.2040 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/TEMAS/article/view/2040/1603 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Temas; Núm. 12 (2018); 157-171 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-4073 1692-6226 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista Temas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Revista Temas http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0/ http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026273342619648 |