Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco

Beyond the color: Ethnoeducative project at the IE Lorgia de Arco of Santander de la Cruz district - Moñitos Municipality, It is a work of systematization about the Afro-Colombian ethnoeducative process according to Decree 804 of 1995, that is to say, the collective construction of a global project...

Full description

Autores:
Álvarez Mangones, Jhame
Campo Polo, Sandra Helena
Hoyos Pernett, Ricardo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39204
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/2708
http://hdl.handle.net/11634/39204
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_cad8cf20161ea46a8436ce8c7d81f920
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39204
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Álvarez Mangones, JhameCampo Polo, Sandra HelenaHoyos Pernett, Ricardo2022-01-18T15:56:56Z2022-01-18T15:56:56Z2016-04-15https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/270810.15332/s0120-8454.2016.0088.06http://hdl.handle.net/11634/39204Beyond the color: Ethnoeducative project at the IE Lorgia de Arco of Santander de la Cruz district - Moñitos Municipality, It is a work of systematization about the Afro-Colombian ethnoeducative process according to Decree 804 of 1995, that is to say, the collective construction of a global project of life, as an alternative proposal endogenous community development involving the community in general. Based on the sociocritic methodological paradigm, this study of qualitative kind, it is possible to reconstruct an ethnic, social and pedagogical process, based on the legal and educational empowerment of a community, which achieved through workshops and field practices, build themselves little by little, its institutional practices, its ethnoeducative practices and appropriate of an environmental didactic model, as a pedagogical and didactic strategies, a whole itinerary of significant educational activities on the problemist axes of identity, environmental culture, quality of life and community development, as a social evolution beyond color, from the perspective of human rights in educational contexts of affirmative action. Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Instituición Educativa Lorgia de Arco, en Santander de la Cruz, municipio de Moñitos, es un trabajo de sistematización sobre la implementación del proceso etnoeducativo afrocolombiano según el decreto 804 de 1995, encaminado a la construcción colectiva de un proyecto global de vida como propuesta alternativa de desarrollo comunitario endógeno con participación de la comunidad en general. Con base en el enfoque epistemológico crítico social, este trabajo reconstruye un proceso étnico, social y pedagógico, basado en el empoderamiento legal y pedagógico de una comunidad que logró, a partir de talleres y prácticas de campo, construir poco a poco sus prácticas institucionales, etnoeducativas, estrategias pedagógicas y didácticas que permitieron apropiarse de un modelo didáctico ambiental fundamentado en ejes problémicos de identidad, cultura ambiental, calidad de vida y desarrollo comunitario, como un devenir social más allá del color, en la perspectiva de los derechos humanos en contextos pedagógicos de acciones afirmativas. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/2708/2632Análisis; Vol. 48 Núm. 88 (En-Ju) (2016): Formación humana: en busca de la integralidad; 105-127Analisis; Vol. 48 No. 88 (En-Ju) (2016): Human formation: in search of integrality; 105-127Analisis; v. 48 n. 88 (En-Ju) (2016): Formación humana: en busca de la integralidad; 105-1272145-91690120-8454Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de ArcoBeyond color: ethno-educational project of the Educational Institution Lorgia de Arcoinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39204oai:repository.usta.edu.co:11634/392042023-07-14 16:07:11.236metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Beyond color: ethno-educational project of the Educational Institution Lorgia de Arco
title Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
spellingShingle Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
title_short Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
title_full Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
title_fullStr Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
title_full_unstemmed Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
title_sort Más allá del color: proyecto etnoeducativo en la Institución Educativa Lorgia de Arco
dc.creator.fl_str_mv Álvarez Mangones, Jhame
Campo Polo, Sandra Helena
Hoyos Pernett, Ricardo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Álvarez Mangones, Jhame
Campo Polo, Sandra Helena
Hoyos Pernett, Ricardo
description Beyond the color: Ethnoeducative project at the IE Lorgia de Arco of Santander de la Cruz district - Moñitos Municipality, It is a work of systematization about the Afro-Colombian ethnoeducative process according to Decree 804 of 1995, that is to say, the collective construction of a global project of life, as an alternative proposal endogenous community development involving the community in general. Based on the sociocritic methodological paradigm, this study of qualitative kind, it is possible to reconstruct an ethnic, social and pedagogical process, based on the legal and educational empowerment of a community, which achieved through workshops and field practices, build themselves little by little, its institutional practices, its ethnoeducative practices and appropriate of an environmental didactic model, as a pedagogical and didactic strategies, a whole itinerary of significant educational activities on the problemist axes of identity, environmental culture, quality of life and community development, as a social evolution beyond color, from the perspective of human rights in educational contexts of affirmative action. 
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-04-15
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:56:56Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:56:56Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/2708
10.15332/s0120-8454.2016.0088.06
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39204
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/2708
http://hdl.handle.net/11634/39204
identifier_str_mv 10.15332/s0120-8454.2016.0088.06
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/2708/2632
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Análisis; Vol. 48 Núm. 88 (En-Ju) (2016): Formación humana: en busca de la integralidad; 105-127
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Analisis; Vol. 48 No. 88 (En-Ju) (2016): Human formation: in search of integrality; 105-127
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Analisis; v. 48 n. 88 (En-Ju) (2016): Formación humana: en busca de la integralidad; 105-127
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2145-9169
0120-8454
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026107908784128