Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral
This article presents the form as is interpreted the concept of “ integral management “ in the context of the Mastery in Quality and Integral Management. We examine first the concept of “ the quality “, appearing an extended vision of the same one that exceeds the traditional relation between a clie...
- Autores:
-
Tejada Losada, Fabio
Peña Guarin, Guillermo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2009
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41958
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/894
http://hdl.handle.net/11634/41958
- Palabra clave:
- integral management
organizational sustainability
quality.
calidad
gestión integral
sostenibilidad de las organizaciones
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_c71156161413c4c294aef78c2750e6d9 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41958 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Tejada Losada, FabioPeña Guarin, Guillermo2022-01-19T14:46:19Z2022-01-19T14:46:19Z2009-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/89410.15332/s2145-1389.2009.0002.08http://hdl.handle.net/11634/41958This article presents the form as is interpreted the concept of “ integral management “ in the context of the Mastery in Quality and Integral Management. We examine first the concept of “ the quality “, appearing an extended vision of the same one that exceeds the traditional relation between a client and its supplier. Later the internal configuration of an organization is analyzed from four elements differentiated but articulated: the structure of the business, the strategic management, organizational culture and management systems; the latter mentioned should be integrated based on the compatibility of its elements. But the integral management includes also external elements to the organization related, in the approach of this Mastery, to three components of the sustainable development: the economic growth, the protection of the environment and the social cohesion; so that the integral management must include the complex integration of the internal and external elements that enable the organizational sustainability.En este artículo se presenta la forma como se interpreta el concepto de "gestión integral" en el contexto de la Maestría en Calidad y Gestión Integral. Para ello se analiza en primer lugar el concepto de "la calidad", planteándose una visión ampliada del mismo que excede la relación tradicional entre un cliente y su proveedor. Posteriormente se analiza la configuración interna de una organización a partir de cuatro elementos diferenciados pero articulados entre sí: la estructura del negocio, el direccionamiento estratégico, la cultura de la organización y los sistemas de gestión; estos últimos deberían estar integrados con base en la compartibilidad de sus elementos.Pero la gestión integral incluye también elementos externos a la organización relacionados, en el enfoque de está Maestría, con los tres componentes del desarrollo sostenible: el crecimiento económico, la protección del medio ambiente y la cohesión social; de modo que la gestión integral debe abarcar la compleja integración de los elementos internos y externos que permiten la sostenibilidad organizacional. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEChttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/894/1175SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 1 Núm. 2 (2009): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 79-93SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 1 No. 2 (2009): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 79-93SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 1 n. 2 (2009): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 79-932463-11402145-1389Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integralReflections on the constituent characteristics of the integral managementArtículo revisado por paresCualitativoQualitativeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1integral managementorganizational sustainabilityquality.calidadgestión integralsostenibilidad de las organizacioneshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41958oai:repository.usta.edu.co:11634/419582023-07-14 16:16:12.7metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reflections on the constituent characteristics of the integral management |
title |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
spellingShingle |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral integral management organizational sustainability quality. calidad gestión integral sostenibilidad de las organizaciones |
title_short |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
title_full |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
title_fullStr |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
title_full_unstemmed |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
title_sort |
Reflexiones sobre las características constitutivas de la gestión integral |
dc.creator.fl_str_mv |
Tejada Losada, Fabio Peña Guarin, Guillermo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Tejada Losada, Fabio Peña Guarin, Guillermo |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
integral management organizational sustainability quality. |
topic |
integral management organizational sustainability quality. calidad gestión integral sostenibilidad de las organizaciones |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
calidad gestión integral sostenibilidad de las organizaciones |
description |
This article presents the form as is interpreted the concept of “ integral management “ in the context of the Mastery in Quality and Integral Management. We examine first the concept of “ the quality “, appearing an extended vision of the same one that exceeds the traditional relation between a client and its supplier. Later the internal configuration of an organization is analyzed from four elements differentiated but articulated: the structure of the business, the strategic management, organizational culture and management systems; the latter mentioned should be integrated based on the compatibility of its elements. But the integral management includes also external elements to the organization related, in the approach of this Mastery, to three components of the sustainable development: the economic growth, the protection of the environment and the social cohesion; so that the integral management must include the complex integration of the internal and external elements that enable the organizational sustainability. |
publishDate |
2009 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2009-07-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-19T14:46:19Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-19T14:46:19Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares Cualitativo |
dc.type.eng.fl_str_mv |
Qualitative |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/894 10.15332/s2145-1389.2009.0002.08 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/41958 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/894 http://hdl.handle.net/11634/41958 |
identifier_str_mv |
10.15332/s2145-1389.2009.0002.08 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/894/1175 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 1 Núm. 2 (2009): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 79-93 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 1 No. 2 (2009): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 79-93 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 1 n. 2 (2009): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 79-93 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2463-1140 2145-1389 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEC |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026299926118400 |