La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación

The main purpose of this study was to analyze the process of experiential education developed with the implementation of Negotiation Models in real scenarios at Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia) and determine the main aspects that could be considered by the delegations participating in t...

Full description

Autores:
Ramírez Montañez, Julio
Valero, Gladys Mireya
Calles, Rafael de Jesús
Morales Niño, Adriana
Vera Pereira, Carlos
Plata García, Viviana
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/36518
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/2202
http://hdl.handle.net/11634/36518
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2019 Revista Lebret
id SANTTOMAS2_c13465a3ccc9939d64b39c5d1088f6c1
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/36518
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Ramírez Montañez, JulioValero, Gladys MireyaCalles, Rafael de JesúsMorales Niño, AdrianaVera Pereira, CarlosPlata García, Viviana2021-09-24T13:36:07Z2021-09-24T13:36:07Z2019-08-14http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/220210.15332/rl.v0i10.2202http://hdl.handle.net/11634/36518The main purpose of this study was to analyze the process of experiential education developed with the implementation of Negotiation Models in real scenarios at Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia) and determine the main aspects that could be considered by the delegations participating in the selection process, preparation, development and simulation in this type of models. To achieve this objective, the methodology developed was based on the analysis of 102 surveys made to delegates from 42 universities from 12 countries that have participated in negotiating models in the period 2014-2018. The results suggest that the respondents consider the main benefit from their participation in the models was the experience and knowledge gained in the management of global affairs; at the same time, respondents considered the main skill that you must have as a delegate to participate in these models, is the ability of being able to work under pressure; in the same way, they believe that the knowledge acquired as a result of their participation in these models is related to topics about cross-cultural negotiation; finally, it is determined that the main adversity that delegates have faced during the models, is the interaction with other participants due to ideological differences, cultural and idiomatic expressions.El objetivo del presente artículo fue analizar el proceso de educación experiencial desarrollado con la implementación de los modelos de negociación en escenarios reales en la Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia), y así determinar los principales aspectos que pudieran ser considerados por las delegaciones participantes en el proceso de selección, preparación, simulación y desarrollo en este tipo de modelos. Para lograr el objetivo planteado, la metodología desarrollada se basó en el análisis de 102 encuestas realizadas a delegados de 42 universidades de 12 países que participaron en modelos de negociación en el período 2014-2018. Los resultados sugieren que los encuestados consideran que el principal beneficio de su participación en los modelos, fue la experiencia obtenida en el conocimiento del manejo de asuntos globales; así mismo, los encuestados consideran que la principal habilidad que debe tener un delegado al participar en los modelos, es saber trabajar bajo presión; de igual forma, consideran que los conocimientos adquiridos como resultado de su participación en estos modelos están relacionados con temas sobre negociación intercultural; finalmente, se determina  que la principal adversidad que los delegados han enfrentado durante los modelos, es la interacción con los demás participantes debido a diferencias ideológicas, culturales e idiomáticas.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/2202/1689Revista Lebret; Núm. 10 (2018); 157-182Lebret; Núm. 10 (2018); 157-1822357-54682145-5996Derechos de autor 2019 Revista Lebrethttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociaciónThe Formation of Global Citizens through the Experiential Education in Negotiation Modelsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/36518oai:repository.usta.edu.co:11634/365182023-07-14 16:22:15.399metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Formation of Global Citizens through the Experiential Education in Negotiation Models
title La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
spellingShingle La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
title_short La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
title_full La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
title_fullStr La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
title_full_unstemmed La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
title_sort La formación de ciudadanos globales a través de la educación experiencial en los modelos de negociación
dc.creator.fl_str_mv Ramírez Montañez, Julio
Valero, Gladys Mireya
Calles, Rafael de Jesús
Morales Niño, Adriana
Vera Pereira, Carlos
Plata García, Viviana
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ramírez Montañez, Julio
Valero, Gladys Mireya
Calles, Rafael de Jesús
Morales Niño, Adriana
Vera Pereira, Carlos
Plata García, Viviana
description The main purpose of this study was to analyze the process of experiential education developed with the implementation of Negotiation Models in real scenarios at Universidad Pontificia Bolivariana (Colombia) and determine the main aspects that could be considered by the delegations participating in the selection process, preparation, development and simulation in this type of models. To achieve this objective, the methodology developed was based on the analysis of 102 surveys made to delegates from 42 universities from 12 countries that have participated in negotiating models in the period 2014-2018. The results suggest that the respondents consider the main benefit from their participation in the models was the experience and knowledge gained in the management of global affairs; at the same time, respondents considered the main skill that you must have as a delegate to participate in these models, is the ability of being able to work under pressure; in the same way, they believe that the knowledge acquired as a result of their participation in these models is related to topics about cross-cultural negotiation; finally, it is determined that the main adversity that delegates have faced during the models, is the interaction with other participants due to ideological differences, cultural and idiomatic expressions.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-08-14
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:36:07Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:36:07Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/2202
10.15332/rl.v0i10.2202
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/36518
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/2202
http://hdl.handle.net/11634/36518
identifier_str_mv 10.15332/rl.v0i10.2202
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/LEBRET/article/view/2202/1689
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Revista Lebret; Núm. 10 (2018); 157-182
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Lebret; Núm. 10 (2018); 157-182
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2357-5468
2145-5996
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Revista Lebret
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Revista Lebret
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026273270267904