Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos

This reflection paper presents the results of the Scientific and Technological Research Project (PICT -2007- 02029) in which three Argentine universities and three teacher training institutions participated. In the paper we analyze the research findings belonging to the National University of San Lu...

Full description

Autores:
Belén Godino, Carmen M.
Luján Montiveros, María
Montiel, María Cecilia
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2015
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35884
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1268
http://hdl.handle.net/11634/35884
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_beedd0799dc12786b84708eaf8e8730c
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35884
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Research and teacher training in higher education. Tensions and challenges
title Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
spellingShingle Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
title_short Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
title_full Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
title_fullStr Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
title_full_unstemmed Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
title_sort Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíos
dc.creator.fl_str_mv Belén Godino, Carmen M.
Luján Montiveros, María
Montiel, María Cecilia
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Belén Godino, Carmen M.
Luján Montiveros, María
Montiel, María Cecilia
description This reflection paper presents the results of the Scientific and Technological Research Project (PICT -2007- 02029) in which three Argentine universities and three teacher training institutions participated. In the paper we analyze the research findings belonging to the National University of San Luis. (Node 2 UNSL) The main objective was to develop an outlook that analyzes different regional perspectives on teacher training in areas marked by social inequality.The research team adopted the methodology of collaborative research network. From this approach, the network enables a dynamic exchange between individuals, groups and institutions. It is an open system, which is in construction, and involves sets that identify common needs and problems, and are organized to strengthen their resources and encourage collaborative participation.This paper is addressed to one of the research interests of the research team: the problem of the relationship between research and teacher training in a unique setting: the Institute of Teacher Education San Luis.Although in recent decades a clear political intention to install research practice in teacher training institutes is observed, this has presented unique settings in the institution analyzed. We can say that although there are certain novel institutional conditions that favor the research, research-teaching relationship is perceived by institutional actors as a tense relationship. This tension points definitively to the meanings attributed to teaching and its relationship to the construction of knowledge.
publishDate 2015
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2015-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:48Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:48Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1268
10.15332/erdi.v5i1.1268
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35884
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1268
http://hdl.handle.net/11634/35884
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v5i1.1268
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1268/1031
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 9-36
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026175640502272
spelling Belén Godino, Carmen M.Luján Montiveros, MaríaMontiel, María Cecilia2021-09-24T13:03:48Z2021-09-24T13:03:48Z2015-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/126810.15332/erdi.v5i1.1268http://hdl.handle.net/11634/35884This reflection paper presents the results of the Scientific and Technological Research Project (PICT -2007- 02029) in which three Argentine universities and three teacher training institutions participated. In the paper we analyze the research findings belonging to the National University of San Luis. (Node 2 UNSL) The main objective was to develop an outlook that analyzes different regional perspectives on teacher training in areas marked by social inequality.The research team adopted the methodology of collaborative research network. From this approach, the network enables a dynamic exchange between individuals, groups and institutions. It is an open system, which is in construction, and involves sets that identify common needs and problems, and are organized to strengthen their resources and encourage collaborative participation.This paper is addressed to one of the research interests of the research team: the problem of the relationship between research and teacher training in a unique setting: the Institute of Teacher Education San Luis.Although in recent decades a clear political intention to install research practice in teacher training institutes is observed, this has presented unique settings in the institution analyzed. We can say that although there are certain novel institutional conditions that favor the research, research-teaching relationship is perceived by institutional actors as a tense relationship. This tension points definitively to the meanings attributed to teaching and its relationship to the construction of knowledge.Este artículo de reflexión presenta los resultados del Proyecto de Investigación Científico y Tecnológico (PICT- 2007-02029) en el que participaron tres universidades argentinas y tres instituciones de formación docente. En el artículo analizamos los resultados de la investigación pertenecientes a la sede de la Universidad Nacional de San Luis (Nodo 2, UNSL). El objetivo primordial fue desarrollar una mirada que analice transversalmente diversas perspectivas regionales sobre la formación docente en territorios marcados por la desigualdad social.El equipo investigador adoptó la metodología de investigación colaborativa en red. Desde este enfoque, la red posibilita un intercambio dinámico entre personas, grupos e instituciones. Constituye un sistema abierto y en construcción que involucra a conjuntos que identifican necesidades y problemáticas comunes, y se organizan para potenciar sus recursos y favorecer la participación colaborativa.En el artículo abordamos uno de los intereses investigativos del equipo de investigación: la problemática de la relación entre la investigación y la formación docente, en un escenario singular: el Instituto de Formación Docente San Luis.Si bien en las últimas décadas se observa una clara intencionalidad política de instalar la práctica investigativa en los institutos de formación docente, esto ha presentado configuraciones singulares en la Institución analizada. Podemos decir que si bien existen ciertas condiciones institucionales novedosas, que favorecen las actividades de investigación, la relación investigación-docencia es percibida por los actores institucionales como una relación en tensión. Esta tensión remite en definitiva a las significaciones atribuidas a la docencia y a su relación con la construcción del conocimiento.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1268/1031Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 1 (2015); 9-362389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Investigación y formación docente en la educación superior. Tensiones y desafíosResearch and teacher training in higher education. Tensions and challengesinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35884oai:repository.usta.edu.co:11634/358842023-07-14 16:28:50.691metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co