La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura

This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas' educational and pedagogical ideology,...

Full description

Autores:
García Jara, Rodrigo
Pineda, Edgar
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40905
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497
http://hdl.handle.net/11634/40905
Palabra clave:
Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.
Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_bb90ca7948f400372e5f196e803f508a
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40905
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling García Jara, RodrigoPineda, Edgar2022-01-18T17:57:05Z2022-01-18T17:57:05Z2020-11-04https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/549710.15332/2422409X.5497http://hdl.handle.net/11634/40905This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas' educational and pedagogical ideology, in the context of cyberculture. To this end, the anthropological, epistemological and axiological implications of Thomas Aquinas' thought are presented, with the purpose of applying them to educational practice based on pedagogical realism. With this objective, we have chosen to make a qualitative design of hermeneutic nature, in which the texts of Saint Thomas are triangulated with the classic texts of cyberculture and cybercultural convergence. Based on this, some lines of action are proposed to stimulate the reflection of the curricular design, according to the concepts of person, truth and virtue, distinctive of Saint Thomas, widely emerging in the so-called digital society.En este artículo se ofrece una reflexión sobre la educación en el siglo xxi, desde la perspectiva de Tomás de Aquino. De esta manera, propicia una actualización de las cuestiones decisivas de la práctica pedagógica desde una perspectiva realista, humana y ética, basada en el ideario educativo y pedagógico de Tomás de Aquino, en el contexto de la cibercultura. Para esto, se exponen las implicaciones antropológicas, epistemológicas y axiológicas del pensamiento de Tomás de Aquino, con el fin de aplicarlas a la práctica educativa con base en el realismo pedagógico. Con esta finalidad, se optó por realizar un diseño cualitativo de corte hermenéutico, en el que se triangulan los textos de Santo Tomás frente a los textos clásicos de la cibercultura y la convergencia cibercultural. Con base en esto, se proponen algunas líneas de acción para estimular la reflexión del diseño curricular, según los conceptos de persona, verdad y virtud, propios de Santo Tomás, ampliamente emergentes en la llamada sociedad digital.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497/5964Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-339Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-3392422-409X1794-3841La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la ciberculturaEducation from Thomas Aquinas' perspective in the context of cybercultureinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40905oai:repository.usta.edu.co:11634/409052023-07-14 16:15:44.512metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Education from Thomas Aquinas' perspective in the context of cyberculture
title La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
spellingShingle La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.
Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.
title_short La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
title_full La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
title_fullStr La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
title_full_unstemmed La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
title_sort La educación desde la perspectiva de Tomás de Aquino en el contexto de la cibercultura
dc.creator.fl_str_mv García Jara, Rodrigo
Pineda, Edgar
dc.contributor.author.none.fl_str_mv García Jara, Rodrigo
Pineda, Edgar
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.
topic Education; Pedagogical realism; Thomas Aquinas; Virtues.
Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Educación; Realismo pedagógico; Tomás de Aquino; Virtudes.
description This article offers a reflection on education in the 21st century, from the perspective of Thomas Aquinas. Thus, it promotes an updating of the decisive issues of pedagogical practice from a realistic, human and ethical perspective, based on Thomas Aquinas' educational and pedagogical ideology, in the context of cyberculture. To this end, the anthropological, epistemological and axiological implications of Thomas Aquinas' thought are presented, with the purpose of applying them to educational practice based on pedagogical realism. With this objective, we have chosen to make a qualitative design of hermeneutic nature, in which the texts of Saint Thomas are triangulated with the classic texts of cyberculture and cybercultural convergence. Based on this, some lines of action are proposed to stimulate the reflection of the curricular design, according to the concepts of person, truth and virtue, distinctive of Saint Thomas, widely emerging in the so-called digital society.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-11-04
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:57:05Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:57:05Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497
10.15332/2422409X.5497
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40905
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497
http://hdl.handle.net/11634/40905
identifier_str_mv 10.15332/2422409X.5497
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/5497/5964
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Hallazgos; Vol. 18 Núm. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-339
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Hallazgos; Vol. 18 No. 35 (2021): Gobernanza de la educación superior. (enero-junio 2021); 319-339
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-409X
1794-3841
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026199659184128