Memoria y hip hop, Una metáfora de origen

This article develops a reflection about Colombian, Latin American, and Ibero-American hip-hop, taking Peter Burke’s proposal of Cultural History as initial referent of analysis, in the framework of the researcher’s training in the Doctorate in Social Studies of the Universidad Distrital Francisco J...

Full description

Autores:
Pérez Romero, José Luis
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39353
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510
http://hdl.handle.net/11634/39353
Palabra clave:
Hip Hop
Memoria
Historia Cultural
Metáfora
Rap
Rights
License
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
id SANTTOMAS2_b495523859d50b12d1b0a00950014753
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39353
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Pérez Romero, José Luis2022-01-18T15:59:51Z2022-01-18T15:59:51Z2021-07-23https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/651010.15332/21459169.6510http://hdl.handle.net/11634/39353This article develops a reflection about Colombian, Latin American, and Ibero-American hip-hop, taking Peter Burke’s proposal of Cultural History as initial referent of analysis, in the framework of the researcher’s training in the Doctorate in Social Studies of the Universidad Distrital Francisco José de Caldas in the Memory, Experience, and Belief Line. A journey is proposed through the founding events of the appearance of hip-hop and its subsequent journey from the United States to other latitudes. From there, it proposes some metaphors of origin based on concepts such as trips, travelers, violence, gangsterism, music industry, among others. At the end, it raises some possibilities of analysis that contribute to the academic discussion about hip-hop, regarding the importance of memory in music studies. El presente artículo desarrolla una reflexión sobre el hip hop colombiano, latinoamericano e iberoamericano, tomando como referente inicial de análisis la propuesta de Historia Cultural de Peter Burke, en el marco del proceso de formación del investigador en el Doctorado en Estudios Sociales de la Universidad Distrital en la Línea de Memoria, Experiencia y Creencia. Aquí se propone un recorrido por los acontecimientos iniciales en el surgimiento del hip hop y su posterior viaje de Estados Unidos a otras latitudes; desde allí, plantea unas metáforas de origen que parten de conceptos como el viaje, los viajeros, la violencia, el pandillismo, la industria musical, entre otros. Al final, plantea algunas posibilidades de análisis que aportan a la discusión académica del hip hop, en cuanto a la importancia de la memoria en los estudios sobre música. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510/6350Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip HopAnalisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip HopAnalisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop2145-91690120-8454Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomáshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Memoria y hip hop, Una metáfora de origenMemory and Hip Hop, an origin metaphorinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Hip HopMemoriaHistoria CulturalMetáforaRap11634/39353oai:repository.usta.edu.co:11634/393532023-07-14 16:08:33.636metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Memory and Hip Hop, an origin metaphor
title Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
spellingShingle Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
Hip Hop
Memoria
Historia Cultural
Metáfora
Rap
title_short Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
title_full Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
title_fullStr Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
title_full_unstemmed Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
title_sort Memoria y hip hop, Una metáfora de origen
dc.creator.fl_str_mv Pérez Romero, José Luis
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Pérez Romero, José Luis
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Hip Hop
Memoria
Historia Cultural
Metáfora
Rap
topic Hip Hop
Memoria
Historia Cultural
Metáfora
Rap
description This article develops a reflection about Colombian, Latin American, and Ibero-American hip-hop, taking Peter Burke’s proposal of Cultural History as initial referent of analysis, in the framework of the researcher’s training in the Doctorate in Social Studies of the Universidad Distrital Francisco José de Caldas in the Memory, Experience, and Belief Line. A journey is proposed through the founding events of the appearance of hip-hop and its subsequent journey from the United States to other latitudes. From there, it proposes some metaphors of origin based on concepts such as trips, travelers, violence, gangsterism, music industry, among others. At the end, it raises some possibilities of analysis that contribute to the academic discussion about hip-hop, regarding the importance of memory in music studies. 
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-07-23
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:59:51Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T15:59:51Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510
10.15332/21459169.6510
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39353
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510
http://hdl.handle.net/11634/39353
identifier_str_mv 10.15332/21459169.6510
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6510/6350
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Analisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip Hop
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv Analisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2145-9169
0120-8454
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026128964190208