Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales

This article describes an experience with the charaterization of mathematical thoughts of the 8th grade students. This is made through the investigation in the classroom for learning irrational numbers. The article is the result of an investigation for the construction of the concept of irrational n...

Full description

Autores:
Fuentes, Edinson
Saiz-Sáenz, Martha Leonor
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5354
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1109
Palabra clave:
reseach in the classroom
real
rational and irrational numbers
group work
investigación en el aula
números reales
racionales e irracionales
trabajo grupal
recherche dans la salle
les nombres réels
rationnels et irraisonnables
travaille de groupe
investigação em sala de aula
números reais
racionais e irracionais
trabalho grupal
Rights
License
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_b450e5b4b633bf864f72f04510f079b8
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5354
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Research in the Classroom: learning of irracional numbers
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv La Recherche dans la Salle : l’apprentissage des nombres irraisonnables
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Investigação na Sala de Aula: a aprendizagem dos números irracionais
title Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
spellingShingle Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
reseach in the classroom
real
rational and irrational numbers
group work
investigación en el aula
números reales
racionales e irracionales
trabajo grupal
recherche dans la salle
les nombres réels
rationnels et irraisonnables
travaille de groupe
investigação em sala de aula
números reais
racionais e irracionais
trabalho grupal
title_short Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
title_full Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
title_fullStr Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
title_full_unstemmed Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
title_sort Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionales
dc.creator.fl_str_mv Fuentes, Edinson
Saiz-Sáenz, Martha Leonor
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Fuentes, Edinson
Saiz-Sáenz, Martha Leonor
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv reseach in the classroom
real
rational and irrational numbers
group work
topic reseach in the classroom
real
rational and irrational numbers
group work
investigación en el aula
números reales
racionales e irracionales
trabajo grupal
recherche dans la salle
les nombres réels
rationnels et irraisonnables
travaille de groupe
investigação em sala de aula
números reais
racionais e irracionais
trabalho grupal
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv investigación en el aula
números reales
racionales e irracionales
trabajo grupal
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv recherche dans la salle
les nombres réels
rationnels et irraisonnables
travaille de groupe
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv investigação em sala de aula
números reais
racionais e irracionais
trabalho grupal
description This article describes an experience with the charaterization of mathematical thoughts of the 8th grade students. This is made through the investigation in the classroom for learning irrational numbers. The article is the result of an investigation for the construction of the concept of irrational numbers from the social practices and the interaction in the classroom from the students as well as the teachers. The research is based on group activities, where knowledge is given through interaction in the groups and from the exploration of the surroundings. To do the analysis several activities were made. This was made with a group of students where each one summarized the steps followed to develop the activity. The results obtained were analized highlighting the case stories presented, especially the ones related to irrational numbers. The results allow to define that the group work makes a better construction of learning mathematics.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-08-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1109
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1109
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1109/1074
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 46-63
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026399576489984
spelling Fuentes, EdinsonSaiz-Sáenz, Martha Leonor2016-08-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1109This article describes an experience with the charaterization of mathematical thoughts of the 8th grade students. This is made through the investigation in the classroom for learning irrational numbers. The article is the result of an investigation for the construction of the concept of irrational numbers from the social practices and the interaction in the classroom from the students as well as the teachers. The research is based on group activities, where knowledge is given through interaction in the groups and from the exploration of the surroundings. To do the analysis several activities were made. This was made with a group of students where each one summarized the steps followed to develop the activity. The results obtained were analized highlighting the case stories presented, especially the ones related to irrational numbers. The results allow to define that the group work makes a better construction of learning mathematics.El presente artículo describe una experiencia con la caracterización del pensamiento matemático de los estudiantes de grado octavo, a través de investigación en el aula para el aprendizaje de los números irracionales. El artículo es el resultado de una investigación que tuvo como objetivo la construcción del concepto de número irracional a partir de prácticas sociales y la interacción en el aula, tanto de los alumnos como del docente. La investigación se fundamenta en actividades grupales, en donde el conocimiento se da a través de la interacción grupal y a partir de la exploración en el medio. Para realizar este análisis se hicieron varias actividades de tipo exploratorio, con grupos de estudiantes donde cada uno redactó los pasos que aplicaron al desarrollar dicha actividad. Para ello, se explican y se analizan los resultados obtenidos, destacando los relatos aportados, especialmente lo relacionado con los números irracionales. Los resultados obtenidos permiten establecer que el trabajo en grupo posibilita una mejor construcción del conocimiento en el aprendizaje de las matemáticas.Le présent article de réflexion décrit une expérience avec la caractérisation de la pensée mathématique des étudiants du huitième degré, à travers d’une recherche dans la salle pour l’apprentissage des nombres irraisonnables. L’article est le résultat d’une recherche qui a eu pour objectif la construction du concept de nombre irraisonnable à partir des pratiques sociales et l’interaction dans la salle, des élèves et de l’enseignant. La recherche repose dans des activités de groupe, où la connaissance se rend à travers de l’interaction groupale et à partir de l’exploration dans le milieu.Pour réaliser cette analyse quelques activités de type exploratoire ont été faites, avec groups d’étudiants où chacun a rédigé les pas qu’ils ont appliqués après avoir développé la dite activité. Pour cela, s’expliquent et s’analysent les résultats obtenus, en soulignant les récits apportés, spécialement le relatif aux nombres irraisonnables. Les résultats obtenus permettent d’établir que le travail en groupe facilite une meilleure construction de la connaissance dans l’apprentissage des mathématiques.O presente artigo de reflexão descreve uma experiência com a caracterização do pensamento matemático dos estudante de oitavo ano de Ensino Fundamental, a través da pesquisa na sala de aula para a aprendizagem dos números irracionais. O presente artigo é o resultado de uma investigação a qual teve como objetivo a construção do conceito de número irracional a partir das práticas sociais e da interação na sala de aula, quanto dos alunos como do professor. A investigação se fundamenta em atividades grupais, onde o conhecimento se dá por meio da interação grupal e a exploração do meio. Para a realização desta análise fizeram-se várias atividades de tipo exploratório com grupos de estudantes onde cada um deles escreveu os passos que foram aplicados para o desenvolvimento de esta atividade. Para isso, explicam-se e analisam-se os resultados obtidos, destacando os relatos aportados, especialmente, aquilo em relação com os números irracionais. Os resultados obtidos, permitem estabelecer que o trabalho em grupo possibilita uma melhor construção do conhecimento na aprendizagem das matemáticas.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1109/1074Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 46-632011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Investigación en el Aula: el aprendizaje de los números irracionalesResearch in the Classroom: learning of irracional numbersLa Recherche dans la Salle : l’apprentissage des nombres irraisonnablesInvestigação na Sala de Aula: a aprendizagem dos números irracionaisinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1reseach in the classroomrealrational and irrational numbersgroup workinvestigación en el aulanúmeros realesracionales e irracionalestrabajo grupalrecherche dans la salleles nombres réelsrationnels et irraisonnablestravaille de groupeinvestigação em sala de aulanúmeros reaisracionais e irracionaistrabalho grupal11634/5354oai:repository.usta.edu.co:11634/53542023-07-14 16:27:47.094metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co