Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
Pedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National T...
- Autores:
-
Gómez García, Antonio Ramón
Olivo Cando, Zoila Isabel
Campos Villalta, Yolis Yajaira
Suasnavas Bermudez, Pablo Roberto
Cárdenas Moncayo, Isabel
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/42144
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420
http://hdl.handle.net/11634/42144
- Palabra clave:
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_b1a0271678a7560a1e2663fb3a88f980 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/42144 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Gómez García, Antonio RamónOlivo Cando, Zoila IsabelCampos Villalta, Yolis YajairaSuasnavas Bermudez, Pablo RobertoCárdenas Moncayo, Isabel2022-01-19T14:48:12Z2022-01-19T14:48:12Z2019-11-27https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/542010.15332/24631140.5420http://hdl.handle.net/11634/42144Pedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National Transit Agency. DF, mortality rate (MR), potential years of life lost (PYLL) and relative risk (RR) are calculated. Results: 41,427 accidents, 3,211 deaths due to nationwide TA, 19% pedestrians, 74% men (3:1 ratio in comparison with women); 41% due to vehicle driver not giving way to pedestrians and 59% due to pedestrian carelessness; December (n = 54) and May (n = 44) 2017 were the months with the highest mortality in urban areas. Low decrease in fatalities (y = -0.909 - x = +42.03; R² = 0.282); MR of 35.3, men ≥ 80 years with higher adjusted rates, ≥65 years higher risk of death, especially women, 19,362 PYLL; girls-women up to 14 years old > PYLL Index. Pedestrians ≥ 65 years more vulnerable and higher risk users. In conclusion, the public policies taken to reduce accident rate and mortality in Ecuador provide low impact results, this is confirmed by the 2nd place that Ecuador occupies in the TA mortality ranking of Latin American countries analyzed in this studyLos peatones son los usuarios más vulnerables de vialidad, factores como edad y sexo son importantes. El objetivo de este artículo es conocer las desigualdades de mortalidad por atropellos en AT según edad y sexo en Ecuador. Como metodología se realizó un estudio observacional y descriptivo, con datos tomados de la Agencia Nacional de Tránsito. Se calcula DF, TM, AVPP y RR. Como resultado se encontró lo siguiente: 41 27 siniestros, 3211 fallecidos por AT a nivel nacional, 19 % peatones, 74 % hombres (relación 3:1 respecto a mujeres); 41 % por conductor del vehículo no ceder paso a peatón y 59 % por imprudencias del peatón; diciembre (n = 54) y mayo (n = 44) 2017 fueron los meses con mayor mortalidad en área urbana. Ligera disminución de víctimas mortales (y = -0,909 - x = +42,03; R² = 0,282); TM de 35,3, hombres ≥ 80 años con tasas ajustadas más altas, ≥65 años mayor riesgo de fallecimiento, especialmente mujeres, 19.362 AVPP; niñas-mujeres hasta 14 años > IAVPP. Peatones ≥ 65 años usuarios más vulnerables y de mayor riesgo. En conclusión, las políticas públicas tomadas para reducir accidentabilidad y mortalidad en Ecuador proporcionan resultados de bajo impacto, esto lo confirma el 2° lugar que ocupa el Ecuador en el ranking de mortalidad por AT, de países latinoamericanos analizados en este estudioapplication/pdfspaUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEChttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420/pdfSIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 12 Núm. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 12 No. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 12 n. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-642463-11402145-1389Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatonesInequalities in Road Safety due to Deaths in PedestriansArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42144oai:repository.usta.edu.co:11634/421442023-07-14 16:09:13.679metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Inequalities in Road Safety due to Deaths in Pedestrians |
title |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
spellingShingle |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
title_short |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
title_full |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
title_fullStr |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
title_full_unstemmed |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
title_sort |
Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones |
dc.creator.fl_str_mv |
Gómez García, Antonio Ramón Olivo Cando, Zoila Isabel Campos Villalta, Yolis Yajaira Suasnavas Bermudez, Pablo Roberto Cárdenas Moncayo, Isabel |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Gómez García, Antonio Ramón Olivo Cando, Zoila Isabel Campos Villalta, Yolis Yajaira Suasnavas Bermudez, Pablo Roberto Cárdenas Moncayo, Isabel |
description |
Pedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National Transit Agency. DF, mortality rate (MR), potential years of life lost (PYLL) and relative risk (RR) are calculated. Results: 41,427 accidents, 3,211 deaths due to nationwide TA, 19% pedestrians, 74% men (3:1 ratio in comparison with women); 41% due to vehicle driver not giving way to pedestrians and 59% due to pedestrian carelessness; December (n = 54) and May (n = 44) 2017 were the months with the highest mortality in urban areas. Low decrease in fatalities (y = -0.909 - x = +42.03; R² = 0.282); MR of 35.3, men ≥ 80 years with higher adjusted rates, ≥65 years higher risk of death, especially women, 19,362 PYLL; girls-women up to 14 years old > PYLL Index. Pedestrians ≥ 65 years more vulnerable and higher risk users. In conclusion, the public policies taken to reduce accident rate and mortality in Ecuador provide low impact results, this is confirmed by the 2nd place that Ecuador occupies in the TA mortality ranking of Latin American countries analyzed in this study |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-11-27 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-19T14:48:12Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-19T14:48:12Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420 10.15332/24631140.5420 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/42144 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420 http://hdl.handle.net/11634/42144 |
identifier_str_mv |
10.15332/24631140.5420 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420/pdf |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 12 Núm. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 12 No. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 12 n. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2463-1140 2145-1389 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEC |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026139835826176 |