Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones

Pedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National T...

Full description

Autores:
Gómez García, Antonio Ramón
Olivo Cando, Zoila Isabel
Campos Villalta, Yolis Yajaira
Suasnavas Bermudez, Pablo Roberto
Cárdenas Moncayo, Isabel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42144
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420
http://hdl.handle.net/11634/42144
Palabra clave:
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_b1a0271678a7560a1e2663fb3a88f980
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/42144
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Gómez García, Antonio RamónOlivo Cando, Zoila IsabelCampos Villalta, Yolis YajairaSuasnavas Bermudez, Pablo RobertoCárdenas Moncayo, Isabel2022-01-19T14:48:12Z2022-01-19T14:48:12Z2019-11-27https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/542010.15332/24631140.5420http://hdl.handle.net/11634/42144Pedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National Transit Agency. DF, mortality rate (MR), potential years of life lost (PYLL) and relative risk (RR) are calculated. Results: 41,427 accidents, 3,211 deaths due to nationwide TA, 19% pedestrians, 74% men (3:1 ratio in comparison with women); 41% due to vehicle driver not giving way to pedestrians and 59% due to pedestrian carelessness; December (n = 54) and May (n = 44) 2017 were the months with the highest mortality in urban areas. Low decrease in fatalities (y = -0.909 - x = +42.03; R² = 0.282); MR of 35.3, men ≥ 80 years with higher adjusted rates, ≥65 years higher risk of death, especially women, 19,362 PYLL; girls-women up to 14 years old > PYLL Index. Pedestrians ≥ 65 years more vulnerable and higher risk users. In conclusion, the public policies taken to reduce accident rate and mortality in Ecuador provide low impact results, this is confirmed by the 2nd place that Ecuador occupies in the TA mortality ranking of Latin American countries analyzed in this studyLos peatones son los usuarios más vulnerables de vialidad, factores como edad y sexo son importantes. El objetivo de este artículo es conocer las desigualdades de mortalidad por atropellos en AT según edad y sexo en Ecuador. Como metodología se realizó un estudio observacional y descriptivo, con datos tomados de la Agencia Nacional de Tránsito. Se calcula DF, TM, AVPP y RR. Como resultado se encontró lo siguiente: 41 27 siniestros, 3211 fallecidos por AT a nivel nacional, 19 % peatones, 74 % hombres (relación 3:1 respecto a mujeres); 41 % por conductor del vehículo no ceder paso a peatón y 59 % por imprudencias del peatón; diciembre (n = 54) y mayo (n = 44) 2017 fueron los meses con mayor mortalidad en área urbana. Ligera disminución de víctimas mortales (y = -0,909 - x = +42,03; R² = 0,282); TM de 35,3, hombres ≥ 80 años con tasas ajustadas más altas, ≥65 años mayor riesgo de fallecimiento, especialmente mujeres, 19.362 AVPP; niñas-mujeres hasta 14 años > IAVPP. Peatones ≥ 65 años usuarios más vulnerables y de mayor riesgo. En conclusión, las políticas públicas tomadas para reducir accidentabilidad y mortalidad en Ecuador proporcionan resultados de bajo impacto, esto lo confirma el 2° lugar que ocupa el Ecuador en el ranking de mortalidad por AT, de países latinoamericanos analizados en este estudioapplication/pdfspaUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEChttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420/pdfSIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 12 Núm. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 12 No. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 12 n. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-642463-11402145-1389Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatonesInequalities in Road Safety due to Deaths in PedestriansArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42144oai:repository.usta.edu.co:11634/421442023-07-14 16:09:13.679metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Inequalities in Road Safety due to Deaths in Pedestrians
title Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
spellingShingle Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
title_short Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
title_full Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
title_fullStr Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
title_full_unstemmed Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
title_sort Desigualdades en seguridad vial por fallecimientos en peatones
dc.creator.fl_str_mv Gómez García, Antonio Ramón
Olivo Cando, Zoila Isabel
Campos Villalta, Yolis Yajaira
Suasnavas Bermudez, Pablo Roberto
Cárdenas Moncayo, Isabel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Gómez García, Antonio Ramón
Olivo Cando, Zoila Isabel
Campos Villalta, Yolis Yajaira
Suasnavas Bermudez, Pablo Roberto
Cárdenas Moncayo, Isabel
description Pedestrians are the most vulnerable road users, factors such as age and sex are important. Objective: To know the inequalities of mortality due to accidents in Traffic Accidents (TA) according to age and sex in Ecuador. Methodology: Observational and descriptive study, data taken from the National Transit Agency. DF, mortality rate (MR), potential years of life lost (PYLL) and relative risk (RR) are calculated. Results: 41,427 accidents, 3,211 deaths due to nationwide TA, 19% pedestrians, 74% men (3:1 ratio in comparison with women); 41% due to vehicle driver not giving way to pedestrians and 59% due to pedestrian carelessness; December (n = 54) and May (n = 44) 2017 were the months with the highest mortality in urban areas. Low decrease in fatalities (y = -0.909 - x = +42.03; R² = 0.282); MR of 35.3, men ≥ 80 years with higher adjusted rates, ≥65 years higher risk of death, especially women, 19,362 PYLL; girls-women up to 14 years old > PYLL Index. Pedestrians ≥ 65 years more vulnerable and higher risk users. In conclusion, the public policies taken to reduce accident rate and mortality in Ecuador provide low impact results, this is confirmed by the 2nd place that Ecuador occupies in the TA mortality ranking of Latin American countries analyzed in this study
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-11-27
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:48:12Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:48:12Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420
10.15332/24631140.5420
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/42144
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420
http://hdl.handle.net/11634/42144
identifier_str_mv 10.15332/24631140.5420
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/5420/pdf
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 12 Núm. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 12 No. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 12 n. 1 (2020): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 53-64
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2463-1140
2145-1389
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEC
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026139835826176