Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional

Institutions of higher education have developed strategies to improve their services offered and thus gain recognition nationally and internationally. Among all, the most recognized alternative has been the implementation of accreditation processes. This article aims to address the various concepts...

Full description

Autores:
Campaña Vargas, Leidy Johana
Gómez Salamanca, Lina Piedad
Mono Castañeda, Alexi
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42175
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/6348
http://hdl.handle.net/11634/42175
Palabra clave:
quality
evaluation
higher education
improvement processes
accreditation
calidad
evaluación
educación superior
procesos de mejoramiento
acreditación
qualidade
avaliação
ensino superior
processos de melhoria
credenciamento
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_aef1e3f13c4fd64947f02f9a05a2ac08
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/42175
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Campaña Vargas, Leidy JohanaGómez Salamanca, Lina PiedadMono Castañeda, Alexi2022-01-19T14:48:16Z2022-01-19T14:48:16Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/634810.15332/24631140.6348http://hdl.handle.net/11634/42175Institutions of higher education have developed strategies to improve their services offered and thus gain recognition nationally and internationally. Among all, the most recognized alternative has been the implementation of accreditation processes. This article aims to address the various concepts of processes, their implementation in different parts of the world and their strengths and weaknesses in Colombia. A literature review was conducted to obtain information about the stages and elements necessary for the implementation of accreditation processes. It was concluded that, although these processes have some gaps, they are necessary to unify the criteria for student training and institutional evaluation, which enriches the participation of the educational community.Las instituciones de educación superior han desarrollado estrategias para mejorar sus servicios ofertados y obtener así reconocimiento a nivel nacional e internacional. Entre todas, la alternativa más reconocida ha sido la implementación de procesos de acreditación. El presente artículo tiene como fin abordar las diversas concepciones sobre procesos, su ejecución en diferentes lugares del mundo y sus fortalezas y debilidades en Colombia. Se realizó una revisión de literatura para obtener información sobre las etapas y los elementos necesarios para la implementación de procesos de acreditación. Se concluyó que, si bien estos procesos presentan algunos vacíos, son necesarios para unificar los criterios de formación de los estudiantes y evaluación institucional, que enriquecen la participación de la comunidad educativa.As instituições de ensino superior desenvolveram estratégias para melhorar sua oferta de serviços e assim conquistar reconhecimento nacional e internacional. Entre todas elas, a alternativa mais reconhecida tem sido a implementação de processos de credenciamento. Este artigo visa abordar as várias concepções de processos, sua implementação em diferentes partes do mundo e seus pontos fortes e fracos na Colômbia. Foi realizada uma revisão de bibliografia especializada para obter informações sobre as etapas e elementos necessários para a implementação dos processos de credenciamento. Concluiu-se que, embora estes processos apresentem algumas lacunas, eles são necessários para unificar os critérios de formação dos estudantes e avaliação institucional, enriquecendo a participação da comunidade educativa.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEChttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/6348/6080SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 13 Núm. 1 (2021): SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión; 192-210SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 13 No. 1 (2021): SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión; 192-210SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 13 n. 1 (2021): SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión; 192-2102463-11402145-1389Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucionalConceptions and reflections on quality, evaluation, and institutional accreditationConceitos e reflexões sobre qualidade, avaliação e credenciamento institucionalinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1qualityevaluationhigher educationimprovement processesaccreditationcalidadevaluacióneducación superiorprocesos de mejoramientoacreditaciónqualidadeavaliaçãoensino superiorprocessos de melhoriacredenciamentohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42175oai:repository.usta.edu.co:11634/421752023-07-14 16:09:47.582metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Conceptions and reflections on quality, evaluation, and institutional accreditation
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Conceitos e reflexões sobre qualidade, avaliação e credenciamento institucional
title Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
spellingShingle Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
quality
evaluation
higher education
improvement processes
accreditation
calidad
evaluación
educación superior
procesos de mejoramiento
acreditación
qualidade
avaliação
ensino superior
processos de melhoria
credenciamento
title_short Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
title_full Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
title_fullStr Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
title_full_unstemmed Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
title_sort Concepciones y reflexiones sobre calidad, evaluación y acreditación institucional
dc.creator.fl_str_mv Campaña Vargas, Leidy Johana
Gómez Salamanca, Lina Piedad
Mono Castañeda, Alexi
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Campaña Vargas, Leidy Johana
Gómez Salamanca, Lina Piedad
Mono Castañeda, Alexi
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv quality
evaluation
higher education
improvement processes
accreditation
topic quality
evaluation
higher education
improvement processes
accreditation
calidad
evaluación
educación superior
procesos de mejoramiento
acreditación
qualidade
avaliação
ensino superior
processos de melhoria
credenciamento
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv calidad
evaluación
educación superior
procesos de mejoramiento
acreditación
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv qualidade
avaliação
ensino superior
processos de melhoria
credenciamento
description Institutions of higher education have developed strategies to improve their services offered and thus gain recognition nationally and internationally. Among all, the most recognized alternative has been the implementation of accreditation processes. This article aims to address the various concepts of processes, their implementation in different parts of the world and their strengths and weaknesses in Colombia. A literature review was conducted to obtain information about the stages and elements necessary for the implementation of accreditation processes. It was concluded that, although these processes have some gaps, they are necessary to unify the criteria for student training and institutional evaluation, which enriches the participation of the educational community.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:48:16Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:48:16Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/6348
10.15332/24631140.6348
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/42175
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/6348
http://hdl.handle.net/11634/42175
identifier_str_mv 10.15332/24631140.6348
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/6348/6080
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 13 Núm. 1 (2021): SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión; 192-210
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 13 No. 1 (2021): SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión; 192-210
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 13 n. 1 (2021): SIGNOS, Investigación en Sistemas de Gestión; 192-210
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2463-1140
2145-1389
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEC
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026407037108224