Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética
This paper proposes a multidisciplinary analysis method for freestyle rap performance. The first part suggests the study of four dimensions of freestyle rap: the poetic, the linguistic, the musical and the performance dimensions. To enrich this proposal, in the second part, a case study is presented...
- Autores:
-
Juárez Martínez, Juan
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39352
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6500
http://hdl.handle.net/11634/39352
- Palabra clave:
- freestyle
artes verbales
performance
Hip Hop
cultura urbana
teoría oral-formulaica
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás
id |
SANTTOMAS2_aae51b3cb87f40df8e72c310acfcd94c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/39352 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Juárez Martínez, Juan2022-01-18T15:59:51Z2022-01-18T15:59:51Z2021-07-23https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/650010.15332/21459169.6500http://hdl.handle.net/11634/39352This paper proposes a multidisciplinary analysis method for freestyle rap performance. The first part suggests the study of four dimensions of freestyle rap: the poetic, the linguistic, the musical and the performance dimensions. To enrich this proposal, in the second part, a case study is presented: the analysis of the poetic dimension of a freestyle performance by the Argentine rapper Acru, as well as an analysis of some aspects of Parry & Lord’s oral-formulaic theory. This will shed light on some of the poetic resources used by the freestyler in the immediate context of its verbal art. Este artículo plantea un método de análisis multidisciplinario para el rap improvisado. En su primera parte se sugiere el estudio de cuatro dimensiones del freestyle rap: la dimensión poética, la lingüística, la musical y la del performance. Para enriquecer esta propuesta, en la segunda parte, se presenta un estudio de caso: el análisis de la dimensión poética de un freestyle del rapero argentino Acru, así como un análisis de algunos aspectos desde la teoría oral-formulaica propuesta por Parry y Lord. Esto arrojará luz sobre algunas de las herramientas poéticas de las que hace uso el freestyler en el contexto inmediato de ejecución de su arte verbal. application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6500/6739Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip HopAnalisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip HopAnalisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop2145-91690120-8454Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomáshttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poéticaAn introduction to analyze the performance of freestyle rap: the poetic dimensioninfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1freestyleartes verbalesperformanceHip Hopcultura urbanateoría oral-formulaica11634/39352oai:repository.usta.edu.co:11634/393522023-07-14 16:08:35.491metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
An introduction to analyze the performance of freestyle rap: the poetic dimension |
title |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
spellingShingle |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética freestyle artes verbales performance Hip Hop cultura urbana teoría oral-formulaica |
title_short |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
title_full |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
title_fullStr |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
title_full_unstemmed |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
title_sort |
Primeras palabras para el estudio performático del freestyle rap: la dimensión poética |
dc.creator.fl_str_mv |
Juárez Martínez, Juan |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Juárez Martínez, Juan |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
freestyle artes verbales performance Hip Hop cultura urbana teoría oral-formulaica |
topic |
freestyle artes verbales performance Hip Hop cultura urbana teoría oral-formulaica |
description |
This paper proposes a multidisciplinary analysis method for freestyle rap performance. The first part suggests the study of four dimensions of freestyle rap: the poetic, the linguistic, the musical and the performance dimensions. To enrich this proposal, in the second part, a case study is presented: the analysis of the poetic dimension of a freestyle performance by the Argentine rapper Acru, as well as an analysis of some aspects of Parry & Lord’s oral-formulaic theory. This will shed light on some of the poetic resources used by the freestyler in the immediate context of its verbal art. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-07-23 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T15:59:51Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T15:59:51Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6500 10.15332/21459169.6500 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/39352 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6500 http://hdl.handle.net/11634/39352 |
identifier_str_mv |
10.15332/21459169.6500 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/analisis/article/view/6500/6739 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Análisis; Vol. 53 Núm. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Analisis; Vol. 53 No. 99 (2021): The horizons of Hip Hop |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Analisis; v. 53 n. 99 (2021): Los horizontes del Hip Hop |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2145-9169 0120-8454 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Universidad Santo Tomás https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026287297069056 |