Descolonizar la ética y otros problemas geopolíticos-pedagógicos del conocimiento
This essay shows the role of coloniality in the contemporary configuration of the geopolitics of knowledge, the naturalization of certain positions or places of enunciation, and the occlusion of others generally reduced to the order of “the knowable.” This scenario poses unavoidable problems in a co...
- Autores:
-
Giuliano, Facundo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/39950
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6746
http://hdl.handle.net/11634/39950
- Palabra clave:
- decolonial ethics
philosophy of education
decolonization
geopolitics of knowledge
Enlightenment
modernity/coloniality
ética descolonial
filosofía de la educación
descolonización
geopolítica del conocimiento
Ilustración
modernidad/colonialidad
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Giuliano, Facundo2022-01-18T16:18:14Z2022-01-18T16:18:14Z2021-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/674610.15332/25005375.6746http://hdl.handle.net/11634/39950This essay shows the role of coloniality in the contemporary configuration of the geopolitics of knowledge, the naturalization of certain positions or places of enunciation, and the occlusion of others generally reduced to the order of “the knowable.” This scenario poses unavoidable problems in a context where, in the name of the European Enlightenment and its reversals, some inheritances of thought are imposed to the detriment of other local premises, just as failed anthropophagies or excessive assimilations due to poor digestion can be promoted. Thus, it becomes important to outline a decolonizing ethic from which to question and respond to the problems posed by those positions that seek to redirect the epistemic debate to the pace imposed by the European legacy. In this quest, the ethical, the political, and the educational are joined in a subversive gesture that is woven with necessarily open struggles in the face of the panorama that contemporary thought offers.El presente ensayo muestra cómo opera la colonialidad en la configuración contemporánea de la geopolítica del conocimiento, en la naturalización de determinadas posiciones o lugares de enunciación y en la oclusión de otros generalmente reducidos al orden de “lo conocible”. Este escenario plantea problemas inaplazables en un contexto donde, en nombre de la Ilustración europea y sus reversiones, se imponen algunas herencias de pensamiento en detrimento de otras locales, así como pueden promoverse antropofagias fallidas o asimilaciones excesivas por mal digestión. Así, se torna importante el intento de esbozar una ética descolonizadora desde la cual interpelar y responder a las problemáticas que traen consigo aquellas posiciones que pretenden reconducir el debate epistémico al paso impuesto por el legado europeo. En esta búsqueda, se anuda lo ético, lo político y lo educativo en un gesto subversivo que se trama entre luchas necesariamente abiertas frente al panorama que ofrece el pensamiento contemporáneo..application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/6746/6292Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 Núm. 125 (2021)Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 42 No. 125 (2021)2500-53750120-8462Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Descolonizar la ética y otros problemas geopolíticos-pedagógicos del conocimientoDecolonizing Ethics and Other Geopolitical-Pedagogical Problems of Knowledgeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1decolonial ethicsphilosophy of educationdecolonizationgeopolitics of knowledgeEnlightenmentmodernity/colonialityética descolonialfilosofía de la educacióndescolonizacióngeopolítica del conocimientoIlustraciónmodernidad/colonialidad11634/39950oai:repository.usta.edu.co:11634/399502023-07-14 16:01:03.11metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
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