La educación inclusiva: una vía para la integración

This article presents some theoretical guidelines, supported by best practices, which provide new insight into the design of educational policies that promote the construction of a new citizenship, at the same time this leads to social cohesion and integration of citizens. We started from a critical...

Full description

Autores:
Uzcátegui Montes, Karina
Cabrera de los Santos Finalé, Belkis
Lami, Paola
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40146
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116
http://hdl.handle.net/11634/40146
Palabra clave:
inclusive education
human development
learning communities
migratory movement
dialogic learning
interculturalism
educación inclusiva
desarrollo humano
comunidad de aprendizaje
movimiento migratorio
aprendizaje dialógico
interculturalidad
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_9d319cb268cf291e7cc0032d7579a851
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40146
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Uzcátegui Montes, KarinaCabrera de los Santos Finalé, BelkisLami, Paola2022-01-18T16:44:44Z2022-01-18T16:44:44Z2012-11-12https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/11610.15332/s1794-9998.2012.0001.09http://hdl.handle.net/11634/40146This article presents some theoretical guidelines, supported by best practices, which provide new insight into the design of educational policies that promote the construction of a new citizenship, at the same time this leads to social cohesion and integration of citizens. We started from a critical analysis of the compensatory measures in education that are carried out in Spain and we presented the inclusive education, highlighting the Learning Communities, as a model based on equal opportunities and results, which guarantees the access to education and its quality. We argue thereby an alternative way to manage diversity within the school, which basically focuses on equality, by ensuring that all students reach levels of excellence, and on integration, as key elements to make migratory movements promote human development.En este artículo se presentan algunos lineamientos teóricos respaldados por prácticas exitosas que aportan una visión alternativa en el diseño de políticas educativas que potencian la construcción de una nueva ciudadanía; lo cual, al mismo tiempo, conlleva a la cohesión social y a la integración de los ciudadanos. Partimos de un análisis crítico de las medidas compensatorias que se llevan a cabo en España en el ámbito educativo y presentamos la educación inclusiva, destacando a las comunidades de aprendizaje como un modelo basado tanto en la igualdad de oportunidades como de resultados, que garantiza tanto el acceso como la calidad en la educación. De esta manera, argumentamos una alternativa para gestionar la diversidad en la escuela, que pone atención, fundamentalmente, en la equidad, procurando que todo el alumnado alcance niveles de excelencia y en la integración, como elementos claves para que los movimientos migratorios potencien el desarrollo humano. application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/157https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/158Diversitas; Vol. 8 Núm. 1 (2012); 139-150Diversitas; Vol. 8 No. 1 (2012); 139-1502256-30671794-9998La educación inclusiva: una vía para la integraciónThe Inclusive Education: a Way for IntegrationArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1inclusive educationhuman developmentlearning communitiesmigratory movementdialogic learninginterculturalismeducación inclusivadesarrollo humanocomunidad de aprendizajemovimiento migratorioaprendizaje dialógicointerculturalidadhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40146oai:repository.usta.edu.co:11634/401462023-07-14 16:01:38.267metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La educación inclusiva: una vía para la integración
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The Inclusive Education: a Way for Integration
title La educación inclusiva: una vía para la integración
spellingShingle La educación inclusiva: una vía para la integración
inclusive education
human development
learning communities
migratory movement
dialogic learning
interculturalism
educación inclusiva
desarrollo humano
comunidad de aprendizaje
movimiento migratorio
aprendizaje dialógico
interculturalidad
title_short La educación inclusiva: una vía para la integración
title_full La educación inclusiva: una vía para la integración
title_fullStr La educación inclusiva: una vía para la integración
title_full_unstemmed La educación inclusiva: una vía para la integración
title_sort La educación inclusiva: una vía para la integración
dc.creator.fl_str_mv Uzcátegui Montes, Karina
Cabrera de los Santos Finalé, Belkis
Lami, Paola
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Uzcátegui Montes, Karina
Cabrera de los Santos Finalé, Belkis
Lami, Paola
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv inclusive education
human development
learning communities
migratory movement
dialogic learning
interculturalism
topic inclusive education
human development
learning communities
migratory movement
dialogic learning
interculturalism
educación inclusiva
desarrollo humano
comunidad de aprendizaje
movimiento migratorio
aprendizaje dialógico
interculturalidad
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educación inclusiva
desarrollo humano
comunidad de aprendizaje
movimiento migratorio
aprendizaje dialógico
interculturalidad
description This article presents some theoretical guidelines, supported by best practices, which provide new insight into the design of educational policies that promote the construction of a new citizenship, at the same time this leads to social cohesion and integration of citizens. We started from a critical analysis of the compensatory measures in education that are carried out in Spain and we presented the inclusive education, highlighting the Learning Communities, as a model based on equal opportunities and results, which guarantees the access to education and its quality. We argue thereby an alternative way to manage diversity within the school, which basically focuses on equality, by ensuring that all students reach levels of excellence, and on integration, as key elements to make migratory movements promote human development.
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-11-12
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:44:44Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:44:44Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116
10.15332/s1794-9998.2012.0001.09
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40146
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116
http://hdl.handle.net/11634/40146
identifier_str_mv 10.15332/s1794-9998.2012.0001.09
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/157
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/158
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Diversitas; Vol. 8 Núm. 1 (2012); 139-150
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Diversitas; Vol. 8 No. 1 (2012); 139-150
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2256-3067
1794-9998
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026337216626688