La educación inclusiva: una vía para la integración
This article presents some theoretical guidelines, supported by best practices, which provide new insight into the design of educational policies that promote the construction of a new citizenship, at the same time this leads to social cohesion and integration of citizens. We started from a critical...
- Autores:
-
Uzcátegui Montes, Karina
Cabrera de los Santos Finalé, Belkis
Lami, Paola
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2012
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40146
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116
http://hdl.handle.net/11634/40146
- Palabra clave:
- inclusive education
human development
learning communities
migratory movement
dialogic learning
interculturalism
educación inclusiva
desarrollo humano
comunidad de aprendizaje
movimiento migratorio
aprendizaje dialógico
interculturalidad
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_9d319cb268cf291e7cc0032d7579a851 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40146 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Uzcátegui Montes, KarinaCabrera de los Santos Finalé, BelkisLami, Paola2022-01-18T16:44:44Z2022-01-18T16:44:44Z2012-11-12https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/11610.15332/s1794-9998.2012.0001.09http://hdl.handle.net/11634/40146This article presents some theoretical guidelines, supported by best practices, which provide new insight into the design of educational policies that promote the construction of a new citizenship, at the same time this leads to social cohesion and integration of citizens. We started from a critical analysis of the compensatory measures in education that are carried out in Spain and we presented the inclusive education, highlighting the Learning Communities, as a model based on equal opportunities and results, which guarantees the access to education and its quality. We argue thereby an alternative way to manage diversity within the school, which basically focuses on equality, by ensuring that all students reach levels of excellence, and on integration, as key elements to make migratory movements promote human development.En este artículo se presentan algunos lineamientos teóricos respaldados por prácticas exitosas que aportan una visión alternativa en el diseño de políticas educativas que potencian la construcción de una nueva ciudadanía; lo cual, al mismo tiempo, conlleva a la cohesión social y a la integración de los ciudadanos. Partimos de un análisis crítico de las medidas compensatorias que se llevan a cabo en España en el ámbito educativo y presentamos la educación inclusiva, destacando a las comunidades de aprendizaje como un modelo basado tanto en la igualdad de oportunidades como de resultados, que garantiza tanto el acceso como la calidad en la educación. De esta manera, argumentamos una alternativa para gestionar la diversidad en la escuela, que pone atención, fundamentalmente, en la equidad, procurando que todo el alumnado alcance niveles de excelencia y en la integración, como elementos claves para que los movimientos migratorios potencien el desarrollo humano. application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/157https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/158Diversitas; Vol. 8 Núm. 1 (2012); 139-150Diversitas; Vol. 8 No. 1 (2012); 139-1502256-30671794-9998La educación inclusiva: una vía para la integraciónThe Inclusive Education: a Way for IntegrationArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1inclusive educationhuman developmentlearning communitiesmigratory movementdialogic learninginterculturalismeducación inclusivadesarrollo humanocomunidad de aprendizajemovimiento migratorioaprendizaje dialógicointerculturalidadhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40146oai:repository.usta.edu.co:11634/401462023-07-14 16:01:38.267metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Inclusive Education: a Way for Integration |
title |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
spellingShingle |
La educación inclusiva: una vía para la integración inclusive education human development learning communities migratory movement dialogic learning interculturalism educación inclusiva desarrollo humano comunidad de aprendizaje movimiento migratorio aprendizaje dialógico interculturalidad |
title_short |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
title_full |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
title_fullStr |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
title_full_unstemmed |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
title_sort |
La educación inclusiva: una vía para la integración |
dc.creator.fl_str_mv |
Uzcátegui Montes, Karina Cabrera de los Santos Finalé, Belkis Lami, Paola |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Uzcátegui Montes, Karina Cabrera de los Santos Finalé, Belkis Lami, Paola |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
inclusive education human development learning communities migratory movement dialogic learning interculturalism |
topic |
inclusive education human development learning communities migratory movement dialogic learning interculturalism educación inclusiva desarrollo humano comunidad de aprendizaje movimiento migratorio aprendizaje dialógico interculturalidad |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educación inclusiva desarrollo humano comunidad de aprendizaje movimiento migratorio aprendizaje dialógico interculturalidad |
description |
This article presents some theoretical guidelines, supported by best practices, which provide new insight into the design of educational policies that promote the construction of a new citizenship, at the same time this leads to social cohesion and integration of citizens. We started from a critical analysis of the compensatory measures in education that are carried out in Spain and we presented the inclusive education, highlighting the Learning Communities, as a model based on equal opportunities and results, which guarantees the access to education and its quality. We argue thereby an alternative way to manage diversity within the school, which basically focuses on equality, by ensuring that all students reach levels of excellence, and on integration, as key elements to make migratory movements promote human development. |
publishDate |
2012 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2012-11-12 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:44:44Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:44:44Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116 10.15332/s1794-9998.2012.0001.09 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40146 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116 http://hdl.handle.net/11634/40146 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1794-9998.2012.0001.09 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/157 https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/116/158 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 8 Núm. 1 (2012); 139-150 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 8 No. 1 (2012); 139-150 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2256-3067 1794-9998 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026337216626688 |