Efecto del óxido de hierro en las características mecánicas de la mezcla asfáltica MDC-10
The article presents the results of the effect of iron oxide on the mechanical characteristics of an asphalt mixture prepared with an AC 80-100 asphalt and stone aggregate of the Peace of the River crushed quarry for the construction of a rolling layer colored; in order to improve harmony, aesthetic...
- Autores:
-
Gil-López, Heiber J
González-Vargas, Laura D
Higuera-Sandoval, Carlos H
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/26859
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1910
http://hdl.handle.net/11634/26859
- Palabra clave:
- Fatigue
Resilient Module
Iron Oxide and Moisture Damage Susceptibility
Fatiga
módulo resiliente
Óxido de hierro y Susceptibilidad al daño por humedad
Fadiga
módulo resiliente
óxido de ferro e umidade danificam a susceptibilidade
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 Ingenio Magno
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The article presents the results of the effect of iron oxide on the mechanical characteristics of an asphalt mixture prepared with an AC 80-100 asphalt and stone aggregate of the Peace of the River crushed quarry for the construction of a rolling layer colored; in order to improve harmony, aesthetics and road safety. To carry out the above, the design of six asphalt mixtures was carried out a conventional evaluating percentages from 4.0 to 6.5 of asphalt cement to determine the optimal percentage of asphalt and from this value five mixtures with percentages were made 2 to 10 pigment, under the Marshall methodology. Based on this data, tests were carried out on resistance to plastic deformation, susceptibility to moisture damage, resilient module, fatigue resistance and British pendulum test. An optimal asphalt percentage of 6% was determined, which was used as a fixed value to obtain the optimal percentage of iron oxide of 5%, generating increasing, decreasing and erratic behaviors for preliminary design variables and with respect to tests significant improvements are made in plastic deformation, resilient module and fatigue resistance. |
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Gil-López, Heiber JGonzález-Vargas, Laura DHiguera-Sandoval, Carlos H2020-06-17T18:25:54Z2020-06-17T18:25:54Z2020-06-15http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1910http://hdl.handle.net/11634/26859The article presents the results of the effect of iron oxide on the mechanical characteristics of an asphalt mixture prepared with an AC 80-100 asphalt and stone aggregate of the Peace of the River crushed quarry for the construction of a rolling layer colored; in order to improve harmony, aesthetics and road safety. To carry out the above, the design of six asphalt mixtures was carried out a conventional evaluating percentages from 4.0 to 6.5 of asphalt cement to determine the optimal percentage of asphalt and from this value five mixtures with percentages were made 2 to 10 pigment, under the Marshall methodology. Based on this data, tests were carried out on resistance to plastic deformation, susceptibility to moisture damage, resilient module, fatigue resistance and British pendulum test. An optimal asphalt percentage of 6% was determined, which was used as a fixed value to obtain the optimal percentage of iron oxide of 5%, generating increasing, decreasing and erratic behaviors for preliminary design variables and with respect to tests significant improvements are made in plastic deformation, resilient module and fatigue resistance.El artículo presenta los resultados del efecto del óxido de hierro en las características mecánicas de una mezcla asfáltica preparada con un asfalto AC 80-100 y agregado pétreo de la cantera Triturados Paz del Río para la construcción de una capa de rodadura coloreada; con el objeto de mejorar la armonía, estética y seguridad vial. Para llevar a cabo lo anterior, se realizó el diseño de seis mezclas asfálticas una convencional, evaluando porcentajes del 4.0 al 6.5 de cemento asfáltico para determinar el porcentaje óptimo de asfalto y a partir de este valor se realizaron cinco mezclas con porcentajes del 2 al 10 de pigmento, bajo la metodología Marshall. Con base a estos datos se realizaron ensayos de resistencia a la deformación plástica, susceptibilidad al daño por humedad, módulo resiliente, resistencia a la fatiga y ensayo de péndulo británico. Se determinó un porcentaje óptimo de asfalto de 6%, que se usó como valor fijo para obtener el porcentaje óptimo de óxido de hierro del 5%, generando comportamientos crecientes, decrecientes y erráticos para las variables del diseño preliminar y con respecto a los ensayos de verificación se obtienen mejoras considerables en la deformación plástica, módulo resiliente y resistencia a la fatiga.O artigo apresenta os resultados do efeito do óxido de ferro sobre as características mecânicas de uma mistura de asfalto preparada com um asfalto AC 80-100 e agregado de pedra da pedreira esmagada pela Paz do Rio para a construção de uma camada de rolamento de cor; A fim de melhorar a harmonia, estética e segurança rodoviária. Para realizar o acima exposto, o projeto de seis misturas de asfalto foi realizado um percentual de avaliação convencional de 4,0 para 6,5 de cimento asfalto para determinar a porcentagem ideal de asfalto e desse valor cinco misturas com porcentagens foram feitas 2 a 10 pigmento, a metodologia Marshall. Com base nestes dados, foram realizados testes sobre resistência à deformação plástica, suscetibilidade a danos à umidade, módulo resiliente, resistência à fadiga e teste de pêndulo britânico. Foi determinado um percentual asfáltico ideal de 6%, que foi utilizado como valor fixo para obter o percentual ideal de óxido de ferro de 5%, gerando comportamentos crescentes, decrescentes e erráticos para variáveis preliminares de projeto e com relação aos testes melhorias significativas são feitas na deformação plástica, módulo resiliente e resistência à fadiga.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ingeniomagno/article/view/1910/1694Ingenio Magno; Vol. 10 Núm. 1 (2019): Ingenio Magno vol. 10-1; 54-782422-23992145-9282Derechos de autor 2020 Ingenio Magnohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Efecto del óxido de hierro en las características mecánicas de la mezcla asfáltica MDC-10Effect of iron oxide in the mechanical features of MDC-10 asfaltic mixingEfeito do óxido de ferro nas características mecânicas da mistura asfaltic MDC-10info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1FatigueResilient ModuleIron Oxide and Moisture Damage SusceptibilityFatigamódulo resilienteÓxido de hierro y Susceptibilidad al daño por humedadFadigamódulo resilienteóxido de ferro e umidade danificam a susceptibilidade11634/26859oai:repository.usta.edu.co:11634/268592023-07-14 16:37:56.472metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |