Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera

The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descr...

Full description

Autores:
Cruz Páez, Fabio Orlando
Lechuga Cardozo, Jorge Isaac
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/29546
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968
http://hdl.handle.net/11634/29546
Palabra clave:
Agriculture
marketing
development projects
Agricultura
marketing
proyectos de desarrollo
Agriculture
marketing
projets de développement
Agricultura
marketing
projetos de desenvolvimento
Rights
License
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
id SANTTOMAS2_9400647b50417f7cd0625b5913e6e8b8
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/29546
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Evaluation of the agricultural marketing center: national learning service Mosquera agricultural biotechnology center
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Évaluation du centre de commercialisation agricole: service national d'apprentissage centre de biotechnologie agricole Mosquera
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Avaliação do centro de marketing agrícola: serviço nacional de aprendizagem centro de biotecnologia agrícola de Mosquera
title Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
spellingShingle Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
Agriculture
marketing
development projects
Agricultura
marketing
proyectos de desarrollo
Agriculture
marketing
projets de développement
Agricultura
marketing
projetos de desenvolvimento
title_short Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
title_full Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
title_fullStr Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
title_full_unstemmed Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
title_sort Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, Mosquera
dc.creator.fl_str_mv Cruz Páez, Fabio Orlando
Lechuga Cardozo, Jorge Isaac
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Cruz Páez, Fabio Orlando
Lechuga Cardozo, Jorge Isaac
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Agriculture
marketing
development projects
topic Agriculture
marketing
development projects
Agricultura
marketing
proyectos de desarrollo
Agriculture
marketing
projets de développement
Agricultura
marketing
projetos de desenvolvimento
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Agricultura
marketing
proyectos de desarrollo
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Agriculture
marketing
projets de développement
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Agricultura
marketing
projetos de desenvolvimento
description The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descriptive, non-experimental, transactional and field type was defined. A Delphi-type questionnaire was designed and applied to a sample of 22 agribusiness experts who were chosen from among technicians and professionals, SENA instructors, and small and medium entrepreneurs in the municipality of Mosquera. The questionnaire contained 6 items, 2 for the marketing variable and 4 for the project evaluation variable. Thus, it became evident that the development of a production accentuated in innovation and development in a collaborative way with the agricultural communities, can potentiate inter-institutional chains for the commercialization of agricultural products from SENA.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-09-06
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv 2020-09-04T21:19:48Z
dc.date.available.spa.fl_str_mv 2020-09-04T21:19:48Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/29546
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968
http://hdl.handle.net/11634/29546
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968/1738
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv In Vestigium Ire; Vol. 13 Núm. 2 (2019); 28-41
2422-2151
2011-9836
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026250729029632
spelling Cruz Páez, Fabio OrlandoLechuga Cardozo, Jorge Isaac2020-09-04T21:19:48Z2020-09-04T21:19:48Z2019-09-06http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968http://hdl.handle.net/11634/29546The objective of this article is to show evidence of the agricultural marketing center project at the Agricultural Biotechnology Center - C.B.A. of the National Learning Service - SENA in Mosquera, through the analysis of the application of an expert survey. A quantitative study of analytical, descriptive, non-experimental, transactional and field type was defined. A Delphi-type questionnaire was designed and applied to a sample of 22 agribusiness experts who were chosen from among technicians and professionals, SENA instructors, and small and medium entrepreneurs in the municipality of Mosquera. The questionnaire contained 6 items, 2 for the marketing variable and 4 for the project evaluation variable. Thus, it became evident that the development of a production accentuated in innovation and development in a collaborative way with the agricultural communities, can potentiate inter-institutional chains for the commercialization of agricultural products from SENA.El objetivo de este artículo es mostrar evidencia del proyecto del centro de mercadeo agropecuario en el Centro de Biotecnología Agropecuaria - C.B.A. del Servicio Nacional de Aprendizaje - SENA de Mosquera, a través del análisis de la aplicación de una encuesta a expertos. Se definió un estudio cuantitativo de tipo analítico, descriptivo no experimental, transaccional y de campo. Se diseñó un cuestionario tipo Delphi, y se aplicó a una muestra de 22 expertos en agronegocios los cuales fueron escogidos entre técnicos y profesionales, instructores del SENA, pequeños y medianos empresarios del municipio de Mosquera. Dicho cuestionario presenta 6 ítems, 2 para la variable mercadeo y 4 para la evaluación de proyectos. Así, se evidenció que el desarrollo de una producción acentuada en la innovación y desarrollo de forma colaborativa con las comunidades agrícolas, puede potencializar encadenamientos interinstitucionales para la comercialización de productos agropecuarios desde el SENA.L'objectif de cet article est de montrer la preuve du projet de centre de commercialisation agricole au Centre de biotechnologie agricole - C.B.A. du Service national d'apprentissage - SENA à Mosquera, par l'analyse de l'application d'une enquête d'experts. Une étude quantitative de type analytique, descriptive, non expérimentale, transactionnelle et de terrain a été définie. Un questionnaire de type Delphi a été conçu et appliqué à un échantillon de 22 experts de l'agro-industrie qui ont été choisis parmi des techniciens et des professionnels, des instructeurs du SENA et des petits et moyens entrepreneurs de la municipalité de Mosquera. Le questionnaire contenait 6 items, 2 pour la variable "marketing" et 4 pour la variable "évaluation du projet". Ainsi, il est devenu évident que le développement d'une production accentuée dans l'innovation et le développement de manière collaborative avec les communautés agricoles, peut potentialiser les chaînes interinstitutionnelles pour la commercialisation des produits agricoles de la région SENA.O objetivo deste artigo é mostrar evidências do projeto do centro de marketing agrícola do Centro de Biotecnologia Agrícola - C.B.A. do Serviço Nacional de Aprendizagem - SENA em Mosquera, através da análise da aplicação de uma pesquisa especializada. Foi definido um estudo quantitativo de tipo analítico, descritivo, não-experimental, transacional e de campo. Um questionário do tipo Delphi- foi elaborado e aplicado a uma amostra de 22 especialistas em agronegócios que foram escolhidos entre técnicos e profissionais, instrutores do SENA e pequenos e médios empresários do município de Mosquera. O questionário continha 6 itens, sendo 2 para a variável marketing e 4 para a variável avaliação do projeto. Assim, ficou evidente que o desenvolvimento de uma produção acentuada em inovação e desenvolvimento de forma colaborativa com as comunidades agrícolas, pode potencializar cadeias interinstitucionais para a comercialização de produtos agrícolas do SENA.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1968/1738In Vestigium Ire; Vol. 13 Núm. 2 (2019); 28-412422-21512011-9836https://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Evaluación del centro de mercadeo agropecuario: servicio nacional de aprendizaje, centro de biotecnología agropecuaria, MosqueraEvaluation of the agricultural marketing center: national learning service Mosquera agricultural biotechnology centerÉvaluation du centre de commercialisation agricole: service national d'apprentissage centre de biotechnologie agricole MosqueraAvaliação do centro de marketing agrícola: serviço nacional de aprendizagem centro de biotecnologia agrícola de Mosquerainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Agriculturemarketingdevelopment projectsAgriculturamarketingproyectos de desarrolloAgriculturemarketingprojets de développementAgriculturamarketingprojetos de desenvolvimento11634/29546oai:repository.usta.edu.co:11634/295462023-07-14 16:28:11.924metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co