Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”

The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of stu...

Full description

Autores:
Díaz Boada, Sandro Alberto
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35965
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320
http://hdl.handle.net/11634/35965
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_92c083623ba751eca2a87b78a7ae0035
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35965
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Díaz Boada, Sandro Alberto2021-09-24T13:06:14Z2021-09-24T13:06:14Z2019-10-28http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/232010.15332/erdi.v8i2.2320http://hdl.handle.net/11634/35965The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of students from different academic programs of Industrial de Santander University (UIS) at Bucaramanga headquarters). By having the audiovisual devices available in the classroom, and especially enhancing the cinematographic expressions of different formats and genres, the project required of an intense reflection on the pedagogy of image (and sound) that is briefly sketched here. Likewise, it presents the different, but complementary evaluation methods implemented that required a high degree of student participation and obtained widely satisfactory results. By integrating elements as diverse and complex as Cinema, Economics and aspects of Sociology and Social Sciences, the subject has wanted to consider –stimulated by the diploma course in Teaching Procedures for Reading, Writing and Orality in Higher Education (V Cohort) by the teacher in charge- a new approach to the subject to increase, promote and strengthen the processes of orality and writing in the Higher Education field.El presente texto revela aspectos fundamentales de un proyecto didáctico - pedagógico aplicado en el período académico 2017-1, denominado “Fomento de oralidad y escritura a través de los géneros mesa redonda, exposición y crítica de cine en la cátedra ‘Cine, Economía y Sociedad’”, elaborado con la participación de estudiantes de distintos programas académicos de la Universidad Industrial de Santander - UIS, Sede Bucaramanga. Al tener los dispositivos audiovisuales a disposición en el aula, y potenciando especialmente las expresiones cinematográficas de distintos formatos y géneros, el proyecto requirió de una reflexión intensa sobre la pedagogía de la imagen (y lo sonoro) que se bosqueja brevemente aquí. Asimismo, expone los distintos, pero complementarios métodos de evaluación implementados que requirieron de un alto grado de participación del estudiantado y obtuvieron resultados ampliamente satisfactorios. Al integrar elementos tan distintos y complejos como el cine, la economía y aspectos propios de la sociología y las ciencias sociales, la asignatura ha querido plantearse–estimulado por el cursado del Diplomado en Procesos Didácticos de Lectura, Escritura y Oralidad en Educación Superior (V Cohorte), por parte del docente encargado–una relectura de la cátedra para incrementar, fomentar y potenciar los procesos de oralidad y escritura en el ámbito de la educación superior.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320/1699Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 139-1602389-97192256-151XDerechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”Promotion of orality and writing in the “Cinema, Economy and Society” courseinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35965oai:repository.usta.edu.co:11634/359652023-07-14 16:28:54.21metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Promotion of orality and writing in the “Cinema, Economy and Society” course
title Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
spellingShingle Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
title_short Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
title_full Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
title_fullStr Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
title_full_unstemmed Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
title_sort Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
dc.creator.fl_str_mv Díaz Boada, Sandro Alberto
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Díaz Boada, Sandro Alberto
description The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of students from different academic programs of Industrial de Santander University (UIS) at Bucaramanga headquarters). By having the audiovisual devices available in the classroom, and especially enhancing the cinematographic expressions of different formats and genres, the project required of an intense reflection on the pedagogy of image (and sound) that is briefly sketched here. Likewise, it presents the different, but complementary evaluation methods implemented that required a high degree of student participation and obtained widely satisfactory results. By integrating elements as diverse and complex as Cinema, Economics and aspects of Sociology and Social Sciences, the subject has wanted to consider –stimulated by the diploma course in Teaching Procedures for Reading, Writing and Orality in Higher Education (V Cohort) by the teacher in charge- a new approach to the subject to increase, promote and strengthen the processes of orality and writing in the Higher Education field.
publishDate 2019
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2019-10-28
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:14Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:06:14Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320
10.15332/erdi.v8i2.2320
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35965
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320
http://hdl.handle.net/11634/35965
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v8i2.2320
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320/1699
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 139-160
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026169752748032