Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”
The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of stu...
- Autores:
-
Díaz Boada, Sandro Alberto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35965
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320
http://hdl.handle.net/11634/35965
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_92c083623ba751eca2a87b78a7ae0035 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35965 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Díaz Boada, Sandro Alberto2021-09-24T13:06:14Z2021-09-24T13:06:14Z2019-10-28http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/232010.15332/erdi.v8i2.2320http://hdl.handle.net/11634/35965The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of students from different academic programs of Industrial de Santander University (UIS) at Bucaramanga headquarters). By having the audiovisual devices available in the classroom, and especially enhancing the cinematographic expressions of different formats and genres, the project required of an intense reflection on the pedagogy of image (and sound) that is briefly sketched here. Likewise, it presents the different, but complementary evaluation methods implemented that required a high degree of student participation and obtained widely satisfactory results. By integrating elements as diverse and complex as Cinema, Economics and aspects of Sociology and Social Sciences, the subject has wanted to consider –stimulated by the diploma course in Teaching Procedures for Reading, Writing and Orality in Higher Education (V Cohort) by the teacher in charge- a new approach to the subject to increase, promote and strengthen the processes of orality and writing in the Higher Education field.El presente texto revela aspectos fundamentales de un proyecto didáctico - pedagógico aplicado en el período académico 2017-1, denominado “Fomento de oralidad y escritura a través de los géneros mesa redonda, exposición y crítica de cine en la cátedra ‘Cine, Economía y Sociedad’”, elaborado con la participación de estudiantes de distintos programas académicos de la Universidad Industrial de Santander - UIS, Sede Bucaramanga. Al tener los dispositivos audiovisuales a disposición en el aula, y potenciando especialmente las expresiones cinematográficas de distintos formatos y géneros, el proyecto requirió de una reflexión intensa sobre la pedagogía de la imagen (y lo sonoro) que se bosqueja brevemente aquí. Asimismo, expone los distintos, pero complementarios métodos de evaluación implementados que requirieron de un alto grado de participación del estudiantado y obtuvieron resultados ampliamente satisfactorios. Al integrar elementos tan distintos y complejos como el cine, la economía y aspectos propios de la sociología y las ciencias sociales, la asignatura ha querido plantearse–estimulado por el cursado del Diplomado en Procesos Didácticos de Lectura, Escritura y Oralidad en Educación Superior (V Cohorte), por parte del docente encargado–una relectura de la cátedra para incrementar, fomentar y potenciar los procesos de oralidad y escritura en el ámbito de la educación superior.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320/1699Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 139-1602389-97192256-151XDerechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad”Promotion of orality and writing in the “Cinema, Economy and Society” courseinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35965oai:repository.usta.edu.co:11634/359652023-07-14 16:28:54.21metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Promotion of orality and writing in the “Cinema, Economy and Society” course |
title |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
spellingShingle |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
title_short |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
title_full |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
title_fullStr |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
title_full_unstemmed |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
title_sort |
Fomento de oralidad y escritura en la cátedra “Cine, Economía y Sociedad” |
dc.creator.fl_str_mv |
Díaz Boada, Sandro Alberto |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Díaz Boada, Sandro Alberto |
description |
The present text reveals fundamental aspects of a didactic / pedagogical project applied in the academic period 2017-1 called “Promotion of orality and writing through round tables, presentations and film reviews in the “Cinema, Economy and Society” course, that counted with the participation of students from different academic programs of Industrial de Santander University (UIS) at Bucaramanga headquarters). By having the audiovisual devices available in the classroom, and especially enhancing the cinematographic expressions of different formats and genres, the project required of an intense reflection on the pedagogy of image (and sound) that is briefly sketched here. Likewise, it presents the different, but complementary evaluation methods implemented that required a high degree of student participation and obtained widely satisfactory results. By integrating elements as diverse and complex as Cinema, Economics and aspects of Sociology and Social Sciences, the subject has wanted to consider –stimulated by the diploma course in Teaching Procedures for Reading, Writing and Orality in Higher Education (V Cohort) by the teacher in charge- a new approach to the subject to increase, promote and strengthen the processes of orality and writing in the Higher Education field. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-10-28 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:14Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:06:14Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320 10.15332/erdi.v8i2.2320 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35965 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320 http://hdl.handle.net/11634/35965 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v8i2.2320 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2320/1699 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 8 Núm. 2 (2018); 139-160 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026169752748032 |