Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
This paper presents the results of a documentary analysis focused on the components associated with the concept of pedagogical innovation. Based on the axial coding proposal, it was possible to account for the problems associated with this concept, its conflictive relationship with information and c...
- Autores:
-
Machuca Téllez, Gerardo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/43609
- Palabra clave:
- education
pedagogical innovation
information and communication technologies
ICTs
educación
innovación pedagógica
tecnologías de la información y la comunicación
TIC
- Rights
- License
- Derechos de autor 2021 Autores/as
id |
SANTTOMAS2_9162c3737adb3e709c6c0f188261976c |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/43609 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Machuca Téllez, Gerardo2021-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/712410.15332/25006681.7124This paper presents the results of a documentary analysis focused on the components associated with the concept of pedagogical innovation. Based on the axial coding proposal, it was possible to account for the problems associated with this concept, its conflictive relationship with information and communication technologies (ICTs), its actors, relationships with the institutional culture, the classes and the perspectives associated with its understanding. In the literature, there is a need to broaden the discussions around the role of ICTs in pedagogical innovation processes, as well as the prevailing need to reflect on the tensions generated within institutions due to institutional cultures. Thus, the participatory and multiscale character that pedagogical innovation acquires in its application in educational contexts is emphasized.Se presentan un artículo de investigación resultados de un análisis documental que se enfocó en los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica. A partir de la propuesta de codificación axial, se consiguió dar cuenta de las problemáticas asociadas a este concepto, su relación conflictiva con las tecnologías de la información y comunicación (TIC), sus actores, relaciones con la cultura institucional, las clases y las perspectivas asociadas a su comprensión. En la literatura, se encuentra la necesidad de ampliar las discusiones alrededor del papel de las TIC dentro de los procesos de innovación pedagógica, así como la imperante necesidad de reflexionar respecto a las tensiones generadas al interior de las instituciones a causa de las culturas institucionales. Así, se recalca el carácter participativo y multiescalar que adquiere la innovación pedagógica en su aplicación en contextos educativos.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124/7106Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 2 (2021)Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 2 (2021)2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógicaAnalysis of the components associated with the concept of pedagogical innovationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationpedagogical innovationinformation and communication technologiesICTseducacióninnovación pedagógicatecnologías de la información y la comunicaciónTIC11634/43609oai:repository.usta.edu.co:11634/436092023-07-14 16:10:00.853metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Analysis of the components associated with the concept of pedagogical innovation |
title |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
spellingShingle |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica education pedagogical innovation information and communication technologies ICTs educación innovación pedagógica tecnologías de la información y la comunicación TIC |
title_short |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
title_full |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
title_fullStr |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
title_full_unstemmed |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
title_sort |
Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica |
dc.creator.fl_str_mv |
Machuca Téllez, Gerardo |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Machuca Téllez, Gerardo |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
education pedagogical innovation information and communication technologies ICTs |
topic |
education pedagogical innovation information and communication technologies ICTs educación innovación pedagógica tecnologías de la información y la comunicación TIC |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educación innovación pedagógica tecnologías de la información y la comunicación TIC |
description |
This paper presents the results of a documentary analysis focused on the components associated with the concept of pedagogical innovation. Based on the axial coding proposal, it was possible to account for the problems associated with this concept, its conflictive relationship with information and communication technologies (ICTs), its actors, relationships with the institutional culture, the classes and the perspectives associated with its understanding. In the literature, there is a need to broaden the discussions around the role of ICTs in pedagogical innovation processes, as well as the prevailing need to reflect on the tensions generated within institutions due to institutional cultures. Thus, the participatory and multiscale character that pedagogical innovation acquires in its application in educational contexts is emphasized. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-07-01 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124 10.15332/25006681.7124 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124 |
identifier_str_mv |
10.15332/25006681.7124 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124/7106 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 2 (2021) |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 2 (2021) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-6681 2339-3688 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2021 Autores/as |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2021 Autores/as https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026198818226176 |