Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica

This paper presents the results of a documentary analysis focused on the components associated with the concept of pedagogical innovation. Based on the axial coding proposal, it was possible to account for the problems associated with this concept, its conflictive relationship with information and c...

Full description

Autores:
Machuca Téllez, Gerardo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43609
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124
Palabra clave:
education
pedagogical innovation
information and communication technologies
ICTs
educación
innovación pedagógica
tecnologías de la información y la comunicación
TIC
Rights
License
Derechos de autor 2021 Autores/as
id SANTTOMAS2_9162c3737adb3e709c6c0f188261976c
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43609
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Machuca Téllez, Gerardo2021-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/712410.15332/25006681.7124This paper presents the results of a documentary analysis focused on the components associated with the concept of pedagogical innovation. Based on the axial coding proposal, it was possible to account for the problems associated with this concept, its conflictive relationship with information and communication technologies (ICTs), its actors, relationships with the institutional culture, the classes and the perspectives associated with its understanding. In the literature, there is a need to broaden the discussions around the role of ICTs in pedagogical innovation processes, as well as the prevailing need to reflect on the tensions generated within institutions due to institutional cultures. Thus, the participatory and multiscale character that pedagogical innovation acquires in its application in educational contexts is emphasized.Se presentan un artículo de investigación resultados de un análisis documental que se enfocó en los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica. A partir de la propuesta de codificación axial, se consiguió dar cuenta de las problemáticas asociadas a este concepto, su relación conflictiva con las tecnologías de la información y comunicación (TIC), sus actores, relaciones con la cultura institucional, las clases y las perspectivas asociadas a su comprensión. En la literatura, se encuentra la necesidad de ampliar las discusiones alrededor del papel de las TIC dentro de los procesos de innovación pedagógica, así como la imperante necesidad de reflexionar respecto a las tensiones generadas al interior de las instituciones a causa de las culturas institucionales. Así, se recalca el carácter participativo y multiescalar que adquiere la innovación pedagógica en su aplicación en contextos educativos.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124/7106Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 2 (2021)Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 2 (2021)2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógicaAnalysis of the components associated with the concept of pedagogical innovationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1educationpedagogical innovationinformation and communication technologiesICTseducacióninnovación pedagógicatecnologías de la información y la comunicaciónTIC11634/43609oai:repository.usta.edu.co:11634/436092023-07-14 16:10:00.853metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Analysis of the components associated with the concept of pedagogical innovation
title Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
spellingShingle Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
education
pedagogical innovation
information and communication technologies
ICTs
educación
innovación pedagógica
tecnologías de la información y la comunicación
TIC
title_short Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
title_full Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
title_fullStr Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
title_full_unstemmed Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
title_sort Análisis de los componentes asociados al concepto de innovación pedagógica
dc.creator.fl_str_mv Machuca Téllez, Gerardo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Machuca Téllez, Gerardo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv education
pedagogical innovation
information and communication technologies
ICTs
topic education
pedagogical innovation
information and communication technologies
ICTs
educación
innovación pedagógica
tecnologías de la información y la comunicación
TIC
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educación
innovación pedagógica
tecnologías de la información y la comunicación
TIC
description This paper presents the results of a documentary analysis focused on the components associated with the concept of pedagogical innovation. Based on the axial coding proposal, it was possible to account for the problems associated with this concept, its conflictive relationship with information and communication technologies (ICTs), its actors, relationships with the institutional culture, the classes and the perspectives associated with its understanding. In the literature, there is a need to broaden the discussions around the role of ICTs in pedagogical innovation processes, as well as the prevailing need to reflect on the tensions generated within institutions due to institutional cultures. Thus, the participatory and multiscale character that pedagogical innovation acquires in its application in educational contexts is emphasized.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-07-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124
10.15332/25006681.7124
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124
identifier_str_mv 10.15332/25006681.7124
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7124/7106
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 2 (2021)
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 2 (2021)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-6681
2339-3688
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Autores/as
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026198818226176