Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas
Given the lack of clarity exerted by philosophy as scholar learning, this investigation look for identify the underlying pedagogical practices in philosophy, in order to analize the didactic problems of teaching philosophy or teaching philosophizing. The qualitative aproach of the investigative exer...
- Autores:
-
Nieto Bravo, Johan Andrés
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41817
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747
http://hdl.handle.net/11634/41817
- Palabra clave:
- catholic school
didactic
philoslophy
pedagogical practice
sense
escuela católica
didáctica
filosofía
práctica pedagógica
sentido
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_8ee7946e842510defe5cb01a2328ecfd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41817 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Nieto Bravo, Johan Andrés2022-01-18T21:57:50Z2022-01-18T21:57:50Z2017-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/474710.15332/s1657-107X.2017.0001.07http://hdl.handle.net/11634/41817Given the lack of clarity exerted by philosophy as scholar learning, this investigation look for identify the underlying pedagogical practices in philosophy, in order to analize the didactic problems of teaching philosophy or teaching philosophizing. The qualitative aproach of the investigative exercise, has made possible an approach to three catholic schools contexts, and to the comprehension of students and teachers that share a philosophical academical space. The epistemological and hermeneutical perspective, conciliates the distant relationships among protagonists that are at the philosophical classroom, in order to propose a didactic of sense, where the significance of philosophy, meet whith the signifiers, in other words with the philosophers students, to built a full of sense knowledge. This text shows the first category of investigations developement , which names philosophy's didact.Ante la poca claridad del papel que ejerce la filosofía como aprendizaje escolar, la presente investigación buscó identificar las didácticas que subyacen de las prácticas pedagógicas en filosofía, a fin de analizar la problemática didáctica del enseñar filosofía o enseñar a filosofar. El enfoque cualitativo de ejercicio investigativo, ha propiciado una aproximación al contexto de tres instituciones educativas católicas y a las comprensiones de estudiantes y docentes que comparten el Espacio Académico de Filosofía. La perspectiva epistemológica hermenéutica, concilia las relaciones de distancia entre los protagonistas que se encuentran en el aula filosófica, a fin de proponer una didáctica del sentido, en donde los significados de la filosofía, se encuentre con los significantes, es decir con los filósofos estudiantes, a fin de construir un conocimiento con sentido. El presente texto presenta el desarrollo de la primera categoría de la investigación, a la cual se le denomina didáctica de la filosofía.application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747/4485Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 Núm. 1 (2017); 173 - 195Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 10 n. 1 (2017); 173 - 195Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 No. 1 (2017); 173 - 1952500-54211657-107XHacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicasTowards a didactics of meaning. Emerging didactics of pedagogical practices of philosophy in three Catholic schoolsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1catholic schooldidacticphiloslophypedagogical practicesenseescuela católicadidácticafilosofíapráctica pedagógicasentidohttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41817oai:repository.usta.edu.co:11634/418172023-07-14 16:16:26.666metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Towards a didactics of meaning. Emerging didactics of pedagogical practices of philosophy in three Catholic schools |
title |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
spellingShingle |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas catholic school didactic philoslophy pedagogical practice sense escuela católica didáctica filosofía práctica pedagógica sentido |
title_short |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
title_full |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
title_fullStr |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
title_full_unstemmed |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
title_sort |
Hacia una didáctica del sentido. Didácticas emergentes de las prácticas pedagógicas de filosofía en tres escuelas católicas |
dc.creator.fl_str_mv |
Nieto Bravo, Johan Andrés |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Nieto Bravo, Johan Andrés |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
catholic school didactic philoslophy pedagogical practice sense |
topic |
catholic school didactic philoslophy pedagogical practice sense escuela católica didáctica filosofía práctica pedagógica sentido |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
escuela católica didáctica filosofía práctica pedagógica sentido |
description |
Given the lack of clarity exerted by philosophy as scholar learning, this investigation look for identify the underlying pedagogical practices in philosophy, in order to analize the didactic problems of teaching philosophy or teaching philosophizing. The qualitative aproach of the investigative exercise, has made possible an approach to three catholic schools contexts, and to the comprehension of students and teachers that share a philosophical academical space. The epistemological and hermeneutical perspective, conciliates the distant relationships among protagonists that are at the philosophical classroom, in order to propose a didactic of sense, where the significance of philosophy, meet whith the signifiers, in other words with the philosophers students, to built a full of sense knowledge. This text shows the first category of investigations developement , which names philosophy's didact. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T21:57:50Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T21:57:50Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747 10.15332/s1657-107X.2017.0001.07 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/41817 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747 http://hdl.handle.net/11634/41817 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1657-107X.2017.0001.07 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/4747/4485 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 Núm. 1 (2017); 173 - 195 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 10 n. 1 (2017); 173 - 195 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 10 No. 1 (2017); 173 - 195 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5421 1657-107X |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Coedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026166192832512 |