Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente

This article seeks to glimpse how reflection, since the epistemological reflection is essential in all processes of school, led to the question of teachers’ professional knowledge , decentering involves the discussion of training and professional development as fundamental elements in the constructi...

Full description

Autores:
Silva Carreño, Wilmer Hernando
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2013
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35855
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/501
http://hdl.handle.net/11634/35855
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_8e3f76a4ea8db9b09c120372a14ec7d5
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35855
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Silva Carreño, Wilmer Hernando2021-09-24T13:03:43Z2021-09-24T13:03:43Z2013-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/50110.15332/erdi.v3i2.501http://hdl.handle.net/11634/35855This article seeks to glimpse how reflection, since the epistemological reflection is essential in all processes of school, led to the question of teachers’ professional knowledge , decentering involves the discussion of training and professional development as fundamental elements in the construction of teachers’ professional knowledge. In what follows, it is at first an approach to what can be understood on an epistemology of education, showing that she, from the characterization of an object of study and own disciplinary field, must be approached differently from the other sciences . In a second momeneot shows that, in this process, research emerges as a category that articulates and demonstrates that the teacher in training and exercise, becomes subject researcher, especially, by reflecting on their own practice, denoting by such a process of continuous questioning about his work, not so much on the practice but about the meaning of it. For this, it is an approximation to the direction of research and reflective practice in teacher professional development.Este artículo de reflexión procura entrever cómo, dado que la reflexión epistemológica es fundamental en todos los procesos del ámbito escolar, llevada a la pregunta por el conocimiento profesional docente, implica descentrar la discusión en torno a la formación y el desarrollo como elementos fundantes en la construcción del conocimiento profesional docente. En lo que sigue, se hace en un primer momento un acercamiento a lo que puede comprenderse bajo una epistemología de la educación, evidenciando que ésta, desde la caracterización de un objeto de estudio y campo disciplinar propios, debe ser abordada de forma distinta a las demás ciencias. En segundo lugar se muestra que, en este proceso, emerge la investigación como una categoría que articula y pone de manifiesto que el profesor en su formación y ejercicio, deviene sujeto investigador, especialmente, mediante la reflexión sobre su propia práctica, que denota por tal un proceso de cuestionamiento continuo sobre su quehacer, no tanto sobre la práctica sino sobre el sentido de la misma. Por esto, se hace una aproximación al sentido de la investigación y la práctica reflexiva en el desarrollo profesional del profesor.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/501/392Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 53-642389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docenteResearch and reflective practice as epistemological categories of teacher professional developmentinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35855oai:repository.usta.edu.co:11634/358552023-07-14 16:28:49.155metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Research and reflective practice as epistemological categories of teacher professional development
title Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
spellingShingle Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
title_short Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
title_full Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
title_fullStr Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
title_full_unstemmed Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
title_sort Investigación y práctica reflexiva como categorías epistemológicas del desarrollo profesional docente
dc.creator.fl_str_mv Silva Carreño, Wilmer Hernando
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Silva Carreño, Wilmer Hernando
description This article seeks to glimpse how reflection, since the epistemological reflection is essential in all processes of school, led to the question of teachers’ professional knowledge , decentering involves the discussion of training and professional development as fundamental elements in the construction of teachers’ professional knowledge. In what follows, it is at first an approach to what can be understood on an epistemology of education, showing that she, from the characterization of an object of study and own disciplinary field, must be approached differently from the other sciences . In a second momeneot shows that, in this process, research emerges as a category that articulates and demonstrates that the teacher in training and exercise, becomes subject researcher, especially, by reflecting on their own practice, denoting by such a process of continuous questioning about his work, not so much on the practice but about the meaning of it. For this, it is an approximation to the direction of research and reflective practice in teacher professional development.
publishDate 2013
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2013-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:43Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:43Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/501
10.15332/erdi.v3i2.501
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35855
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/501
http://hdl.handle.net/11634/35855
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v3i2.501
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/501/392
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 3 Núm. 2 (2013); 53-64
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026338284077056