Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural
This article aims to situate and criticize the problems that can arise from consumption. In view of this purpose, the philosophical analyses of the thinkers of the first generation of the Frankfurt School stand out. Their studies have made it possible to understand the ambiguities and social consequ...
- Autores:
-
Correa-Cetina, Edwin Augusto
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2020
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/29638
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1959
http://hdl.handle.net/11634/29638
- Palabra clave:
- Consumption
cultural alienation
use value
advertising
post-modernity
hypermodernity
Consumo
enajenación cultural
valor de uso
publicidad
posmodernidad
hipermodernidad
consommation
aliénation culturelle
valeur d'usage
publicité
post-modernité
hypermodernité
Consumo
alienação cultural
valor de uso
publicidade
pós-modernidade
hipermodernidade
- Rights
- License
- Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id |
SANTTOMAS2_8bf573a4773ca496b91e879df6913bb0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/29638 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
A reading of consumption from the contemporary spectrum of cultural alienation |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
Une lecture de la consommation à partir du spectre contemporain de l'aliénation culturelle |
dc.title.alternative.por.fl_str_mv |
Uma leitura do consumo a partir do espectro contemporâneo da alienação cultural |
title |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
spellingShingle |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural Consumption cultural alienation use value advertising post-modernity hypermodernity Consumo enajenación cultural valor de uso publicidad posmodernidad hipermodernidad consommation aliénation culturelle valeur d'usage publicité post-modernité hypermodernité Consumo alienação cultural valor de uso publicidade pós-modernidade hipermodernidade |
title_short |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
title_full |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
title_fullStr |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
title_full_unstemmed |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
title_sort |
Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación cultural |
dc.creator.fl_str_mv |
Correa-Cetina, Edwin Augusto |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Correa-Cetina, Edwin Augusto |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Consumption cultural alienation use value advertising post-modernity hypermodernity |
topic |
Consumption cultural alienation use value advertising post-modernity hypermodernity Consumo enajenación cultural valor de uso publicidad posmodernidad hipermodernidad consommation aliénation culturelle valeur d'usage publicité post-modernité hypermodernité Consumo alienação cultural valor de uso publicidade pós-modernidade hipermodernidade |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Consumo enajenación cultural valor de uso publicidad posmodernidad hipermodernidad |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
consommation aliénation culturelle valeur d'usage publicité post-modernité hypermodernité |
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv |
Consumo alienação cultural valor de uso publicidade pós-modernidade hipermodernidade |
description |
This article aims to situate and criticize the problems that can arise from consumption. In view of this purpose, the philosophical analyses of the thinkers of the first generation of the Frankfurt School stand out. Their studies have made it possible to understand the ambiguities and social consequences of the consumerist phenomenon. In this way, the present work seeks, at first, a singular affinity between the philosophical assumptions of Horkheimer, Marcuse and Fromm and then to integrate and update them in total synchrony with the contemporary analyses of the postmodern thinker Gilles Lipovetsky. All this allows us to glimpse, explore and understand the problems of cultural alienation, the background of advertising and the permutation of use value in times of surplus consumption. |
publishDate |
2020 |
dc.date.accessioned.spa.fl_str_mv |
2020-09-07T20:34:46Z |
dc.date.available.spa.fl_str_mv |
2020-09-07T20:34:46Z |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2020-07-09 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1959 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/29638 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1959 http://hdl.handle.net/11634/29638 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1959/1731 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 162-177 2011-0472 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Quaestiones Disputatae: temas en debate |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026298139344896 |
spelling |
Correa-Cetina, Edwin Augusto2020-09-07T20:34:46Z2020-09-07T20:34:46Z2020-07-09http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1959http://hdl.handle.net/11634/29638This article aims to situate and criticize the problems that can arise from consumption. In view of this purpose, the philosophical analyses of the thinkers of the first generation of the Frankfurt School stand out. Their studies have made it possible to understand the ambiguities and social consequences of the consumerist phenomenon. In this way, the present work seeks, at first, a singular affinity between the philosophical assumptions of Horkheimer, Marcuse and Fromm and then to integrate and update them in total synchrony with the contemporary analyses of the postmodern thinker Gilles Lipovetsky. All this allows us to glimpse, explore and understand the problems of cultural alienation, the background of advertising and the permutation of use value in times of surplus consumption.Este artículo tiene el objetivo de situar y criticar los problemas derivables del consumo. Ante este propósito, sobresalen los análisis filosóficos de los pensadores de la Escuela de Frankfurt de la primera generación. Sus estudios han permitido comprender las ambigüedades y secuelas sociales que deja a su paso el fenómeno consumista. De este modo, el presente trabajo busca en un primer momento, una singular afinidad entre los supuestos filosóficos de Horkheimer, Marcuse y Fromm para luego integrarlos y actualizarlos en total sincronía con los análisis contemporáneos del pensador posmoderno Gilles Lipovetsky. Todo ello permite entrever, explorar y comprender los problemas de la enajenación cultural, el trasfondo de la publicidad y la permutación del valor de uso en tiempos de consumo excedente.Cet article vise à situer et à critiquer les problèmes qui peuvent découler de la consommation. Dans ce but, les analyses philosophiques des penseurs de la première génération de l'école de Francfort se distinguent. Leurs études ont permis de comprendre les ambiguïtés et les conséquences sociales du phénomène consumériste. Ainsi, le présent ouvrage cherche, dans un premier temps, à établir une affinité singulière entre les hypothèses philosophiques de Horkheimer, Marcuse et Fromm, puis à les intégrer et les actualiser en totale synchronisation avec les analyses contemporaines du penseur postmoderne Gilles Lipovetsky. Tout cela nous permet d'entrevoir, d'explorer et de comprendre les problèmes d'aliénation culturelle, le contexte de la publicité et la permutation de la valeur d'usage en période de surconsommation.Este artigo pretende situar e criticar os problemas que podem surgir do consumo. Tendo em conta este objectivo, destacam-se as análises filosóficas dos pensadores da primeira geração da Escola de Frankfurt. Os seus estudos permitiram compreender as ambiguidades e as consequências sociais do fenómeno consumista. Desta forma, a presente obra procura, num primeiro momento, uma singular afinidade entre os pressupostos filosóficos de Horkheimer, Marcuse e Fromm e, posteriormente, integrá-los e actualizá-los em total sintonia com as análises contemporâneas do pensador pós-moderno Gilles Lipovetsky. Tudo isto nos permite vislumbrar, explorar e compreender os problemas de alienação cultural, o contexto da publicidade e a permutação do valor de utilização em tempos de consumo excedentário.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1959/1731Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 162-1772011-0472Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Una lectura del consumo a partir del espectro contemporáneo de enajenación culturalA reading of consumption from the contemporary spectrum of cultural alienationUne lecture de la consommation à partir du spectre contemporain de l'aliénation culturelleUma leitura do consumo a partir do espectro contemporâneo da alienação culturalinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Consumptioncultural alienationuse valueadvertisingpost-modernityhypermodernityConsumoenajenación culturalvalor de usopublicidadposmodernidadhipermodernidadconsommationaliénation culturellevaleur d'usagepublicitépost-modernitéhypermodernitéConsumoalienação culturalvalor de usopublicidadepós-modernidadehipermodernidade11634/29638oai:repository.usta.edu.co:11634/296382023-07-14 16:28:07.095metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |