Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones
The general objective of this work was to characterize the didactics applied in accounting professional training in Colombia from 2000 to 2015. To fulfill this purpose, a descriptive study was developed, based on a qualitative methodology called “Narrative Review”, which was applied in two phases o...
- Autores:
-
Acosta Sahamuel, Martha Giovanna
Barrios Pulido, Sandra Milena
Valero Zapata, Gloria Milena
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2019
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41283
- Palabra clave:
- Didactics
pedagogical tendency
didactic tendency
accounting training
accounting education
didáctica
corriente pedagógica
corriente didáctica
formación contable
educación contable
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_886f41b7be17504d10f630de573013f5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41283 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Acosta Sahamuel, Martha GiovannaBarrios Pulido, Sandra MilenaValero Zapata, Gloria Milena2019-09-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/532010.15332/25005278/5320The general objective of this work was to characterize the didactics applied in accounting professional training in Colombia from 2000 to 2015. To fulfill this purpose, a descriptive study was developed, based on a qualitative methodology called “Narrative Review”, which was applied in two phases on the academic and scientific documents published in Colombian accounting and education journals, as well as in the reports of the National Meeting of Public Accounting Teachers. The results yielded 98 documents in the first phase, while in the second, 31 were found, of which 42% corresponded to reflection articles; On the other hand, the tendencies of didactics: active and cognitive, were the most representative tendencies, with 36% of the documents each, finally it was found that 90% of the publications object of study in the accounting field suffer from an exercise of pedagogical conceptual appropriation and therefore of clarity about a particular didactic tendency.El objetivo general del presente trabajo consistió en caracterizar las didácticas aplicadas en la formación profesional contable en Colombia entre los años 2000 al 2015. Para cumplir dicho propósito se desarrolló un estudio descriptivo a partir de una metodología cualitativa denominada “revisión narrativa”, la cual se aplicó en dos fases sobre los documentos académicos y científicos publicados en revistas contables y de educación colombianas, así como en las memorias del Encuentro Nacional de Profesores de Contaduría Pública. Los resultados arrojaron 98 documentos en la primera fase, mientras que en la segunda se encontraron 31, de los cuales un 42 % correspondió a artículos de reflexión; por otro lado, las tendencias de la didáctica: activa y cognitivista, fueron las tendencias de mayor representatividad, con un 36 % de los documentos cada una; finalmente se encontró que un 90 % de las publicaciones objeto de estudio en el ámbito contable adolecen de un ejercicio de apropiación conceptual pedagógica y, por ende, de claridad sobre una tendencia didáctica en particular.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/5320/pdfRevista Activos; Vol. 16 No. 31 (2018); 205 - 235Revista Activos; Vol. 16 Núm. 31 (2018); 205 - 235Revista Activos; Vol. 16 No 31 (2018); 205 - 235Revista Activos; v. 16 n. 31 (2018); 205 - 2352500-52780124-5805Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicacionesDidactics in the formation of the Colombian Public Accountant 2000 - 2015: An approach based on publicationsArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Didacticspedagogical tendencydidactic tendencyaccounting trainingaccounting educationdidácticacorriente pedagógicacorriente didácticaformación contableeducación contablehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41283oai:repository.usta.edu.co:11634/412832023-07-14 15:30:40.83metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Didactics in the formation of the Colombian Public Accountant 2000 - 2015: An approach based on publications |
title |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
spellingShingle |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones Didactics pedagogical tendency didactic tendency accounting training accounting education didáctica corriente pedagógica corriente didáctica formación contable educación contable |
title_short |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
title_full |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
title_fullStr |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
title_full_unstemmed |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
title_sort |
Didácticas en la formación del contador público colombiano 2000-2015: una aproximación a partir de las publicaciones |
dc.creator.fl_str_mv |
Acosta Sahamuel, Martha Giovanna Barrios Pulido, Sandra Milena Valero Zapata, Gloria Milena |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Acosta Sahamuel, Martha Giovanna Barrios Pulido, Sandra Milena Valero Zapata, Gloria Milena |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Didactics pedagogical tendency didactic tendency accounting training accounting education |
topic |
Didactics pedagogical tendency didactic tendency accounting training accounting education didáctica corriente pedagógica corriente didáctica formación contable educación contable |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
didáctica corriente pedagógica corriente didáctica formación contable educación contable |
description |
The general objective of this work was to characterize the didactics applied in accounting professional training in Colombia from 2000 to 2015. To fulfill this purpose, a descriptive study was developed, based on a qualitative methodology called “Narrative Review”, which was applied in two phases on the academic and scientific documents published in Colombian accounting and education journals, as well as in the reports of the National Meeting of Public Accounting Teachers. The results yielded 98 documents in the first phase, while in the second, 31 were found, of which 42% corresponded to reflection articles; On the other hand, the tendencies of didactics: active and cognitive, were the most representative tendencies, with 36% of the documents each, finally it was found that 90% of the publications object of study in the accounting field suffer from an exercise of pedagogical conceptual appropriation and therefore of clarity about a particular didactic tendency. |
publishDate |
2019 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2019-09-21 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/5320 10.15332/25005278/5320 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/5320 |
identifier_str_mv |
10.15332/25005278/5320 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/5320/pdf |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 16 No. 31 (2018); 205 - 235 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 16 Núm. 31 (2018); 205 - 235 |
dc.relation.citationissue.fra.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 16 No 31 (2018); 205 - 235 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Activos; v. 16 n. 31 (2018); 205 - 235 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5278 0124-5805 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026385036935168 |