La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia
This article presents a framework of reflection which purpose is to stand out the importance, for the school field, of the conflict procedure in a positive way from the pedagogy in order to coexistence, since transforming mediation. Is clear that the conflict is inherent to the human being, but the...
- Autores:
-
Suárez Basto, Olga Elena
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2008
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40304
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275
http://hdl.handle.net/11634/40304
- Palabra clave:
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_87dc98944d55aa03994ddb72caf4cec0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40304 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Suárez Basto, Olga Elena2022-01-18T16:46:59Z2022-01-18T16:46:59Z2008-06-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/27510.15332/s1794-9998.2008.0001.15http://hdl.handle.net/11634/40304This article presents a framework of reflection which purpose is to stand out the importance, for the school field, of the conflict procedure in a positive way from the pedagogy in order to coexistence, since transforming mediation. Is clear that the conflict is inherent to the human being, but the coexistence too and this it's part of the coexistence, therefore, is essential and unavoidable, to promote an understanding of the conflict, as a source of learning, development and personal growth that in a democratic society which it's regulated by dialogue and tolerance, it founds its space and expression field. To form and promote the attitudes that makes from the conflict a development opportunity, it represents a contemporary view of education, and it means a change opportunity for the society. Key words: conflict, pedagogy, transforming mediation, classroom, dialogue, coexistence.En el presente artículo se ofrece un marco de reflexión que tiene como propósito destacar la importancia, para el ámbito escolar, de la gestión del conflicto en forma positiva desde la pedagogía para la convivencia y la mediación transformadora. Es claro que el conflicto es inherente al ser humano, pero la convivencia también, y éste forma parte de la convivencia; por tanto, es fundamental e ineludible promover una comprensión del conflicto como fuente de aprendizaje, desarrollo y maduración personal, que en una sociedad democrática que se rige por el diálogo y la tolerancia, encuentra su espacio y ámbito de expresión. Formar, promover y fomentar las actitudes que hacen del conflicto una oportunidad de desarrollo, representa una visión contemporánea de la educación y significa una oportunidad de cambio para la sociedad.Palabras clave: conflicto, pedagogía, mediación transformadora, aula de clase, diálogo, convivencia.application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275/465https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275/466Diversitas; Vol. 4 Núm. 1 (2008)Diversitas; Vol. 4 No. 1 (2008)2256-30671794-9998La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivenciaThe mediation and positive view of the conflict in the classroom: Framework for a pedagogy of coexistenceArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40304oai:repository.usta.edu.co:11634/403042023-07-14 16:02:03.454metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The mediation and positive view of the conflict in the classroom: Framework for a pedagogy of coexistence |
title |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
spellingShingle |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
title_short |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
title_full |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
title_fullStr |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
title_full_unstemmed |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
title_sort |
La mediación y la visión positiva del conflicto en el aula, marco para una pedagogía de la convivencia |
dc.creator.fl_str_mv |
Suárez Basto, Olga Elena |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Suárez Basto, Olga Elena |
description |
This article presents a framework of reflection which purpose is to stand out the importance, for the school field, of the conflict procedure in a positive way from the pedagogy in order to coexistence, since transforming mediation. Is clear that the conflict is inherent to the human being, but the coexistence too and this it's part of the coexistence, therefore, is essential and unavoidable, to promote an understanding of the conflict, as a source of learning, development and personal growth that in a democratic society which it's regulated by dialogue and tolerance, it founds its space and expression field. To form and promote the attitudes that makes from the conflict a development opportunity, it represents a contemporary view of education, and it means a change opportunity for the society. Key words: conflict, pedagogy, transforming mediation, classroom, dialogue, coexistence. |
publishDate |
2008 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2008-06-21 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:46:59Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:46:59Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275 10.15332/s1794-9998.2008.0001.15 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40304 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275 http://hdl.handle.net/11634/40304 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1794-9998.2008.0001.15 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275/465 https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/275/466 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 4 Núm. 1 (2008) |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 4 No. 1 (2008) |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2256-3067 1794-9998 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026203442446336 |