Conjetura y demostración en el aula en la formación de docentes
This research work shows how the processes of conjecture and mathematical demonstration in the framework of problem solving favor the development of mathematical thinking manifested by students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics of the Santo Tomás University, in the m...
- Autores:
-
Balaguera Ascencio , Edgar
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41912
- Palabra clave:
- mathematical proof
conjecture
abductive reasoning
problem solving
teacher training
demostración matemática
conjetura
razonamiento abductivo
resolución de problemas
formación de docentes
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Balaguera Ascencio , Edgar2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/641610.15332/25005421.6416This research work shows how the processes of conjecture and mathematical demonstration in the framework of problem solving favor the development of mathematical thinking manifested by students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics of the Santo Tomás University, in the modality from distance. The methodology of this research was qualitative in nature, through case studies of the participants, and was developed under the parameters of the didactic engineering of Michèle Artigue. The theoretical framework is based on the contributions of Gila Hanna (2000) regarding the functionality of the mathematical proof, the contributions of Harel and Sowder (2007) regarding the demonstration schemes developed by the students and the resolution of problems from the Alan Schoenfeld's perspective (1985).Este trabajo de investigación muestra cómo los procesos de conjetura y demostración matemática en el marco de la resolución de problemas favorecen el desarrollo del pensamiento matemático manifestado por los estudiantes de la Licenciatura en Educación Básica con énfasis en Matemáticas de la Universidad Santo Tomás, en la modalidad a distancia. La metodología de esta investigación fue de carácter cualitativo, a través de estudios de caso de los participantes, y se desarrolló bajo los parámetros de la ingeniería didáctica de Michèle Artigue. El marco teórico se fundamenta en los aportes de Gila Hanna (2000) en torno a la funcionalidad de la demostración matemática, los aportes de Harel y Sowder (2007) respecto a los esquemas de demostración desarrollados por los estudiantes y la resolución de problemas desde la perspectiva de Alan Schoenfeld (1985).application/pdfspaCoedición Universidad Nacional Abierta y a Distancia y Universidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/riiep/article/view/6416/6058Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 Núm. 1 (2021); 177 - 205Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; v. 14 n. 1 (2021); 177 - 205Revista Interamericana de Investigación Educación y Pedagogía RIIEP; Vol. 14 No. 1 (2021); 177 - 2052500-54211657-107XConjetura y demostración en el aula en la formación de docentesConjecture and classroom demonstration in teacher traininginfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1mathematical proofconjectureabductive reasoningproblem solvingteacher trainingdemostración matemáticaconjeturarazonamiento abductivoresolución de problemasformación de docenteshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41912oai:repository.usta.edu.co:11634/419122023-07-14 16:16:50.188metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
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This research work shows how the processes of conjecture and mathematical demonstration in the framework of problem solving favor the development of mathematical thinking manifested by students of the Bachelor of Basic Education with an emphasis on Mathematics of the Santo Tomás University, in the modality from distance. The methodology of this research was qualitative in nature, through case studies of the participants, and was developed under the parameters of the didactic engineering of Michèle Artigue. The theoretical framework is based on the contributions of Gila Hanna (2000) regarding the functionality of the mathematical proof, the contributions of Harel and Sowder (2007) regarding the demonstration schemes developed by the students and the resolution of problems from the Alan Schoenfeld's perspective (1985). |
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