La interpretación de Allison sobre la noción kantiana de ‘validez objetiva’

Firstly, this article exposes the problem of the two parts to Kant’s “Deduction”; then it demonstrates how Allison interprets it and, in doing so, gives his author’s own interpretation of “Objective Validity” of the two categories. After that, the author analyses the contrast between that which Kant...

Full description

Autores:
Rivera-Novoa, Ángel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5388
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1042
Palabra clave:
Allison
Kant
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License
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
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description Firstly, this article exposes the problem of the two parts to Kant’s “Deduction”; then it demonstrates how Allison interprets it and, in doing so, gives his author’s own interpretation of “Objective Validity” of the two categories. After that, the author analyses the contrast between that which Kant says about the difference between judgement of perception and the judgement of experience in the “Prolegomena” on the one hand, and on the other, the difference between the subjective and objective units of conscience as established in §§18-19 in “Deduction”. With Allison’s interpretation as a starting point, this contrast will allow to conclude whether the position taken by Kant in “Prolegomena” and Critique Of Pure Reason are consistent. If they are not, it is impossible to explain the fact the there are certain judgements without the participation of the pure concepts of understanding; On the other hand, if what Kant says in “Deductions” is considered a modification of what is written in “Prolegomena”, valid judgements would exist subjectively and objectively at the same time.
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spelling Rivera-Novoa, Ángel2016-01-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1042Firstly, this article exposes the problem of the two parts to Kant’s “Deduction”; then it demonstrates how Allison interprets it and, in doing so, gives his author’s own interpretation of “Objective Validity” of the two categories. After that, the author analyses the contrast between that which Kant says about the difference between judgement of perception and the judgement of experience in the “Prolegomena” on the one hand, and on the other, the difference between the subjective and objective units of conscience as established in §§18-19 in “Deduction”. With Allison’s interpretation as a starting point, this contrast will allow to conclude whether the position taken by Kant in “Prolegomena” and Critique Of Pure Reason are consistent. If they are not, it is impossible to explain the fact the there are certain judgements without the participation of the pure concepts of understanding; On the other hand, if what Kant says in “Deductions” is considered a modification of what is written in “Prolegomena”, valid judgements would exist subjectively and objectively at the same time.A lo largo del desarrollo del pensamiento de Arthur Schopenhauer existen varios Este artículo, en un primer momento, expone el problema de las dos partes de la ‘Deducción’ de Kant; luego de esto, se muestra cómo Allison interpreta el problema en cuestión y, de paso, da su interpretación sobre la ‘validez objetiva’ de las categorías; posteriormente, se analiza el contraste entre lo dicho por Kant en los Prolegómenos acerca de la diferencia entre juicios de percepción y juicios de experiencia, por un lado, y la diferencia establecida en los §§18-19 de la ‘Deducción’ entre la unidad subjetiva y la unidad objetiva de la conciencia, por otro lado. Este contraste permitirá concluir, a partir de la interpretación de Allison, que si las posturas de Kant expuestas en los Prolegómenos y en la Crítica de la razón pura son consistentes, entonces no se explica el hecho de que existan ciertos juicios sin la participación de los conceptos puros del entendimiento; si, por otra parte, se considera que lo dicho por Kant en la ‘Deducción’ es una modificación de lo expuesto en los Prolegómenos, existirían juicios válidos subjetiva y objetivamente al mismo tiempo.Dans un premier moment, cet article expose le problème des deux parties de la ‘Déduction’ de Kant; après cela, il montre comment Allison interprète le problème dans une question et, d’un pas, donne son interprétation sur la ‘validité objective’ des catégories; par la suite, le contraste est analysé entre le dit par Kant dans les Prolégomènes à propos de la différence entre des jugements de perception et de jugements d’expérience, d’un côté, et la différence établie aux §§ 18-19 de la ‘Déduction’ entre l’unité subjective et l’unité objective de la conscience, d’un autre côté. Ce contraste permettra de conclure, à partir de l’interprétation d’Allison, que si les postures de Kant exposés dans les prolégomènes et dans la critique de la raison pure sont consistantes, de l’époque ne s’explique pas le fait de ce que certains jugements existent sans la participation des concepts purs de la compréhension; si, par ailleurs, il est considéré que le dit par Kant dans la ‘Déduction’ est une modification de l’exposé dans les Prolégomènes, des jugements estimés existeraient subjectif et objectivement en même temps.O presente artigo, num primeiro momento, expõe o problemas das duas partes da ‘Dedução’ de Kant; logo disso, mostra-se como Allison faz uma interpretação do problema em questão e, ao mesmo tempo, da sua interpretação sobre a ‘validez objetiva’ das categorias; posteriormente, analisa-se o contraste entre o dito por Kant nos Prolegômenos sobre a diferença entre os juízos de percepção e os juízos de experiência, por um lado, e pelo outro, a diferença estabelecida nos §§18-19 da ‘Dedução‘ entre a unidade subjetiva e a unidade objetiva da consciência. Este contraste vai permitir concluir, a partir da interpretação de Allison, que se a postura de Kant exposta nos Prolegômenos e na Crítica à Razão pura são consistentes, então não é explicável o fato de que existam certos juízos sem a participação dos conceitos puros do entendimento; se, por outro lado considera-se que o dito por Kant na ‘Dedução’ é uma modificação do exposto, nos Prolegômenos existiriam juízos validos de forma subjetiva e objetivamente ao mesmo tempo.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1042/996Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 18 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 9; 62-762011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La interpretación de Allison sobre la noción kantiana de ‘validez objetiva’Allison’s Interpretation of Kant’s Notion of ‘Objective Validity’L’interprétation d’Allison sur la notion kantienne de ‘validité objective’A interpretação de Allison sobre a noção kantiana da ‘validez objetiva’info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1AllisonKantobjective validitytranscendental deductionAllisondeducción trascendentalKantvalidez objetivaAllisondéduction transcendanteKantvalidité objectiveAllisondedução transcendentalKantvalidez objetiva11634/5388oai:repository.usta.edu.co:11634/53882023-07-14 16:34:43.035metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co