Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños
The aim of this research was to characterize the reference framework of teachers that favour mathematical comprehension at the elementary level in ten schools in Bogotá. A qualitative research was used in which the students who showed performance above average were identified. The information was th...
- Autores:
-
Bernal Romero, Teresita de Lourdes
Figueroa Ángel, Melba Ximena
Riaño Triviño, Adriana
Garzón Salazar, Marcela
Prieto Clavijo, Nury Alexandra
Triana Rojas, Sandra Milena
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2007
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40247
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216
http://hdl.handle.net/11634/40247
- Palabra clave:
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_7a81d0f3243a236d41701f9637741f4f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40247 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Bernal Romero, Teresita de LourdesFigueroa Ángel, Melba XimenaRiaño Triviño, AdrianaGarzón Salazar, MarcelaPrieto Clavijo, Nury AlexandraTriana Rojas, Sandra Milena2022-01-18T16:46:19Z2022-01-18T16:46:19Z2007-06-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/21610.15332/s1794-9998.2007.0001.05http://hdl.handle.net/11634/40247The aim of this research was to characterize the reference framework of teachers that favour mathematical comprehension at the elementary level in ten schools in Bogotá. A qualitative research was used in which the students who showed performance above average were identified. The information was then gathered through direct classroom observation and semi- structured interview of the instructors. A categories analysis as a type of content analysis was also used. As a result, the predominant roll of affectivity was found out together with immediate contexts, and the life history of the students in the reference framework of the teachers. Keywords: Reference framework, Teacher, Mathematics.Esta investigación tuvo como propósito principal caracterizar los marcos de referencia de los maestros que favorecen la comprensión de las matemáticas en estudiantes de primaria en 10 colegios de Bogotá. Se utilizó una investigación de tipo cualitativo, en la cual se identificaron estudiantes que evidenciaban un desempeño académico en el área de matemáticas por encima del promedio, luego se recogió información a través de la observación en el aula y de la entrevista semiestructurada a los maestros. Se utilizó el análisis de contenido de tipo categorial y las matrices de cotejación. Como resultado se evidenció el papel predominante de la afectividad, los contextos inmediatos y la historia de vida de los estudiantes en los marcos de referencia de los maestros.Palabras clave: Marcos de referencia, Maestro, Matemáticas.application/pdftext/htmlspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/349https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/350Diversitas; Vol. 3 Núm. 1 (2007); 67-80Diversitas; Vol. 3 No. 1 (2007); 67-802256-30671794-9998Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niñosReference framework of maths teachers in the classroomArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40247oai:repository.usta.edu.co:11634/402472023-07-14 16:01:56.536metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Reference framework of maths teachers in the classroom |
title |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
spellingShingle |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
title_short |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
title_full |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
title_fullStr |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
title_full_unstemmed |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
title_sort |
Marcos de referencia de los maestros fortalecedores del pensamiento matemático en niños |
dc.creator.fl_str_mv |
Bernal Romero, Teresita de Lourdes Figueroa Ángel, Melba Ximena Riaño Triviño, Adriana Garzón Salazar, Marcela Prieto Clavijo, Nury Alexandra Triana Rojas, Sandra Milena |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Bernal Romero, Teresita de Lourdes Figueroa Ángel, Melba Ximena Riaño Triviño, Adriana Garzón Salazar, Marcela Prieto Clavijo, Nury Alexandra Triana Rojas, Sandra Milena |
description |
The aim of this research was to characterize the reference framework of teachers that favour mathematical comprehension at the elementary level in ten schools in Bogotá. A qualitative research was used in which the students who showed performance above average were identified. The information was then gathered through direct classroom observation and semi- structured interview of the instructors. A categories analysis as a type of content analysis was also used. As a result, the predominant roll of affectivity was found out together with immediate contexts, and the life history of the students in the reference framework of the teachers. Keywords: Reference framework, Teacher, Mathematics. |
publishDate |
2007 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2007-06-21 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:46:19Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:46:19Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216 10.15332/s1794-9998.2007.0001.05 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40247 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216 http://hdl.handle.net/11634/40247 |
identifier_str_mv |
10.15332/s1794-9998.2007.0001.05 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/349 https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/diversitas/article/view/216/350 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 3 Núm. 1 (2007); 67-80 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Diversitas; Vol. 3 No. 1 (2007); 67-80 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2256-3067 1794-9998 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026342174294016 |