La responsabilidad del franquiciante por actos del franquiciado frente a terceros
The new strategies of the market have been appropriating societies under the named globalization, which come as a strategy to expand its vision of economic development, talking about the figure of the franchise, it is structured under a contract which stipulates commitments, rights, terms of conditi...
- Autores:
-
Corredor-Amaya, Laura Natalia
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
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- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2016 Iter Ad Veritatem
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A responsabilidade do franqueador pelos atos do franqueado contra terceiros |
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The new strategies of the market have been appropriating societies under the named globalization, which come as a strategy to expand its vision of economic development, talking about the figure of the franchise, it is structured under a contract which stipulates commitments, rights, terms of conditions and responsibilities between the two parties. The last one is the object of study of this research, it is focused to go forward the responsibility of the franchiser, when this one sees for the non problems caused to the patrimony and damages caused to a third part, it could be consumers or clients of the franchise. To arrive to a conceptual descriptive analysis, the most relevant precedents are mentioned, as well as national and international jurisprudence, where noted, the perspective of each of the courts and tribunals, if the franchisor is called to respond or not.These criteria help us to conclude that will be the consumer’s rights of protection which will determine the responsibility of the franchisor. |
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To arrive to a conceptual descriptive analysis, the most relevant precedents are mentioned, as well as national and international jurisprudence, where noted, the perspective of each of the courts and tribunals, if the franchisor is called to respond or not.These criteria help us to conclude that will be the consumer’s rights of protection which will determine the responsibility of the franchisor.Bajo la globalización las nuevas estrategias del mercado han venido apropiándose de las sociedades, las cuales, al ampliar su visión de desarrollo económico, acuden como estrategia a la figura de las franquicias, estructurándolas bajo un contrato donde se estipulan obligaciones, derechos, clausulas y régimen de responsabilidades entre las partes. Este último es el objeto de la presente investigación, dirigida a profundizar el estudio de la responsabilidad del franquiciante, cuando éste se ve comprometido patrimonialmente por perjuicios ocasionados a terceros, bien sea consumidores o clientes de la franquicia. Para llegar a un análisis descriptivo conceptual, se hizo mención de los antecedentes más relevantes, la estructura jurídica, así como la jurisprudencia nacional e internacional, dónde se observó, bajo la óptica de cada uno de las Cortes y de los Tribunales, si el franquiciante está llamado a responder o no. Criterios que nos ayudan a concluir que serán los derechos de protección al consumidor los que determinarán la responsabilidad del franquiciante.En vertu de la mondialisation, les nouvelles stratégies du marché se sont appropriées des sociétés, lesquelles en ce qu’élargissent leur vision du développement économique, viennent comme une stratégie aux franchises, les structurent en vertu d’un contrat où les obligations, les droits, les conditions et le régime de responsabilités sont stipulées entre les parties. Celui-ci, est l’objet de cette recherche, dirigée à approfondir l’étude de la responsabilité du franchiseur lorsqu’il est engagé patrimonialement par des préjudices occasionnés à tiers, soient bien des consommateurs ou des clients de la franchise. Pour arriver à une analyse descriptive conceptuelle, on a mentionné les antécédents les plus éminents, la structure juridique, ainsi que la jurisprudence nationale et internationale, où il a été observé, sous l’optique de chaque une des Cours et des Tribunaux, si le franchiseur est appelé à répondre ou non. Ces sont les critères qui nous aident à conclure que les droits de la protection au consommateur détermineront la responsabilité du franchiseur.Sob a globalização, novas estratégias de mercado foram apropriando sociedades, que, para expandir sua visão do desenvolvimento econômico, vêm como uma estratégia para descobrir franquia, estruturando-os sob um contrato em que as obrigações, direitos, termos e regras estipuladas de responsabilidades entre as partes. O último é o objecto do presente inquérito, destinado a aprofundar o estudo da responsabilidade do franqueador, quando é cometido patrimonialmente por danos causados a terceiros, tanto os consumidores ou clientes da franquia. Para chegar a uma análise descritiva conceitual, menção de fundo mais relevante, a estrutura jurídica, bem como a jurisprudência nacional e internacional, onde foi observado, a perspectiva de cada um dos juízos e tribunais, se o franqueador é chamado para responder ou não foi feita. Critérios que nos ajudam a concluir que serão os direitos de proteção ao consumidor que irá determinar a responsabilidade do franqueador.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/iaveritatem/article/view/1215/1187Iter Ad Veritatem; Vol. 13 (2015): Iter ad Veritatem; 283-3201909-98431909-9843Derechos de autor 2016 Iter Ad Veritatemhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2La responsabilidad del franquiciante por actos del franquiciado frente a terceros“The responsibility of the franchisor by the franchisee acts against thrid parties”La responsabilité du franchiseur par des actes du franchisé face aux tiersA responsabilidade do franqueador pelos atos do franqueado contra terceirosinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/5495oai:repository.usta.edu.co:11634/54952023-07-14 16:26:25.953metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |