Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo

This research contrasts two models of quality management: the institutional model of accreditation for institutions of higher education in Colombia and the ISO 9001 international model, using the Context, Input, Process, Product (CIPP) assessment model proposed by Stufflebeam. It pursues the search...

Full description

Autores:
Olmos Trujillo, Alba Lucía
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2012
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42000
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/968
http://hdl.handle.net/11634/42000
Palabra clave:
institutional accreditation
quality in higher education
CIPP
assessment in education
institutions of higher education
ISO 9001
acreditación institucional
calidad en educación superior
CIPP
evaluación en la educación
instituciones de educación superior
ISO 9001
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_71877984f9a4fca98ce3728e3a27f1aa
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/42000
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Olmos Trujillo, Alba Lucía2022-01-19T14:46:23Z2022-01-19T14:46:23Z2012-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/96810.15332/s2145-1389.2012.0002.05http://hdl.handle.net/11634/42000This research contrasts two models of quality management: the institutional model of accreditation for institutions of higher education in Colombia and the ISO 9001 international model, using the Context, Input, Process, Product (CIPP) assessment model proposed by Stufflebeam. It pursues the search for characteristics that should have the quality assessment of institutions of higher education in order to ensure compliance of the purposes they pursue and thus contribute to the continuous improvement in the quality management of higher education.As a working methodology it consolidates information on the assessment and accreditation with regard to higher education in Colombia and the implementation of quality management systems in institutions of higher education, to obtain data from secondary sources to evaluate the categories and variables in relation to the CIPP model.It generates a correlation matrix product of the analysis of the requirements and factors reviewed from the perspective of each CIPP variable model and weighing the convergent, divergent and complementary aspects. This process highlighted some of the characteristics that should have the quality assessment in institutions of higher education in ColombiaEsta investigación contrasta dos modelos de gestión de la calidad: el de acreditación institucional, para instituciones de educación superior en Colombia, y el internacional ISO 9001, mediante el modelo de evaluación contexto, input, proceso, producto (CIIP), propuesto por Stufflebeam. Se buscan las características que deben tener la evaluación de la calidad de las instituciones de educación superior, con el fin de garantizar el cumplimiento de los propósitos que estas pretenden lograr y así contribuir a la mejora continua en la gestión de la calidad de la educación superior.Como metodología de trabajo se consolida información sobre la evaluación y la acreditación en la educación superior en Colombia y la aplicación de los sistemas de gestión de la calidad en instituciones de educación superior, para obtener datos de fuentes secundarias que permitan evaluar las categorías y variables en relación con el modelo CIPP.Se genera una matriz de correlación producto del análisis de los requisitos y factores revisados desde la perspectiva de cada variable del modelo CIPP y se comparan los aspectos convergentes, complementarios y divergentes. Este proceso evidencia algunas de las caracteristicas que debe tener la evaluación de la calidad en las instituciones de educación superior en Colombia.  application/pdfspaUniversidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEChttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/968/1251SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 4 Núm. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 83-96SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 4 No. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 83-96SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 4 n. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 83-962463-11402145-1389Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativoQuality and management models in higher education, a comparative analysisArtículo revisado por paresCualitativoQualitativeinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1institutional accreditationquality in higher educationCIPPassessment in educationinstitutions of higher educationISO 9001acreditación institucionalcalidad en educación superiorCIPPevaluación en la educacióninstituciones de educación superiorISO 9001http://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42000oai:repository.usta.edu.co:11634/420002023-07-14 16:16:41.605metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Quality and management models in higher education, a comparative analysis
title Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
spellingShingle Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
institutional accreditation
quality in higher education
CIPP
assessment in education
institutions of higher education
ISO 9001
acreditación institucional
calidad en educación superior
CIPP
evaluación en la educación
instituciones de educación superior
ISO 9001
title_short Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
title_full Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
title_fullStr Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
title_full_unstemmed Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
title_sort Modelos de calidad y gestión en educación superior, un análisis comparativo
dc.creator.fl_str_mv Olmos Trujillo, Alba Lucía
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Olmos Trujillo, Alba Lucía
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv institutional accreditation
quality in higher education
CIPP
assessment in education
institutions of higher education
ISO 9001
topic institutional accreditation
quality in higher education
CIPP
assessment in education
institutions of higher education
ISO 9001
acreditación institucional
calidad en educación superior
CIPP
evaluación en la educación
instituciones de educación superior
ISO 9001
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv acreditación institucional
calidad en educación superior
CIPP
evaluación en la educación
instituciones de educación superior
ISO 9001
description This research contrasts two models of quality management: the institutional model of accreditation for institutions of higher education in Colombia and the ISO 9001 international model, using the Context, Input, Process, Product (CIPP) assessment model proposed by Stufflebeam. It pursues the search for characteristics that should have the quality assessment of institutions of higher education in order to ensure compliance of the purposes they pursue and thus contribute to the continuous improvement in the quality management of higher education.As a working methodology it consolidates information on the assessment and accreditation with regard to higher education in Colombia and the implementation of quality management systems in institutions of higher education, to obtain data from secondary sources to evaluate the categories and variables in relation to the CIPP model.It generates a correlation matrix product of the analysis of the requirements and factors reviewed from the perspective of each CIPP variable model and weighing the convergent, divergent and complementary aspects. This process highlighted some of the characteristics that should have the quality assessment in institutions of higher education in Colombia
publishDate 2012
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2012-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:46:23Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-19T14:46:23Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo revisado por pares
Cualitativo
dc.type.eng.fl_str_mv Qualitative
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/968
10.15332/s2145-1389.2012.0002.05
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/42000
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/968
http://hdl.handle.net/11634/42000
identifier_str_mv 10.15332/s2145-1389.2012.0002.05
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/signos/article/view/968/1251
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv SIGNOS - Investigación en sistemas de gestión; Vol. 4 Núm. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 83-96
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; Vol. 4 No. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 83-96
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv SIGNOS-Investigación en Sistemas de Gestión; v. 4 n. 2 (2012): SIGNOS, investigación en sistemas de gestión; 83-96
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2463-1140
2145-1389
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás / Instituto Colombiano de Normas Técnicas y Certificación ICONTEC
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026189870727168