La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre

Textual typology and objective. This article aims to identify the family as a social support network and determine its influence on a group of university students.Methodology. It is descriptive within a qualitative approach. The sample consisted of ten (10) parents and ten (10) young people who are...

Full description

Autores:
Villafrade Monroy, Luz Adriana
Franco Ramírez, Claudia Matilde
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35919
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1651
http://hdl.handle.net/11634/35919
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_6ef5f3a2fa24bfb5c7c4a49856fbf030
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35919
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Villafrade Monroy, Luz AdrianaFranco Ramírez, Claudia Matilde2021-09-24T13:04:04Z2021-09-24T13:04:04Z2016-07-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/165110.15332/erdi.v6i2.1651http://hdl.handle.net/11634/35919Textual typology and objective. This article aims to identify the family as a social support network and determine its influence on a group of university students.Methodology. It is descriptive within a qualitative approach. The sample consisted of ten (10) parents and ten (10) young people who are starting their studies at the university, average ages from 16 to 19 years old.Results. The results point out to the configuration of good relationships between parents and children, although a difference in the perception of the children regarding the family as a social support network.Conclusions. According to this, the family also represents an integral support, nevertheless, they referred to aspects that affect the relationship such as the short time to share with their parents, especially related to the occupations and the imitation of spaces for dialogue. On the other hand, the parents stated that for their children the family means a network of social support in their different life experiences, although they recognized that it is possible that some characteristics of the life cycle in which young people are, are affecting the structure and the family relationship patterns. Likewise, a greater recognition by the children towards the maternal figure was identified as a social support network.Tipología textual y objetivo. El presente artículo de investigación tiene como objetivo identificar a la familia como red de apoyo social y determinar su influencia en un grupo de estudiantes universitarios.Metodología. Es de carácter descriptivo con enfoque cualitativo. La muestra estuvo conformada por 10 padres y 10 jóvenes de primer ingreso a la universidad en edades comprendidas entre los 16 y 19 años.Resultados. Los resultados apuntan hacia la configuración de unas buenas relaciones entre los padres y los hijos, aunque prevaleció una diferencia en la percepción de los hijos respecto a la familia como red de apoyo social.Conclusión. De acuerdo con lo anterior la familia representa también un soporte integral, no obstante, refirieron aspectos que afectan la relación, como el poco tiempo para compartir con sus progenitores, especialmente, relacionado con los compromisos laborales y la limitación de los espacios para el diálogo. De otra parte, los padres manifestaron que para sus hijos la familia significa una red de apoyo social en sus diferentes experiencias de vida, aunque reconocieron, que es posible que algunas características propias del ciclo vital en que se encuentran los jóvenes estén incidiendo en la estructura y los patrones de relación familiar establecidos. Igualmente, se identificó un mayor reconocimiento por parte de los hijos hacia la figura materna, como red de apoyo social.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1651/1284Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 79-902389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestreThe family as a social support network for first semester college studentsinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35919oai:repository.usta.edu.co:11634/359192023-07-14 16:28:52.348metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The family as a social support network for first semester college students
title La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
spellingShingle La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
title_short La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
title_full La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
title_fullStr La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
title_full_unstemmed La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
title_sort La familia como red de apoyo social en estudiantes universitarios que ingresan a primer semestre
dc.creator.fl_str_mv Villafrade Monroy, Luz Adriana
Franco Ramírez, Claudia Matilde
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villafrade Monroy, Luz Adriana
Franco Ramírez, Claudia Matilde
description Textual typology and objective. This article aims to identify the family as a social support network and determine its influence on a group of university students.Methodology. It is descriptive within a qualitative approach. The sample consisted of ten (10) parents and ten (10) young people who are starting their studies at the university, average ages from 16 to 19 years old.Results. The results point out to the configuration of good relationships between parents and children, although a difference in the perception of the children regarding the family as a social support network.Conclusions. According to this, the family also represents an integral support, nevertheless, they referred to aspects that affect the relationship such as the short time to share with their parents, especially related to the occupations and the imitation of spaces for dialogue. On the other hand, the parents stated that for their children the family means a network of social support in their different life experiences, although they recognized that it is possible that some characteristics of the life cycle in which young people are, are affecting the structure and the family relationship patterns. Likewise, a greater recognition by the children towards the maternal figure was identified as a social support network.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:04Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:04:04Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1651
10.15332/erdi.v6i2.1651
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35919
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1651
http://hdl.handle.net/11634/35919
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v6i2.1651
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1651/1284
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 2 (2016); 79-90
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026238202740736