Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
The objective of this study is to identify the level of acceptance that basic education students have towards the physical education class; in addition to knowing the degree of importance they give to this subject. The instrument was applied to 302 students in four primary schools of basic education...
- Autores:
-
Ramos Carranza, Isela Guadalupe
Andrade Sánchez, Adriana Isabel
Medina Valencia, Rossana Tamara
Salazar C, Ciria Margarita
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/40080
- Acceso en línea:
- https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466
http://hdl.handle.net/11634/40080
- Palabra clave:
- physical education
attitudes
motives
primary education
educación física
actitudes
motivos
educación primaria
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_6cffb139124f5941c4dd9f12b7118a73 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/40080 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Ramos Carranza, Isela GuadalupeAndrade Sánchez, Adriana IsabelMedina Valencia, Rossana TamaraSalazar C, Ciria Margarita2022-01-18T16:33:31Z2022-01-18T16:33:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/646610.15332/2422474X.6466http://hdl.handle.net/11634/40080The objective of this study is to identify the level of acceptance that basic education students have towards the physical education class; in addition to knowing the degree of importance they give to this subject. The instrument was applied to 302 students in four primary schools of basic education in the state of Colima, two public and two private. The students’ age ranged from 8 to 13 years with an average of 10.35 years (±0.93), in grades 4th, 5th and 6th. The CAEF (Questionnaire of Attitudes towards Physical Education) was used, which is structured in four blocks: socio-demographic data, opinion on physical education classes, opinion on physical education teachers, and physical activity habits. The most relevant results show that students consider physical education to be of little use (m=1.97; ±0.43); however, the evaluation of the subject and of the physical education teacher is the factor with the highest score of the seven analyzed. It can be concluded that the physical education class has a high degree of acceptance by students; likewise, students in the private sector seem to value the subject and the teacher more than students in public schools.El presente estudio tiene como objetivo identificar el nivel de aceptación que tienen los estudiantes de educación básica hacia la clase de educación física; además de conocer el grado de importancia que le otorgan a esta materia. Se aplicó el instrumento a 302 estudiantes de cuatro primarias de educación básica del estado de Colima, dos públicas y dos privadas. La edad de los estudiantes oscilaba entre los 8 y los 13 años con una media de 10.35 años (±0.93), en los grados de 4°, 5° y 6°. Se utilizó el CAEF (Cuestionario de Actitudes hacia la Educación Física), que está estructurado en cuatro bloques: datos sociodemográficos, opinión sobre las clases de educación física, opinión sobre el profesorado de educación física, y hábitos de actividad física. Los resultados más relevantes arrojan que los estudiantes consideran la educación física como algo de poca utilidad (m=1.97; ±0.43); sin embargo, la valoración de la asignatura y del profesor de educación física es el factor con mayor puntaje de los siete analizados. Se puede concluir que la clase de educación física tiene un grado de aceptación elevado por los estudiantes; asimismo, los estudiantes del sector privado parecen valorar más la asignatura y al profesor encargado que los estudiantes de las escuelas públicas.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466/6136Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Ejercicio físico y salud; 22-34Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 No. 1 (2021): Physical exercise and health; 22-342422-474X2248-4418Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del ColimaAcceptance towards physical education class in private and public schools in ColimaArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1physical educationattitudesmotivesprimary educationeducación físicaactitudesmotivoseducación primariahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40080oai:repository.usta.edu.co:11634/400802023-07-14 16:00:30.784metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Acceptance towards physical education class in private and public schools in Colima |
title |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
spellingShingle |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima physical education attitudes motives primary education educación física actitudes motivos educación primaria |
title_short |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
title_full |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
title_fullStr |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
title_full_unstemmed |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
title_sort |
Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima |
dc.creator.fl_str_mv |
Ramos Carranza, Isela Guadalupe Andrade Sánchez, Adriana Isabel Medina Valencia, Rossana Tamara Salazar C, Ciria Margarita |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Ramos Carranza, Isela Guadalupe Andrade Sánchez, Adriana Isabel Medina Valencia, Rossana Tamara Salazar C, Ciria Margarita |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
physical education attitudes motives primary education |
topic |
physical education attitudes motives primary education educación física actitudes motivos educación primaria |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
educación física actitudes motivos educación primaria |
description |
The objective of this study is to identify the level of acceptance that basic education students have towards the physical education class; in addition to knowing the degree of importance they give to this subject. The instrument was applied to 302 students in four primary schools of basic education in the state of Colima, two public and two private. The students’ age ranged from 8 to 13 years with an average of 10.35 years (±0.93), in grades 4th, 5th and 6th. The CAEF (Questionnaire of Attitudes towards Physical Education) was used, which is structured in four blocks: socio-demographic data, opinion on physical education classes, opinion on physical education teachers, and physical activity habits. The most relevant results show that students consider physical education to be of little use (m=1.97; ±0.43); however, the evaluation of the subject and of the physical education teacher is the factor with the highest score of the seven analyzed. It can be concluded that the physical education class has a high degree of acceptance by students; likewise, students in the private sector seem to value the subject and the teacher more than students in public schools. |
publishDate |
2021 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2021-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:33:31Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-01-18T16:33:31Z |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo evaluado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466 10.15332/2422474X.6466 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/40080 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466 http://hdl.handle.net/11634/40080 |
identifier_str_mv |
10.15332/2422474X.6466 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466/6136 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Ejercicio físico y salud; 22-34 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 No. 1 (2021): Physical exercise and health; 22-34 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2422-474X 2248-4418 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026178397208576 |