Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima

The objective of this study is to identify the level of acceptance that basic education students have towards the physical education class; in addition to knowing the degree of importance they give to this subject. The instrument was applied to 302 students in four primary schools of basic education...

Full description

Autores:
Ramos Carranza, Isela Guadalupe
Andrade Sánchez, Adriana Isabel
Medina Valencia, Rossana Tamara
Salazar C, Ciria Margarita
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40080
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466
http://hdl.handle.net/11634/40080
Palabra clave:
physical education
attitudes
motives
primary education
educación física
actitudes
motivos
educación primaria
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_6cffb139124f5941c4dd9f12b7118a73
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40080
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Ramos Carranza, Isela GuadalupeAndrade Sánchez, Adriana IsabelMedina Valencia, Rossana TamaraSalazar C, Ciria Margarita2022-01-18T16:33:31Z2022-01-18T16:33:31Z2021-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/646610.15332/2422474X.6466http://hdl.handle.net/11634/40080The objective of this study is to identify the level of acceptance that basic education students have towards the physical education class; in addition to knowing the degree of importance they give to this subject. The instrument was applied to 302 students in four primary schools of basic education in the state of Colima, two public and two private. The students’ age ranged from 8 to 13 years with an average of 10.35 years (±0.93), in grades 4th, 5th and 6th. The CAEF (Questionnaire of Attitudes towards Physical Education) was used, which is structured in four blocks: socio-demographic data, opinion on physical education classes, opinion on physical education teachers, and physical activity habits. The most relevant results show that students consider physical education to be of little use (m=1.97; ±0.43); however, the evaluation of the subject and of the physical education teacher is the factor with the highest score of the seven analyzed. It can be concluded that the physical education class has a high degree of acceptance by students; likewise, students in the private sector seem to value the subject and the teacher more than students in public schools.El presente estudio tiene como objetivo identificar el nivel de aceptación que tienen los estudiantes de educación básica hacia la clase de educación física; además de conocer el grado de importancia que le otorgan a esta materia. Se aplicó el instrumento a 302 estudiantes de cuatro primarias de educación básica del estado de Colima, dos públicas y dos privadas. La edad de los estudiantes oscilaba entre los 8 y los 13 años con una media de 10.35 años (±0.93), en los grados de 4°, 5° y 6°. Se utilizó el CAEF (Cuestionario de Actitudes hacia la Educación Física), que está estructurado en cuatro bloques: datos sociodemográficos, opinión sobre las clases de educación física, opinión sobre el profesorado de educación física, y hábitos de actividad física. Los resultados más relevantes arrojan que los estudiantes consideran la educación física como algo de poca utilidad (m=1.97; ±0.43); sin embargo, la valoración de la asignatura y del profesor de educación física es el factor con mayor puntaje de los siete analizados. Se puede concluir que la clase de educación física tiene un grado de aceptación elevado por los estudiantes; asimismo, los estudiantes del sector privado parecen valorar más la asignatura y al profesor encargado que los estudiantes de las escuelas públicas.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466/6136Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Ejercicio físico y salud; 22-34Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 No. 1 (2021): Physical exercise and health; 22-342422-474X2248-4418Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del ColimaAcceptance towards physical education class in private and public schools in ColimaArtículo evaluado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1physical educationattitudesmotivesprimary educationeducación físicaactitudesmotivoseducación primariahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40080oai:repository.usta.edu.co:11634/400802023-07-14 16:00:30.784metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Acceptance towards physical education class in private and public schools in Colima
title Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
spellingShingle Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
physical education
attitudes
motives
primary education
educación física
actitudes
motivos
educación primaria
title_short Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
title_full Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
title_fullStr Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
title_full_unstemmed Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
title_sort Aceptación de la clase de educación física en escuelas privadas y públicas del Colima
dc.creator.fl_str_mv Ramos Carranza, Isela Guadalupe
Andrade Sánchez, Adriana Isabel
Medina Valencia, Rossana Tamara
Salazar C, Ciria Margarita
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Ramos Carranza, Isela Guadalupe
Andrade Sánchez, Adriana Isabel
Medina Valencia, Rossana Tamara
Salazar C, Ciria Margarita
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv physical education
attitudes
motives
primary education
topic physical education
attitudes
motives
primary education
educación física
actitudes
motivos
educación primaria
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educación física
actitudes
motivos
educación primaria
description The objective of this study is to identify the level of acceptance that basic education students have towards the physical education class; in addition to knowing the degree of importance they give to this subject. The instrument was applied to 302 students in four primary schools of basic education in the state of Colima, two public and two private. The students’ age ranged from 8 to 13 years with an average of 10.35 years (±0.93), in grades 4th, 5th and 6th. The CAEF (Questionnaire of Attitudes towards Physical Education) was used, which is structured in four blocks: socio-demographic data, opinion on physical education classes, opinion on physical education teachers, and physical activity habits. The most relevant results show that students consider physical education to be of little use (m=1.97; ±0.43); however, the evaluation of the subject and of the physical education teacher is the factor with the highest score of the seven analyzed. It can be concluded that the physical education class has a high degree of acceptance by students; likewise, students in the private sector seem to value the subject and the teacher more than students in public schools.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:33:31Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:33:31Z
dc.type.spa.fl_str_mv Artículo evaluado por pares
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466
10.15332/2422474X.6466
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40080
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466
http://hdl.handle.net/11634/40080
identifier_str_mv 10.15332/2422474X.6466
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/rccm/article/view/6466/6136
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 Núm. 1 (2021): Ejercicio físico y salud; 22-34
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuerpo, Cultura y Movimiento; Vol. 11 No. 1 (2021): Physical exercise and health; 22-34
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-474X
2248-4418
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026178397208576