Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda

This essay will develop the diverse plurality of the ideas behind the Artefactos in relation to in the images created by Guillermo Tejera. It will try to point out the necessity of studying them together as a whole. Nicanor Parra uses an ironic distance from his self to exhibit a wide and diverse ra...

Full description

Autores:
Villaroel, Gabriel
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2014
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/40536
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1149
http://hdl.handle.net/11634/40536
Palabra clave:
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
Artefactos
Irony
Visual Poetry
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefactos
ironía
poesía visual
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefatos
ironia
poesia visual
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_6c82cdb8cb4e018ce26a1f8e1578e882
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/40536
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Villaroel, Gabriel2022-01-18T17:49:22Z2022-01-18T17:49:22Z2014-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/114910.15332/s1794-3841.2014.0021.06http://hdl.handle.net/11634/40536This essay will develop the diverse plurality of the ideas behind the Artefactos in relation to in the images created by Guillermo Tejera. It will try to point out the necessity of studying them together as a whole. Nicanor Parra uses an ironic distance from his self to exhibit a wide and diverse range of ideas that find a field to develop within the images that go with them. The images allow new meanings to open and subvert the regular course of the poetic discourse. To exemplify this subject, this essay will use primarily the Chilean poet’s irreverence towards left and right wing politics during the seventies.En este artículo se desarrollará la heterogénea pluralidad de pensamiento que reina en las frases de los Artefactos en relación con las imágenes de Guillermo Tejera y la necesidad de estudiarlas como parte de un mismo proyecto. Nicanor Parra utiliza una distancia irónica de su “yo” para esgrimir en su obra una amplia y contradictoria gama de ideas que encuentran un nuevo desarrollo en el diseño visual que las enmarca. Las imágenes permiten abrir nuevos significantes dentro de la subversión del discurso poético operada por el chileno. Para desarrollar este tema, se utilizará como principal ejemplo la irreverencia del poeta frente a la política de izquierda y derecha durante los álgidos y comprometidos años setenta.Nesse artigo desenvolve-se a heterogênea pluralidade do pensamento que predomina nas frases dos Artefactos com relação com as imagens de Guillermo Tejera e a necessidade de estudá-las como fazendo parte do mesmo projeto. Nicanor Parra usa uma distância irônica de seu “eu” esgrimir em sua obra uma ampla e contraditória gama de idéias que encontram um novo desenvolvimento no design visual que tem-las encaixado. As imagens permitem abrir novos significantes dentro da subversão do discurso poético operado pelo chileno. Para desenvolver este tema, utilizar-se-á como exemplo principal a irreverência do poeta frente à política de esquerda e direita durante o cruciais e comprometidos anos setenta.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá-Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1149/1383Hallazgos; vol. 11, n.º 21 (enero-junio 2014)Hallazgos; Hallazgos No. 21 (january-june 2014)2422-409X1794-3841Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo TejedaIrony and Eccentricity in the Artefactos by Nicanor Parra and Guillermo TejedaIronia e descentramento nos Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejedainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Nicanor ParraGuillermo TejedaArtefactosIronyVisual PoetryNicanor ParraGuillermo Tejedaartefactosironíapoesía visualNicanor ParraGuillermo Tejedaartefatosironiapoesia visualhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/40536oai:repository.usta.edu.co:11634/405362023-07-14 15:28:12.732metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Irony and Eccentricity in the Artefactos by Nicanor Parra and Guillermo Tejeda
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Ironia e descentramento nos Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
title Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
spellingShingle Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
Artefactos
Irony
Visual Poetry
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefactos
ironía
poesía visual
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefatos
ironia
poesia visual
title_short Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
title_full Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
title_fullStr Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
title_full_unstemmed Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
title_sort Ironía y descentramiento en los Artefactos de Nicanor Parra y Guillermo Tejeda
dc.creator.fl_str_mv Villaroel, Gabriel
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Villaroel, Gabriel
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
Artefactos
Irony
Visual Poetry
topic Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
Artefactos
Irony
Visual Poetry
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefactos
ironía
poesía visual
Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefatos
ironia
poesia visual
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefactos
ironía
poesía visual
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Nicanor Parra
Guillermo Tejeda
artefatos
ironia
poesia visual
description This essay will develop the diverse plurality of the ideas behind the Artefactos in relation to in the images created by Guillermo Tejera. It will try to point out the necessity of studying them together as a whole. Nicanor Parra uses an ironic distance from his self to exhibit a wide and diverse range of ideas that find a field to develop within the images that go with them. The images allow new meanings to open and subvert the regular course of the poetic discourse. To exemplify this subject, this essay will use primarily the Chilean poet’s irreverence towards left and right wing politics during the seventies.
publishDate 2014
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2014-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:49:22Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T17:49:22Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1149
10.15332/s1794-3841.2014.0021.06
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/40536
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1149
http://hdl.handle.net/11634/40536
identifier_str_mv 10.15332/s1794-3841.2014.0021.06
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/hallazgos/article/view/1149/1383
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Hallazgos; vol. 11, n.º 21 (enero-junio 2014)
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Hallazgos; Hallazgos No. 21 (january-june 2014)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2422-409X
1794-3841
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá-Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026085322457088