EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS
This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles ho...
- Autores:
-
Jaimes-Reyes, Alba Marcela
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5693
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144
- Palabra clave:
- Human rights
Education
Colombia
Quality
Derecho Humano
Educación
Colombia
Calidad
Droits de l’homme
l’éducation
la Colombie
la qualité
- Rights
- License
- Derechos de autor 2016 Principia Iuris
id |
SANTTOMAS2_68d9b4f38c870411cc580a33f9494b47 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/5693 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
THE RIGHT TO EDUCATION IN COLOMBIA FROM THE PERSPECTIVE OF RIGHTS HUMANOS |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
LE DROIT À L’ÉDUCATION EN COLOMBIE DE LA 243 PERSPECTIVE DES DROITS DE L’HOMME |
title |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
spellingShingle |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS Human rights Education Colombia Quality Derecho Humano Educación Colombia Calidad Droits de l’homme l’éducation la Colombie la qualité |
title_short |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
title_full |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
title_fullStr |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
title_full_unstemmed |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
title_sort |
EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOS |
dc.creator.fl_str_mv |
Jaimes-Reyes, Alba Marcela |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Jaimes-Reyes, Alba Marcela |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Human rights Education Colombia Quality |
topic |
Human rights Education Colombia Quality Derecho Humano Educación Colombia Calidad Droits de l’homme l’éducation la Colombie la qualité |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Derecho Humano Educación Colombia Calidad |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
Droits de l’homme l’éducation la Colombie la qualité |
description |
This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles housed research results in specialized databases and books. the issue is approached from the perspectives of human and fundamental right as well as from the constitutional and legal regulatory framework; concludes that while progress has been made in the regulatory adjustment to ensure the right to education in Colombia this is still slow and inefficient in terms of the demands of the country; however it for the satisfaction of the right to free and compulsory primary education, it is urgent that effective implementation of international standards and repeated recommendations of the organs of protection of human rights are met. In addition, it is necessary that the case law that, in education, has developed abide by the Constitutional Court. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2016-08-24 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144/1110 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Principia Iuris; Vol. 13 Núm. 26 (2016); 243-260 0124-2067 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Principia Iuris |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Principia Iuris http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026247160725504 |
spelling |
Jaimes-Reyes, Alba Marcela2016-08-24http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144This article aims to make a thoughtful analysis of the right to education in Colombia, from the perspective of human rights. The descriptive analytical methodology is implemented using as sources of information pronouncements of the Constitutional Court, international conventions, rules, articles housed research results in specialized databases and books. the issue is approached from the perspectives of human and fundamental right as well as from the constitutional and legal regulatory framework; concludes that while progress has been made in the regulatory adjustment to ensure the right to education in Colombia this is still slow and inefficient in terms of the demands of the country; however it for the satisfaction of the right to free and compulsory primary education, it is urgent that effective implementation of international standards and repeated recommendations of the organs of protection of human rights are met. In addition, it is necessary that the case law that, in education, has developed abide by the Constitutional Court.Este artículo se propone como objetivo realizar un análisis reflexivo sobre el derecho a la educación en Colombia, desde la perspectiva de los derechos humanos. La metodología implementada es analítico descriptiva utilizando como fuentes de información los pronunciamientos de la Corte Constitucional, Convenciones Internacionales, normas, artículos resultados de investigación alojados en bases de datos especializadas y libros. Se aborda el tema desde la perspectivas del derecho humano y fundamental así como también desde el marco normativo constitucional y legal; concluye que si bien se ha avanzado considerablemente en el ajuste normativo para garantizar el derecho a la educación en Colombia este aún es lento e insuficiente en cuanto a las demandas del país; como quiera que para la satisfacción del derecho a la educación primaria obligatoria y gratuita, es urgente que se aplique efectivamente la normatividad internacional y se cumplan las reiteradas recomendaciones de los órganos de protección de los derechos humanos. Además, es necesario que se acate la jurisprudencia que, en materia educativa, ha desarrollado la Corte Constitucional.Cet article vise à faire une analyse approfondie du droit à l’éducation en Colombie, du point de vue des droits de l’homme. La méthode d’analyse descriptive est implémenté en utilisant comme sources d’information des déclarations de la Cour constitutionnelle, les conventions internationales, des règles, des articles logés résultats de la recherche dans les bases de données et des livres spécialisés. la question est abordée du point de vue humain et droit fondamental, ainsi que du cadre réglementaire constitutionnel et juridique; conclut que si des progrès ont été réalisés dans l’ajustement réglementaire pour garantir le droit à l’éducation en Colombie cela est encore lent et inefficace en termes de demandes du pays; mais pour la satisfaction du droit à l’enseignement primaire gratuit et obligatoire, il est urgent que la mise en œuvre effective des normes internationales et les recommandations répétées des organes de protection des droits de l’homme sont respectés. En outre, il est nécessaire que la jurisprudence qui, dans l’éducation, a mis au point demeure par la Cour constitutionnelle.application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1144/1110Principia Iuris; Vol. 13 Núm. 26 (2016); 243-2600124-2067Derechos de autor 2016 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2EL DERECHO A LA EDUCACIÓN EN COLOMBIA, DESDE LA PERSPECTIVA DE LOS DERECHOS HUMANOSTHE RIGHT TO EDUCATION IN COLOMBIA FROM THE PERSPECTIVE OF RIGHTS HUMANOSLE DROIT À L’ÉDUCATION EN COLOMBIE DE LA 243 PERSPECTIVE DES DROITS DE L’HOMMEinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Human rightsEducationColombiaQualityDerecho HumanoEducaciónColombiaCalidadDroits de l’hommel’éducationla Colombiela qualité11634/5693oai:repository.usta.edu.co:11634/56932023-07-14 16:35:51.037metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |