La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder

Film industries played an important role in the construction of reality. The discourses, means, and strategies used for the development of conflicts respond to dynamics and facilities of their corresponding moment. This article uses an eclectic view to understand how the securitization of cinema inf...

Full description

Autores:
Niño, César
Sánchez, Jaime
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/42394
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746
http://hdl.handle.net/11634/42394
Palabra clave:
securitization
cinema
narratives
collective imaginary
narrative legitimacy
securitización
cine
narrativas
imaginario colectivo
legitimidad narrativa
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_5db85610e8b707ace99aacf20bf1f640
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/42394
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Niño, CésarSánchez, Jaime2022-01-19T15:35:09Z2022-01-19T15:35:09Z2020-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/574610.15332/19090528/5746http://hdl.handle.net/11634/42394Film industries played an important role in the construction of reality. The discourses, means, and strategies used for the development of conflicts respond to dynamics and facilities of their corresponding moment. This article uses an eclectic view to understand how the securitization of cinema influenced the construction of the collective imaginary in the face of international relations of the twentieth century. Accordingly, it is by means of using data collection tools and hermeneutic and interpretative views that the behavior of actors related to war and hostilities, legitimization, propaganda, and the seventh art are analyzed.Las industrias cinematográficas desempeñaron un papel importante en la construcción de la realidad. Los discursos, medios y estrategias utilizados para el desarrollo de los conflictos responden a dinámicas y facilidades de su momento correspondiente. El presente artículo se vale de una visión ecléctica para comprender cómo la securitización del cine influyó en la construcción del imaginario colectivo frente a las relaciones internacionales del siglo XX. En concordancia, es mediante el uso de herramientas de recolección de datos y visones hermenéuticas e interpretativas como se analiza el comportamiento de los actores frente a la guerra y las hostilidades, la legitimación, la propaganda y el séptimo arte.application/pdfspaUniversity Santo Tomás, Bogotáhttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746/5619Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 189-217Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 189-2171909-0528La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poderThe securitization of cinema in the twentieth century: Interpretations of culture and powerinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1securitizationcinemanarrativescollective imaginarynarrative legitimacysecuritizacióncinenarrativasimaginario colectivolegitimidad narrativahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/42394oai:repository.usta.edu.co:11634/423942023-07-14 16:00:05.44metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv The securitization of cinema in the twentieth century: Interpretations of culture and power
title La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
spellingShingle La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
securitization
cinema
narratives
collective imaginary
narrative legitimacy
securitización
cine
narrativas
imaginario colectivo
legitimidad narrativa
title_short La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
title_full La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
title_fullStr La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
title_full_unstemmed La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
title_sort La securitización del cine en el siglo xx: interpretaciones sobre la cultura y el poder
dc.creator.fl_str_mv Niño, César
Sánchez, Jaime
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Niño, César
Sánchez, Jaime
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv securitization
cinema
narratives
collective imaginary
narrative legitimacy
topic securitization
cinema
narratives
collective imaginary
narrative legitimacy
securitización
cine
narrativas
imaginario colectivo
legitimidad narrativa
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv securitización
cine
narrativas
imaginario colectivo
legitimidad narrativa
description Film industries played an important role in the construction of reality. The discourses, means, and strategies used for the development of conflicts respond to dynamics and facilities of their corresponding moment. This article uses an eclectic view to understand how the securitization of cinema influenced the construction of the collective imaginary in the face of international relations of the twentieth century. Accordingly, it is by means of using data collection tools and hermeneutic and interpretative views that the behavior of actors related to war and hostilities, legitimization, propaganda, and the seventh art are analyzed.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-01-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-19T15:35:09Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-19T15:35:09Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746
10.15332/19090528/5746
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/42394
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746
http://hdl.handle.net/11634/42394
identifier_str_mv 10.15332/19090528/5746
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/viei/article/view/5746/5619
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 Núm. 1 (2020); 189-217
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Via Inveniendi Et Iudicandi; Vol. 15 No. 1 (2020); 189-217
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 1909-0528
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv University Santo Tomás, Bogotá
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026123124670464