Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa

Colombia is undergoing a process of convergence to the international norm starting from Law 1314, for this reason the General Accounting Office of the Nation, as a regulating entity of public accounting, created three scenarios for this convergence process. However, this represents a challenge for t...

Full description

Autores:
Salinas Medina, Martha Isabel
Callejas Rodríguez, Nataly Yohana
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/17340
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1698
Palabra clave:
IPSAS
International Financial Reporting Standards
Public Sec
IPSAS
Normas internacionales de información financiera Sector público NICSP
sector público
IPSAS
Normes internationales d'information financière
secteur public IPSAS
secteur public
Rights
License
Derechos de autor 2019 In Vestigium Ire
id SANTTOMAS2_5d0e22a361531c099594ab7cbde96bb2
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/17340
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Implementation of the NICSP in the Municipality of Buenavista Boyacá - Preparatory and Operative Phase
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Mise en oeuvre du IPSAS dans la municipalité de Buenavista Boyacá - Phase préparatoire et opérationnelle.
title Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
spellingShingle Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
IPSAS
International Financial Reporting Standards
Public Sec
IPSAS
Normas internacionales de información financiera Sector público NICSP
sector público
IPSAS
Normes internationales d'information financière
secteur public IPSAS
secteur public
title_short Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
title_full Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
title_fullStr Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
title_full_unstemmed Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
title_sort Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y Operativa
dc.creator.fl_str_mv Salinas Medina, Martha Isabel
Callejas Rodríguez, Nataly Yohana
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Salinas Medina, Martha Isabel
Callejas Rodríguez, Nataly Yohana
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv IPSAS
International Financial Reporting Standards
Public Sec
topic IPSAS
International Financial Reporting Standards
Public Sec
IPSAS
Normas internacionales de información financiera Sector público NICSP
sector público
IPSAS
Normes internationales d'information financière
secteur public IPSAS
secteur public
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv IPSAS
Normas internacionales de información financiera Sector público NICSP
sector público
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv IPSAS
Normes internationales d'information financière
secteur public IPSAS
secteur public
description Colombia is undergoing a process of convergence to the international norm starting from Law 1314, for this reason the General Accounting Office of the Nation, as a regulating entity of public accounting, created three scenarios for this convergence process. However, this represents a challenge for the entities and the accountants because, due to the novelty of the process, all the findings found have not yet been documented for Group 3, which are entities of the central government. This research aims to account for the main findings that can be found in a public entity, based on the follow-up to the implementation of the rule according to resolution 533 of 2015 in the municipality of Buenavista, Boyacá, and to issue operational policies that will guide the process to avoid repeating those errors in the municipality's accounting, applying a case study methodology, with a descriptive approach, where the instruments for gathering information were observation, interviews with public officials, matrices designedaccording to the norm established for public entities, analysis of documents based on appraisals carried out with external firms and review of inventories. The main result obtained was the state of financial situation of the municipality with initial balances, evidencing an impact of 93% on the patrimony as a result of the identification, measurement and disclosure of the property, plant and equipment.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-04-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1698
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1698
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1698/1546
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv In Vestigium Ire; Vol. 12 Núm. 1 (2018); 217-242
2422-2151
2011-9836
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 In Vestigium Ire
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 In Vestigium Ire
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026304731742208
spelling Salinas Medina, Martha IsabelCallejas Rodríguez, Nataly Yohana2019-04-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1698Colombia is undergoing a process of convergence to the international norm starting from Law 1314, for this reason the General Accounting Office of the Nation, as a regulating entity of public accounting, created three scenarios for this convergence process. However, this represents a challenge for the entities and the accountants because, due to the novelty of the process, all the findings found have not yet been documented for Group 3, which are entities of the central government. This research aims to account for the main findings that can be found in a public entity, based on the follow-up to the implementation of the rule according to resolution 533 of 2015 in the municipality of Buenavista, Boyacá, and to issue operational policies that will guide the process to avoid repeating those errors in the municipality's accounting, applying a case study methodology, with a descriptive approach, where the instruments for gathering information were observation, interviews with public officials, matrices designedaccording to the norm established for public entities, analysis of documents based on appraisals carried out with external firms and review of inventories. The main result obtained was the state of financial situation of the municipality with initial balances, evidencing an impact of 93% on the patrimony as a result of the identification, measurement and disclosure of the property, plant and equipment.Colombia está viviendo un proceso de convergencia a la norma internacional a partir de la Ley 1314, por ello la Contaduría General de la Nación como ente regulador de la contabilidad pública creó tres escenarios para este proceso de convergencia. Sin embargo, esto representa un reto para las entidades y los contadores pues por la novedad del proceso todos los hallazgos encontrados aún no han sido documentados para el grupo 3 que son entidades del gobierno central. Esta investigación pretende dar cuenta de los principales hallazgos que se pueden encontrar en una entidad pública, a partir del seguimiento que se hace a la implementación de la norma de acuerdo a la resolución 533 de 2015 en el municipio de Buenavista, Boyacá y emitir las políticas operativas que orientaran el proceso para evitar que se repitan esos errores en la contabilidad del municipio, aplicando una metodología de estudio de caso, con un enfoque descriptivo, donde los instrumentos de recolección de la información fueron la observación, entrevistas a funcionarios públicos, matrices diseñadas de acuerdo a la norma dispuesta para entidades públicas, análisis de documentos a partir de avalúos realizados con firmas externas y revisión de inventarios. El principal resultado logrado fue el estado de situación financiera del municipio con saldos iniciales, evidenciando un impacto sobre el patrimonio del 93% producto de la identificación, medición y revelación de la partida propiedad, planta y equipo.La Colombie traverse un processus de convergence vers la norme internationale, à partir de la loi 1314. Par conséquent, le Bureau de la comptabilité générale du pays, régulateur de la comptabilité publique, a créé trois scénarios pour ce processus de convergence. Cependant, cela représente un défi pour les entités et les comptables, car en raison de la nouveauté du processus, toutes les résultats trouvées n'ont pas encore été documentées pour le groupe 3, qui est une entité du gouvernement central. Cette recherche a pour objectif de rendre compte des principales résultats qui peuvent être trouvées dans une entité publique, à partir du suivi qui se fait à la mise en oeuvre de la norme conformément à la résolution 533 de 2015 dans la municipalité de Buenavista, Boyacá. Par ailleurs, émettre les politiques opérationnelles qui guideront le processus, afin d´éviter de répéter ces erreurs dans la comptabilité de la municipalité par le biais d'une méthodologie d'étude de cas, ayant une approche descriptive. Les instruments de collecte des informations ont été l'observation, des entretiens appliqués aux agents publics, des matrices conçu selon la norme établie pour les entités publiques, des analyses de documents à partir d'évaluations effectuées auprès de firmes externes et revisión d'inventaires. Bref, le résultat principal obtenu a été l'état de la situation financière de la municipalité ayant des soldes initiaux, ce qui met en évidence un impact sur le patrimoine du 93%, produit de l'identification, de la mesure et de la divulgation de biens immobiliers.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1698/1546In Vestigium Ire; Vol. 12 Núm. 1 (2018); 217-2422422-21512011-9836Derechos de autor 2019 In Vestigium Irehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Implementación de la NICSP en el Municipio de Buenavista Boyacá – Fase Preparatoria y OperativaImplementation of the NICSP in the Municipality of Buenavista Boyacá - Preparatory and Operative PhaseMise en oeuvre du IPSAS dans la municipalité de Buenavista Boyacá - Phase préparatoire et opérationnelle.info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1IPSASInternational Financial Reporting StandardsPublic SecIPSASNormas internacionales de información financiera Sector público NICSPsector públicoIPSASNormes internationales d'information financièresecteur public IPSASsecteur public11634/17340oai:repository.usta.edu.co:11634/173402023-07-14 16:37:59.077metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co