Planteamientos sobre la ley 819 de 2003 sobre responsabilidad y transparencia fiscal: una aproximación conceptual en Boyacá
This article presents the result of an analysis on the measurement of the effectiveness of the Law of Fiscal Responsibility and Transparency (Law 819 of 2003), which has as a starting point, a review of literature on the history and evolution of the concept decentralization, regulated by some author...
- Autores:
-
Cárdenas Salinas, José Miguel
Monroy Olmos, Hilda Victoria
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5183
- Palabra clave:
- Decentralization
Responsibility and fiscal transparency
Public administration
Fiscal sustainability
Descentralización
responsabilidad y transparencia fiscal
administración pública
sostenibilidad fiscal
Décentralisation
responsabilité et transparence fiscale
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- Rights
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- Derechos de autor 2016 In Vestigium Ire
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Decentralization Responsibility and fiscal transparency Public administration Fiscal sustainability Descentralización responsabilidad y transparencia fiscal administración pública sostenibilidad fiscal Décentralisation responsabilité et transparence fiscale administration publique la viabilité budgétaire |
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This article presents the result of an analysis on the measurement of the effectiveness of the Law of Fiscal Responsibility and Transparency (Law 819 of 2003), which has as a starting point, a review of literature on the history and evolution of the concept decentralization, regulated by some authors from the seventeenth century to the era of neo - institutionalism and both political, economic as well as political-administrative approach. Next, a brief revision of the fiscal decentralization process in Colombia will be provided using as a reference fiscal federalism understood as the degree to which local fiscal decisions are decentralized; and lastly, the effects of structural reforms implemented in Colombia concerning fiscal decentralization and implications to fiscal responsibility and transparency in territorial entities; finally the methodology to be applied is presented, through which a descriptive study analytic is done to reach a comprehensive study in order to know how this form of organization in Colombia has evolved and its impact on the department of Boyacá, focusing the study on the effectiveness of the law 819 of 2003. |
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Cárdenas Salinas, José MiguelMonroy Olmos, Hilda Victoria2016-10-03http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1185This article presents the result of an analysis on the measurement of the effectiveness of the Law of Fiscal Responsibility and Transparency (Law 819 of 2003), which has as a starting point, a review of literature on the history and evolution of the concept decentralization, regulated by some authors from the seventeenth century to the era of neo - institutionalism and both political, economic as well as political-administrative approach. Next, a brief revision of the fiscal decentralization process in Colombia will be provided using as a reference fiscal federalism understood as the degree to which local fiscal decisions are decentralized; and lastly, the effects of structural reforms implemented in Colombia concerning fiscal decentralization and implications to fiscal responsibility and transparency in territorial entities; finally the methodology to be applied is presented, through which a descriptive study analytic is done to reach a comprehensive study in order to know how this form of organization in Colombia has evolved and its impact on the department of Boyacá, focusing the study on the effectiveness of the law 819 of 2003.En este artículo se presenta el resultado de un análisis sobre la medición de la efectividad de la ley de Responsabilidad y Transparencia Fiscal (Ley 819 de 2003), que tiene como punto de partida una revisión de la literatura sobre la historia y evolución del concepto descentralización preceptuado por algunos autores desde el siglo XVII hasta la época del neo-institucionalismo y la aproximación tanto política, económica y aproximación político–administrativa.Seguidamente, se hará una breve revisión del proceso de descentralización fiscal en Colombia, teniendo como referencia el federalismo fiscal- entendido como grado en el cual las decisiones fiscales locales están descentralizadas; y por último, los efectos de la reformas estructurales implantadas en Colombia concernientes a la descentralización fiscal e implicaciones a la responsabilidad y transparencia fiscal en las entidades territoriales. Finalmente, se presenta la metodología a aplicar, por medio de la cual se hace un estudio de tipo analítico descriptivo para llegar a un estudio explicativo, con el fin de conocer cómo ha evolucionado esta forma de organización en Colombia y su incidencia en el Departamento de Boyacá, focalizando el estudio en la efectividad de la ley 819 de 2003.Dans cet article on présente le résultat de l´analyse faite sur l´efficacité de la loi de Responsabilité et Transparence fiscale (loi 819 de 2003). Cette étude commence avec une révision de la littérature sur l´histoire et l´évolution du concept de décentralisation proposé par quelques auteurs du XVIIème siècle jusqu´à l´époque du néo- institutionnalisme ainsi que l´approche politique, économique et politique-administrative. Ensuite on propose une courte révision du processus de décentralisation fiscale en Colombie prenant comme référence le fédéralisme fiscale, compris comme le degré dans lequel les décisions fiscales locales sont effectivement décentralisées. Apres on voit les effets des reformes structurelles appliquées en Colombie et qui concernent la décentralisation fiscale, la responsabilité et la transparence fiscale des entités territoriales. Finalement, on présente la méthodologie à appliquer, à travers laquelle on fait une étude de type analytique et descriptive pour en arriver à une étude explicative, tout ceci avec le but de savoir (mettant l´accent sur l´efficacité de la loi 819 de 2003) comment a évolué cette forme d´organisation en Colombie et son influence dans le département de Boyacá.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/ivestigium/article/view/1185/1152In Vestigium Ire; Vol. 10 Núm. 1 (2016); 139-1562422-21512011-9836Derechos de autor 2016 In Vestigium Irehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Planteamientos sobre la ley 819 de 2003 sobre responsabilidad y transparencia fiscal: una aproximación conceptual en BoyacáPlanteamientos sobre la ley 819 de 2003 sobre responsabilidad y transparencia fiscal: una aproximación conceptual en BoyacáPlanteamientos sobre la ley 819 de 2003 sobre responsabilidad y transparencia fiscal: una aproximación conceptual en Boyacáinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1DecentralizationResponsibility and fiscal transparencyPublic administrationFiscal sustainabilityDescentralizaciónresponsabilidad y transparencia fiscaladministración públicasostenibilidad fiscalDécentralisationresponsabilité et transparence fiscaleadministration publiquela viabilité budgétaire11634/5183oai:repository.usta.edu.co:11634/51832023-07-14 16:33:57.717metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |