Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible

The article aims to reflect on the role that human beings have in the face of responsible consumption, by recognizing sustainability as a promoter of actions to care for the environment, by making rational use of resources and generating constructive dialogues on the situation of planet, that promot...

Full description

Autores:
Baeza Benavides, Sandra Patricia
Herrera Olarte, Johel
López Rueda, Ana Dulcelina
Rueda Ortíz, Juan Carlos
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2021
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/45001
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2673
http://hdl.handle.net/11634/45001
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_5823eafead57453934d4cccf6c0cd4e3
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/45001
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Baeza Benavides, Sandra PatriciaHerrera Olarte, JohelLópez Rueda, Ana DulcelinaRueda Ortíz, Juan Carlos2022-06-15T21:50:18Z2022-06-15T21:50:18Z2021-12-16http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/267310.15332/erdi.v11i2.2673http://hdl.handle.net/11634/45001The article aims to reflect on the role that human beings have in the face of responsible consumption, by recognizing sustainability as a promoter of actions to care for the environment, by making rational use of resources and generating constructive dialogues on the situation of planet, that promote care actions in the new generations. In such a way that the coexistence of the species in it is possible and viable. We present education as a promoter of sustainable practices, since it can promote the acquisition of awareness, values ​​and behaviors that benefit the environment. These actions aimed at transforming conceptions, habits and visions from the individual, will succeed in transforming the collective ideology. We rely mainly on thinkers who express their contributions on the subject, such as: Adela Cortina, Antonio Elizalde, Boris Marañón, Fritjof Capra and Leonardo Boff. Likewise, their positions are explored and we express ours, aimed at recognizing the eminent interconnection between living and non-living beings. And in the final reflections we highlight the role that we all have individually, through sustainable lifestyles for the preservation, conservation and protection of natural resources.El artículo pretende reflexionar sobre el papel que tenemos los seres humanos frente al consumo responsable, mediante el reconocimiento de la sostenibilidad como promotora de acciones de cuidado del ambiente, al hacer uso de los recursos de forma racional y de generar diálogos constructivos sobre la situación del planeta, que impulsen acciones de cuidado en las nuevas generaciones. De tal manera que sea posible y viable la coexistencia de las especies en él. Presentamos la educación como promotora de prácticas sostenibles, ya que a partir de ella se puede promover la adquisición de una conciencia, valores y comportamientos que beneficien el medio ambiente. Dichas acciones orientadas a la transformación de concepciones, hábitos y visiones desde lo individual, logrará transformar el ideario colectivo. Nos apoyamos principalmente en pensadores que manifiestan sus aportes sobre el tema, como: Adela Cortina, Antonio Elizalde, Boris Marañón, Fritjof Capra y Leonardo Boff. Así mismo, se exploran sus posturas y expresamos las nuestras, orientadas a reconocer la interconexión eminente entre los seres vivos y los no vivos. Y en las reflexiones finales destacamos el papel que tenemos todos de forma individual, mediante estilos de vida sostenibles para la preservación, conservación y protección de los recursos naturales.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2673/1975Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 11 Núm. 2 (2021)2389-97192256-151XDerechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenibleProduction and responsible consumption from a sustainable approachinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/45001oai:repository.usta.edu.co:11634/450012023-07-14 16:02:18.945metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Production and responsible consumption from a sustainable approach
title Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
spellingShingle Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
title_short Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
title_full Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
title_fullStr Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
title_full_unstemmed Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
title_sort Producción y consumo responsable desde un enfoque sostenible
dc.creator.fl_str_mv Baeza Benavides, Sandra Patricia
Herrera Olarte, Johel
López Rueda, Ana Dulcelina
Rueda Ortíz, Juan Carlos
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Baeza Benavides, Sandra Patricia
Herrera Olarte, Johel
López Rueda, Ana Dulcelina
Rueda Ortíz, Juan Carlos
description The article aims to reflect on the role that human beings have in the face of responsible consumption, by recognizing sustainability as a promoter of actions to care for the environment, by making rational use of resources and generating constructive dialogues on the situation of planet, that promote care actions in the new generations. In such a way that the coexistence of the species in it is possible and viable. We present education as a promoter of sustainable practices, since it can promote the acquisition of awareness, values ​​and behaviors that benefit the environment. These actions aimed at transforming conceptions, habits and visions from the individual, will succeed in transforming the collective ideology. We rely mainly on thinkers who express their contributions on the subject, such as: Adela Cortina, Antonio Elizalde, Boris Marañón, Fritjof Capra and Leonardo Boff. Likewise, their positions are explored and we express ours, aimed at recognizing the eminent interconnection between living and non-living beings. And in the final reflections we highlight the role that we all have individually, through sustainable lifestyles for the preservation, conservation and protection of natural resources.
publishDate 2021
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2021-12-16
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-06-15T21:50:18Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-06-15T21:50:18Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2673
10.15332/erdi.v11i2.2673
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/45001
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2673
http://hdl.handle.net/11634/45001
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v11i2.2673
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/2673/1975
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 11 Núm. 2 (2021)
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2021 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026291491373056