La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible

The concepts of peace and sustainable development are an integral part of dialogue in the field of international development and are also contained in the curricula of several countries. This research paper seeks to identify the relationship between these two concepts in the framework of education a...

Full description

Autores:
Filut, Damian
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/39503
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6015
http://hdl.handle.net/11634/39503
Palabra clave:
education for sustainable development
education for peace
teacher training
educación para el desarrollo sostenible
educación para la paz
formación de docentes
Rights
License
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id SANTTOMAS2_5680abb8e30f8a72b3347113012bc6bf
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/39503
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Filut, Damian2022-01-18T16:02:58Z2022-01-18T16:02:58Z2020-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/601510.15332/25006681/6015http://hdl.handle.net/11634/39503The concepts of peace and sustainable development are an integral part of dialogue in the field of international development and are also contained in the curricula of several countries. This research paper seeks to identify the relationship between these two concepts in the framework of education and how this relationship is evinced in educational practice. The selected case for this research is that of education for sustainable development in Israel, which has a national program in the Ministry of Education. Taking as reference the Green Network –one of the organizations in charge of teacher training in this field–, it seeks to understand this relationship and its nature. The results obtained are the result of contents analysis of official Israeli documents, for an initial contextualization, and online questionnaires and semi-structured interviews with education for sustainable development trainers. The results show us the great importance of the context in dealing with a issue such as peace and how education for sustainability could play a fundamental role in its achievement.Los conceptos paz y desarrollo sostenible hacen parte integral del diálogo en el campo del desarrollo internacional y también se ven reflejados en los programas de estudio de varios países. Esta investigación busca identificar la relación entre estos dos conceptos en el marco de la educación y la manera como se evidencia dicha relación en la práctica educativa. Se toma el caso de la educación para el desarrollo sostenible en Israel, el cual cuenta con un programa nacional en el Ministerio de Educación. Teniendo como referencia a la Red Verde –una de las organizaciones a cargo de la formación docente en esta materia–, se busca entender esta relación y su carácter. Los resultados obtenidos son producto del análisis de documentos oficiales israelíes para una primera contextualización, y cuestionarios en línea y entrevistas semiestructuradas a capacitadores de educación para el desarrollo sostenible. Estos nos muestran la gran importancia del contexto en el momento de tratar un tema como la paz y cómo la educación para la sustentabilidad podría tener un lugar fundamental para conseguirla.application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6015/5831Campos en Ciencias Sociales; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Paz y desarrollo; 133-158Campos en Ciencias Sociales; Vol. 8 No. 2 (2020): Paz y desarrollo; 133-1582500-66812339-3688La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisiblePeace and Sustainable Development in Education, a Visible or Invisible Relationshipinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1education for sustainable developmenteducation for peaceteacher trainingeducación para el desarrollo sostenibleeducación para la pazformación de docenteshttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/39503oai:repository.usta.edu.co:11634/395032023-07-14 16:09:09.184metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Peace and Sustainable Development in Education, a Visible or Invisible Relationship
title La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
spellingShingle La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
education for sustainable development
education for peace
teacher training
educación para el desarrollo sostenible
educación para la paz
formación de docentes
title_short La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
title_full La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
title_fullStr La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
title_full_unstemmed La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
title_sort La paz y el desarrollo sostenible en el campo educativo, una relación visible o invisible
dc.creator.fl_str_mv Filut, Damian
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Filut, Damian
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv education for sustainable development
education for peace
teacher training
topic education for sustainable development
education for peace
teacher training
educación para el desarrollo sostenible
educación para la paz
formación de docentes
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv educación para el desarrollo sostenible
educación para la paz
formación de docentes
description The concepts of peace and sustainable development are an integral part of dialogue in the field of international development and are also contained in the curricula of several countries. This research paper seeks to identify the relationship between these two concepts in the framework of education and how this relationship is evinced in educational practice. The selected case for this research is that of education for sustainable development in Israel, which has a national program in the Ministry of Education. Taking as reference the Green Network –one of the organizations in charge of teacher training in this field–, it seeks to understand this relationship and its nature. The results obtained are the result of contents analysis of official Israeli documents, for an initial contextualization, and online questionnaires and semi-structured interviews with education for sustainable development trainers. The results show us the great importance of the context in dealing with a issue such as peace and how education for sustainability could play a fundamental role in its achievement.
publishDate 2020
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2020-07-01
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:02:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2022-01-18T16:02:58Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6015
10.15332/25006681/6015
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/39503
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6015
http://hdl.handle.net/11634/39503
identifier_str_mv 10.15332/25006681/6015
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/6015/5831
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 8 Núm. 2 (2020): Paz y desarrollo; 133-158
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Campos en Ciencias Sociales; Vol. 8 No. 2 (2020): Paz y desarrollo; 133-158
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-6681
2339-3688
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026127151202304