Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?
The search for a religious language that dialogues with postmodernism is an indispensable task for the Church in view of its evangelizing mission. One of the main fields of action is the world of education from School Religious Education (ERE, in Spanish). This article addresses the issue of how to...
- Autores:
-
Espinosa Arce, Juan Pablo
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/6068
- Palabra clave:
- Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization
teología
lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.
- Rights
- License
- Copyright (c) 2016 Albertus Magnus
id |
SANTTOMAS2_54c9dc44949637a306410fb5dfe99672 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/6068 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Espinosa Arce, Juan Pablo2016-10-06http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/332610.15332/s2011-9771.2016.0002.07The search for a religious language that dialogues with postmodernism is an indispensable task for the Church in view of its evangelizing mission. One of the main fields of action is the world of education from School Religious Education (ERE, in Spanish). This article addresses the issue of how to speak of God revealed in Jesus Christ to youth and more specifically to youths, as they represent a homogeneous group which responds to different codes, symbolic or interpretations of life. The proposal seeks therefore to suggest some categories or structures of discourse through which, and as educators of faith, we can cause a more incarnate, more conscious evangelization of the social, political, religious and cultural changes to which the youths are faced in order to stimulate a renewed synthesis between faith, life and culture. La búsqueda de un lenguaje religioso que dialogue con la posmodernidad constituye una tarea irrenunciable para la Iglesia en vistas a su misión evangelizadora. Uno de los principales campos de acción es el mundo de la educación a partir de la Educación Religiosa Escolar (ERE). El presente artículo aborda la problemática de cómo hablar del Dios revelado en Jesucristo a la juventud y más específicamente a las juventudes, ya que éstas representan un grupo humano homogéneo el cual responde a diferentes códigos, simbólicas o interpretaciones de la vida. La propuesta busca por ende proponer algunas categorías o estructuras de discurso por medio de las cuales y como educadores de la fe podamos provocar una evangelización más encarnada, más consciente de los cambios sociopolíticos, religiosos y culturales a los que las juventudes se ven enfrentadas de manera de propiciar una renovada síntesis entre fe, vida y cultura. application/pdfspaUniversidad Santo Tomáshttp://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326/3164Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-349Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-3492500-54132011-9771Copyright (c) 2016 Albertus Magnushttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual?Religious language and youth. How to speak of the God of Jesus Christ in the current educational context?info:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Religious language; youth; school religious education; theology; evangelizationteologíalenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización.11634/6068oai:repository.usta.edu.co:11634/60682023-07-14 16:37:06.725metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Religious language and youth. How to speak of the God of Jesus Christ in the current educational context? |
title |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
spellingShingle |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization teología lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización. |
title_short |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
title_full |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
title_fullStr |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
title_full_unstemmed |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
title_sort |
Lenguaje religioso y juventud(es) ¿cómo hablar del Dios de Jesucristo en el contexto educativo actual? |
dc.creator.fl_str_mv |
Espinosa Arce, Juan Pablo |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Espinosa Arce, Juan Pablo |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization |
topic |
Religious language; youth; school religious education; theology; evangelization teología lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización. |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
teología lenguaje religioso; juventudes; educación religiosa escolar; teología; evangelización. |
description |
The search for a religious language that dialogues with postmodernism is an indispensable task for the Church in view of its evangelizing mission. One of the main fields of action is the world of education from School Religious Education (ERE, in Spanish). This article addresses the issue of how to speak of God revealed in Jesus Christ to youth and more specifically to youths, as they represent a homogeneous group which responds to different codes, symbolic or interpretations of life. The proposal seeks therefore to suggest some categories or structures of discourse through which, and as educators of faith, we can cause a more incarnate, more conscious evangelization of the social, political, religious and cultural changes to which the youths are faced in order to stimulate a renewed synthesis between faith, life and culture. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2016-10-06 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326 10.15332/s2011-9771.2016.0002.07 |
url |
http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326 |
identifier_str_mv |
10.15332/s2011-9771.2016.0002.07 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.usta.edu.co/index.php/albertus-magnus/article/view/3326/3164 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-349 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Albertus Magnus; Vol. 7, Núm. 2 (2016); 335-349 2500-5413 2011-9771 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Copyright (c) 2016 Albertus Magnus |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Copyright (c) 2016 Albertus Magnus http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026178395111424 |