Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación

Among the many problems that can be considered around the teaching of philosophy, the philosophy teacher in secondary education has not been sufficiently recognized despite all the wealth involved in their experiences, beliefs and disciplinary knowledge, as there is a kind of divorce between initial...

Full description

Autores:
Huertas-Ruiz, Joaquín Darío
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2019
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/20783
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816
Palabra clave:
Philosophy
Teaching Philosophy
Teacher Training
Teaching Thinking
Experiences
Filosofía
Enseñanza de la filosofía
Formación de profesores
Pensamiento docente
Experiencias
Philosophie
Philosophie d’enseignement
Formation des enseignants
Pensée éducative
Expériences
Filosofia
Filosofia de ensino
Formação de professores
Ensino de pensamento
Experiências
Rights
License
Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_4e254165b4a6134cb8279c9d1de3fa66
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/20783
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Teacher´s thought from the philosophy professor: recovering the experience of teachers for training
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Pensée éducative de l’enseignant de philosophie: en récupérant l’expérience des enseignants pour la formation
dc.title.alternative.por.fl_str_mv O pensamento de um professor, do professor de filosofia: recuperando a experiência dos professores para o treinamento
title Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
spellingShingle Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
Philosophy
Teaching Philosophy
Teacher Training
Teaching Thinking
Experiences
Filosofía
Enseñanza de la filosofía
Formación de profesores
Pensamiento docente
Experiencias
Philosophie
Philosophie d’enseignement
Formation des enseignants
Pensée éducative
Expériences
Filosofia
Filosofia de ensino
Formação de professores
Ensino de pensamento
Experiências
title_short Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
title_full Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
title_fullStr Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
title_full_unstemmed Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
title_sort Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formación
dc.creator.fl_str_mv Huertas-Ruiz, Joaquín Darío
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Huertas-Ruiz, Joaquín Darío
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Philosophy
Teaching Philosophy
Teacher Training
Teaching Thinking
Experiences
topic Philosophy
Teaching Philosophy
Teacher Training
Teaching Thinking
Experiences
Filosofía
Enseñanza de la filosofía
Formación de profesores
Pensamiento docente
Experiencias
Philosophie
Philosophie d’enseignement
Formation des enseignants
Pensée éducative
Expériences
Filosofia
Filosofia de ensino
Formação de professores
Ensino de pensamento
Experiências
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Filosofía
Enseñanza de la filosofía
Formación de profesores
Pensamiento docente
Experiencias
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv Philosophie
Philosophie d’enseignement
Formation des enseignants
Pensée éducative
Expériences
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv Filosofia
Filosofia de ensino
Formação de professores
Ensino de pensamento
Experiências
description Among the many problems that can be considered around the teaching of philosophy, the philosophy teacher in secondary education has not been sufficiently recognized despite all the wealth involved in their experiences, beliefs and disciplinary knowledge, as there is a kind of divorce between initial training and subsequent professional practice, where the former does not know what happens in the daily life of secondary education. This paper aims to show, from the theoretical contributions of professional teaching knowledge, how the teaching of philosophy is conceived by the professors who teach it, according to their particularities, the conceptions they have built around philosophy, the didactic, the students, all with the purpose of contributing to the improvement of the teaching of philosophy in our educational environment. The generalities of the theory of professional teaching thought or Pedagogical Content Knowledge, PCK for its acronym in English, as well as some testimonies of professors of philosophy of secondary education, who manifest their ideas about what it means to teach philosophy, are presented and finally some conclusions and recommendations for future teachers of philosophy in their professional training.
publishDate 2019
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2019-11-27
dc.type.spa.fl_str_mv texto
dc.type.fra.fl_str_mv texte
dc.type.por.fl_str_mv texto
dc.type.eng.fl_str_mv text
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816/1624
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 120-139
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026101997961216
spelling Huertas-Ruiz, Joaquín Darío2019-11-27http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816Among the many problems that can be considered around the teaching of philosophy, the philosophy teacher in secondary education has not been sufficiently recognized despite all the wealth involved in their experiences, beliefs and disciplinary knowledge, as there is a kind of divorce between initial training and subsequent professional practice, where the former does not know what happens in the daily life of secondary education. This paper aims to show, from the theoretical contributions of professional teaching knowledge, how the teaching of philosophy is conceived by the professors who teach it, according to their particularities, the conceptions they have built around philosophy, the didactic, the students, all with the purpose of contributing to the improvement of the teaching of philosophy in our educational environment. The generalities of the theory of professional teaching thought or Pedagogical Content Knowledge, PCK for its acronym in English, as well as some testimonies of professors of philosophy of secondary education, who manifest their ideas about what it means to teach philosophy, are presented and finally some conclusions and recommendations for future teachers of philosophy in their professional training.Dentro de las muchas problemáticas que pueden considerarse en torno a la enseñanza de la filosofía, al profesor de filosofía en la enseñanza media no se le ha reconocido suficientemente a pesar de toda la riqueza que implican sus experiencias, creencias y saber disciplinar, pues existe una especie de divorcio entre la formación inicial y la posterior práctica profesional, donde la primera desconoce lo que sucede en la cotidianidad de la educación secundaria. En este trabajo se pretende mostrar, a partir de los aportes teóricos del conocimiento profesional docente, cómo es concebida la enseñanza de la filosofía por los profesores que la enseñan, de acuerdo a sus particularidades, las concepciones que han construido alrededor de la filosofía, la didáctica, los estudiantes, todo ello con el fin de aportar en el mejoramiento de la enseñanza de la filosofíaen nuestro medio educativo. Se presentan las generalidades de la teoría del pensamiento profesional docente o Pedagogical Content Knowledge, PCK por sus siglas en inglés, así como algunos testimonios de profesores de filosofía de educación secundaria, quienes manifiestan sus ideas sobre lo que significa enseñar filosofía, finalmente se presentan algunas conclusiones y recomendaciones para los futuros profesores de filosofía en su formación profesional.Parmi de nombreux problématiques que l’on peut considérer autour de l’enseignement de la philosophie, le professeur de philosophie dans l’enseignement secondaire n’a pas été suffisamment reconnu malgré la richesse de ses expériences, de ses croyances et de son savoir- faire disciplinaire car il existe une sorte de divorce entre formation initiale et pratique professionnelle ultérieure où, le premier ne sait pas ce qui se passe dans la vie quotidienne de l’enseignement secondaire. Cet article vise à montrer, à partir des apports théoriques des connaissances pédagogiques professionnelles, comment l’enseignement de la philosophie est conçu par les professeurs qui l’enseignent, selon leurs particularités, les conceptions qu’ils ont construites autour de la philosophie, de la didactique et les étudiants. Tout ceci afin de contribuer à l’amélioration de l’enseignement de la philosophie dans notre environnement éducatif. D´ailleurs, on présente les généralités de la théorie de la pensée pédagogique professionnelle ou Pedagogical Content Knowledge, PCK (acronyme en anglais), ainsi que des témoignages de professeurs de philosophie de l’enseignement secondaire qui expriment leurs idées sur ce que signifie enseigner la philosophie. Enfin, on présente quelques conclusions et recommandations pour les futurs professeurs de philosophie dans leur formation professionnelle.Entre os muitos problemas que podem ser considerados em torno do ensino da filosofia, o professor de filosofia no ensino secundário não foi suficientemente reconhecido apesar de toda a riqueza envolvida nas suas experiências, crenças e conhecimentos disciplinares, porque existe uma espécie de divórcio entre a formação inicial e a prática profissional subsequente, em que a primeira não sabe o que acontece no cotidiano do ensino médio. O objetivo deste artigo é mostrar, a partir das contribuições teóricas do saber docente profissional, como o ensino de filosofia é concebido pelos professores que o ensinam, de acordo com suas particularidades, as concepções que construíram em torno da filosofia, didático, os alunos, todos com o objetivo de contribuir para a melhoria do ensino da filosofia em nosso meio educacional. As generalidades da teoria do pensamento profissional docente ou Conhecimento Pedagógico de Conteúdo, PCK por sua sigla em inglês, assim como alguns testemunhos de professores de filosofia do ensino médio, que manifestam suas idéias sobre o que significa ensinar filosofia, finalmente são apresentados conclusões e recomendações para futuros professores de filosofia em sua formação profissional.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1816/1624Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 24 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 24 ; 120-1392011-0472Derechos de autor 2019 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Pensamiento docente del profesor de filosofía: recuperando la experiencia de los profesores para la formaciónTeacher´s thought from the philosophy professor: recovering the experience of teachers for trainingPensée éducative de l’enseignant de philosophie: en récupérant l’expérience des enseignants pour la formationO pensamento de um professor, do professor de filosofia: recuperando a experiência dos professores para o treinamentotextotextetextotextinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1PhilosophyTeaching PhilosophyTeacher TrainingTeaching ThinkingExperiencesFilosofíaEnseñanza de la filosofíaFormación de profesoresPensamiento docenteExperienciasPhilosophiePhilosophie d’enseignementFormation des enseignantsPensée éducativeExpériencesFilosofiaFilosofia de ensinoFormação de professoresEnsino de pensamentoExperiências11634/20783oai:repository.usta.edu.co:11634/207832023-07-14 16:28:00.122metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co