Las novelas de la memoria sobre el conflicto armado en Perú desde una perspectiva de género
In 1980 an internal armed conflict began between the Peruvian Communist Party Sendero Luminoso (PCP-SL) and the armed forces of the Peruvian State. This article focuses on the function of the literary discourse during the post-conflict and more specifically on the literary strategies for the represe...
- Autores:
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Cárdenas Moreno, Mónica
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2021
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
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- Palabra clave:
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Cárdenas Moreno, Mónica2021-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/712510.15332/25006681.7125In 1980 an internal armed conflict began between the Peruvian Communist Party Sendero Luminoso (PCP-SL) and the armed forces of the Peruvian State. This article focuses on the function of the literary discourse during the post-conflict and more specifically on the literary strategies for the representation of violence, on the relationship between literary production, as an elite cultural production, and the subaltern groups affected during and after the conflict. It is from this angle that the novels La voluntad del molle (The Will of the Molle) (2006), by Karina Pacheco, and La sangre de la aurora (Blood of the Dawn) (2013), by Claudia Salazar, are analyzed. In these two fictions, their female characters explore different roles that make us rethink the categories of “victim” and “guilty” in the logic of the memory of the defeated. These novels cross two frontiers: the frontier of the enclosed nation and the one that separates the “victims” from the “guilty”.En 1980 se inició un conflicto armado interno entre el Partido Comunista Peruano Sendero Luminoso (PCP-SL) y las fuerzas armadas del Estado Peruano. Este artículo se centra en la función del discurso literario durante el posconflicto y más específicamente en las estrategias literarias para la representación de la violencia, en la relación entre la producción literaria, como producción cultural de élite, y los grupos subalternos afectados durante y después del conflicto. Es desde este ángulo que se analizan las novelas: La voluntad del molle (2006), de Karina Pacheco, y La sangre de la aurora (2013), de Claudia Salazar. En estas dos ficciones, sus personajes femeninos exploran diferentes roles que nos hacen replantear las categorías de “víctima” y “culpable” en la lógica de la memoria de los vencidos. Estas novelas cruzan dos fronteras: la frontera de la nación cercada y la que separa a las “víctimas” de los “culpables”.En 1980 un conflit armé interne a débuté entre le Parti Communiste Péruvien Sentier lumineux (PCP-SL) et les forces armées de l’Etat péruvien. Cet article s’intéresse à la fonction du discours littéraire durant la période post-conflit et plus précisément aux stratégies littéraires de la représentation de la violence, au rapport entre la production littéraire, en tant que production culturelle d’élite, et les groupes subalternes affectés pendant et après le conflit. C’est sous cet angle que sont analysés les romans : La voluntad del molle (2006), de Karina Pacheco, et La sangre de la aurora (2013), de Claudia Salazar. Dans ces deux fictions, leurs personnages féminins explorent différents rôles qui nous font réévaluer les catégories de « victime » et de « coupable » dans la logique de la mémoire des vaincus. Ces romans traversent deux frontières : la frontière de la nation encerclée et celle qui sépare les « victimes » des « coupables ».application/pdffraUniversidad Santo Tomáshttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/campos/article/view/7125/7107Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 Núm. 2 (2021)Campos en Ciencias Sociales; Vol. 9 No. 2 (2021)2500-66812339-3688Derechos de autor 2021 Autores/ashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Las novelas de la memoria sobre el conflicto armado en Perú desde una perspectiva de géneroThe novels of memory about the armed conflict in Peru from a gender perspectiveLe roman de la mémoire sur le conflit armé au Pérou depuis une perspective de genreinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1memoryPeruarmed conflictliteraturegendermemoriaPerúconflicto armadoliteraturagéneromémoirePérouconflit armélittératuregenre11634/43610oai:repository.usta.edu.co:11634/436102023-07-14 16:16:49.557metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
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In 1980 an internal armed conflict began between the Peruvian Communist Party Sendero Luminoso (PCP-SL) and the armed forces of the Peruvian State. This article focuses on the function of the literary discourse during the post-conflict and more specifically on the literary strategies for the representation of violence, on the relationship between literary production, as an elite cultural production, and the subaltern groups affected during and after the conflict. It is from this angle that the novels La voluntad del molle (The Will of the Molle) (2006), by Karina Pacheco, and La sangre de la aurora (Blood of the Dawn) (2013), by Claudia Salazar, are analyzed. In these two fictions, their female characters explore different roles that make us rethink the categories of “victim” and “guilty” in the logic of the memory of the defeated. These novels cross two frontiers: the frontier of the enclosed nation and the one that separates the “victims” from the “guilty”. |
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