Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil

Early childhood education is an important opportunity in order to promote healthy habits. In doing so, it has been shown that parents attitudes, values and knowledge in relationship with physical activity could be determine children´s behaviours. For this reason, the main aim of this descriptive-exp...

Full description

Autores:
Arribas Villar, Consuelo
Martínez Bello, Vladimir Essau
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/35897
Acceso en línea:
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1439
http://hdl.handle.net/11634/35897
Palabra clave:
Rights
License
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id SANTTOMAS2_4d110bc8fccac77370c6fca34a6adaee
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/35897
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Arribas Villar, ConsueloMartínez Bello, Vladimir Essau2021-09-24T13:03:58Z2021-09-24T13:03:58Z2016-08-11http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/143910.15332/erdi.v5i2.1439http://hdl.handle.net/11634/35897Early childhood education is an important opportunity in order to promote healthy habits. In doing so, it has been shown that parents attitudes, values and knowledge in relationship with physical activity could be determine children´s behaviours. For this reason, the main aim of this descriptive-exploratory study is to determine the parents perception of physical activity patterns of children between 3-4 years old from a public school of Valencia, Spain. It was used a previously validated questionnaire. Only 50% of the families reported that children participated in leisure time activities outside school. Of them, 50% and 38% participated during 2 and 1 time, respectively. 60% and 22% reported that children visited the parks 2 and 1 time per weeks, respectively. 70% used active commuting transport to the school. 42% of the families perceived that their children do activities in static position. Despite the fact that families considered that their children are more active than their counterparts, only 20% considered that the best phrase in order to describe their children suggested that they do not stop to move. In conclusion, it is recommended a collaborative work between teachers, families and schools in order to find alternatives to reduce the high levels of sedentary behaviors, overweight, obesity and children under 6 years old.La educación infantil es una etapa fundamental en la promoción de estilos de vida saludable, en la cual las actitudes, valores y conocimientos de las familias en relación con la actividad física pueden influenciar los comportamientos de las niñas y de los niños. Por esa razón, el objetivo del presente estudio descriptivo-exploratorio consiste en conocer los niveles de actividad física extraescolar percibida por las familias de niñas y niños de 3-4 años de un colegio público de la provincia de Valencia, España, a través de un cuestionario previamente validado. Solo el 50% de las familias tiene inscrita a su hija o hijo en actividades extraescolares, desarrolladas en un 50% y un 38% de los casos, 2 veces y 1 vez por semana, respectivamente. El 60% y el 22% reportan visitas al parque del barrio tres veces y dos veces por semana, respectivamente. El 70% se transporta de manera activa al centro escolar. El 42% de las familias percibe que sus hijos en casa realizan actividades en posición sedentaria. A pesar de que consideran que su hija o hijo es más activo (75%) comparada con otros de su edad, solamente el 20% considera, la frase que mejor describe la actividad que realiza su hija o hijo en casa, “no para de moverse”. Se propone la necesidad del trabajo conjunto entre toda la comunidad educativa con el objetivo de buscar alternativas que disminuyan los altos niveles de sedentarismo, sobrepeso y obesidad en niñas y niños menores de 6 años.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1439/1137Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 35-502389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantilFamilies report on patterns of physical activity out of school in early childhood educationinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35897oai:repository.usta.edu.co:11634/358972023-07-14 16:28:51.406metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Families report on patterns of physical activity out of school in early childhood education
title Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
spellingShingle Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
title_short Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
title_full Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
title_fullStr Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
title_full_unstemmed Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
title_sort Reporte de las familias sobre los patrones de actividad física extraescolar en niñas y niños de educación infantil
dc.creator.fl_str_mv Arribas Villar, Consuelo
Martínez Bello, Vladimir Essau
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Arribas Villar, Consuelo
Martínez Bello, Vladimir Essau
description Early childhood education is an important opportunity in order to promote healthy habits. In doing so, it has been shown that parents attitudes, values and knowledge in relationship with physical activity could be determine children´s behaviours. For this reason, the main aim of this descriptive-exploratory study is to determine the parents perception of physical activity patterns of children between 3-4 years old from a public school of Valencia, Spain. It was used a previously validated questionnaire. Only 50% of the families reported that children participated in leisure time activities outside school. Of them, 50% and 38% participated during 2 and 1 time, respectively. 60% and 22% reported that children visited the parks 2 and 1 time per weeks, respectively. 70% used active commuting transport to the school. 42% of the families perceived that their children do activities in static position. Despite the fact that families considered that their children are more active than their counterparts, only 20% considered that the best phrase in order to describe their children suggested that they do not stop to move. In conclusion, it is recommended a collaborative work between teachers, families and schools in order to find alternatives to reduce the high levels of sedentary behaviors, overweight, obesity and children under 6 years old.
publishDate 2016
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2016-08-11
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:58Z
dc.date.available.none.fl_str_mv 2021-09-24T13:03:58Z
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1439
10.15332/erdi.v5i2.1439
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv http://hdl.handle.net/11634/35897
url http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1439
http://hdl.handle.net/11634/35897
identifier_str_mv 10.15332/erdi.v5i2.1439
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1439/1137
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 5 Núm. 2 (2015); 35-50
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2389-9719
2256-151X
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026225095540736