Tributación y pobreza en Colombia: un análisis desde la evolución del impuesto de renta y el índice de pobreza monetaria
The citizens of a country must contribute to the tax burdens to support their state apparatus, including those expenses aimed at the welfare of the community. In the country, four tax reforms have been approved by the Congress of the Republic between 2010 and 2016, so by an analysis of the evolution...
- Autores:
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García Ocampo, Tania Lorena
Castellanos Sabogal, Yesica Tatiana
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2018
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
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- Palabra clave:
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pobreza monetaria
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García Ocampo, Tania LorenaCastellanos Sabogal, Yesica Tatiana2018-01-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/506110.15332/25005278.5061The citizens of a country must contribute to the tax burdens to support their state apparatus, including those expenses aimed at the welfare of the community. In the country, four tax reforms have been approved by the Congress of the Republic between 2010 and 2016, so by an analysis of the evolution of tax resources from these reforms, mainly based on income tax, the result of the collection of this tax is compared with the Monetary Poverty Index, which in spite of presenting significant decreases during the period 2010-2016, its percentage variations differ from the behavior of the tax resources, raising questions about its actual results.Los ciudadanos de un país deben aportar a las cargas tributarias para el sostenimiento de su aparato estatal, incluidos aquellos gastos dirigidos al bienestar de la comunidad. En Colombia han sido aprobadas por el Congreso de la Republica cuatro reformas tributarias entre 2010 y 2016, por lo que mediante un análisis de la evolución de los recursos tributarios a partir de estas reformas, sustentado principalmente en el impuesto de renta se procedió a comparar el resultado del recaudo de este impuesto con el índice de pobreza monetaria (IPM), que a pesar de presentar disminuciones importantes durante el período 2010-2016, sus variaciones porcentuales difirieron del comportamiento de los recursos tributarios, por lo que se generaron interrogantes respecto a sus verdaderos resultados.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/5061/pdfRevista Activos; Vol. 16 No. 30 (2018); 79-98Revista Activos; Vol. 16 Núm. 30 (2018); 79-98Revista Activos; Vol. 16 No 30 (2018); 79-98Revista Activos; v. 16 n. 30 (2018); 79-982500-52780124-5805Tributación y pobreza en Colombia: un análisis desde la evolución del impuesto de renta y el índice de pobreza monetariaTaxation and poverty in Colombia: an analysis based on the evolution of the income tax and the monetary poverty indexArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1reformas tributariasingresos tributariospobreza monetariahttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41272oai:repository.usta.edu.co:11634/412722023-07-14 15:30:39.438metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
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The citizens of a country must contribute to the tax burdens to support their state apparatus, including those expenses aimed at the welfare of the community. In the country, four tax reforms have been approved by the Congress of the Republic between 2010 and 2016, so by an analysis of the evolution of tax resources from these reforms, mainly based on income tax, the result of the collection of this tax is compared with the Monetary Poverty Index, which in spite of presenting significant decreases during the period 2010-2016, its percentage variations differ from the behavior of the tax resources, raising questions about its actual results. |
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