Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
The role of the Humanities in higher education is fundamental for the formation of integral professionals. They are also essential for he construction of functional citizens in a democratic society. These individuals have abilities and capacities by which they can be defined as citizens of the world...
- Autores:
-
Cuellar-Villalobos, María Paz
Bernal, María Fernanda
Quintero, María del Pilar
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5413
- Palabra clave:
- empathy
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- Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
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Cultiver l’empathie à travers des sciences humaines : réflexion sur une expérience pédagogique dans la salle de classe universitaire |
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Cultivar a empatia a través das humanidades: reflexão sobre uma experiência pedagógica na sala de aula universitária |
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The role of the Humanities in higher education is fundamental for the formation of integral professionals. They are also essential for he construction of functional citizens in a democratic society. These individuals have abilities and capacities by which they can be defined as citizens of the world (Martha Nussbaum, 1997), and these need to be cultivated in the light of all social aspects. As such, the educational models and the academic institutions must contribute to the development of society through the “cultivation” of the Humanities. The following article is a reflection about the pedagogical experience in the context of the University, based on some ideas put forward in Martha Nussbaum’s educational proposal. |
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Cuellar-Villalobos, María PazBernal, María FernandaQuintero, María del Pilar2016-08-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115The role of the Humanities in higher education is fundamental for the formation of integral professionals. They are also essential for he construction of functional citizens in a democratic society. These individuals have abilities and capacities by which they can be defined as citizens of the world (Martha Nussbaum, 1997), and these need to be cultivated in the light of all social aspects. As such, the educational models and the academic institutions must contribute to the development of society through the “cultivation” of the Humanities. The following article is a reflection about the pedagogical experience in the context of the University, based on some ideas put forward in Martha Nussbaum’s educational proposal.El papel de las humanidades en la educación superior es fundamental para la formación de profesionales integrales. También, son el pilar de la construcción de ciudadanos funcionales en las sociedades democráticas. Estos individuos cuyas capacidades y habilidades constituyen lo que Martha Nussbaum (1997) define como ciudadanos del mundo, se deben cultivar desde todos los aspectos sociales. Así, los modelos educativos y las instituciones académicas deben contribuir al desarrollo de las sociedades desde “el cultivo de las humanidades”. El siguiente artículo, es una reflexión sobre una experiencia pedagógica situada en el contexto universitario, a partir de algunos planteamientos de la propuesta educativa de Martha Nussbaum.Le rôle des sciences humaines dans l’éducation supérieur est fondamental pour la formation des professionnels intégraux. Ils sont également le pilier de la construction de citoyens fonctionnels dans les sociétés démocratiques. Ces individus dont leurs capacités et habiletés constituent ce que Matha Nussbaum (1997) définit comme citoyens du monde, doivent se cultiver dès tous les aspects sociaux. Ainsi, les model éducatifs et les institutions académiques doivent contribuer au développement des sociétés dès « le cultive des sciences humaines ». L’article suivant est une réflexion sur une expérience pédagogique située dans le contexte universitaire à partir de certains exposés de la proposition éducative de Martha Nussbaum.O papel das humanidades na educação superior é fundamental para a formação de professionais integrais. Também são o pilar da construção de cidadãos funcionais nas sociedades democráticas. Estes indivíduos cujas capacidades e habilidades constituem, o que Martha Nussbaum (1997) define como cidadãos do mundo, devem-se cultivar desde todos os aspectos sociais. Assim, os modelos educativos e as instituições acadêmicas deverão contribuir ao desenvolvimento das sociedades desde “o cultivo das humanidades”. O seguinte artigo é uma reflexão sobre uma experiência pedagógica localizada no contêxto universitário a partir de algumas abordagens da proposta educativa de Martha Nussbaum.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115/1080Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 161-1792011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitariaCultivating Empathy through the Humanities: Reflection on a Teaching Experience in the University ClassroomCultiver l’empathie à travers des sciences humaines : réflexion sur une expérience pédagogique dans la salle de classe universitaireCultivar a empatia a través das humanidades: reflexão sobre uma experiência pedagógica na sala de aula universitáriainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1empathyhumanitiesnarrative imaginationsexual diversitydiversidad sexualempatíahumanidadesimaginación narrativaempathiediversité sexuelleimagination narrativesciences humainesempatíadiversidade sexualhumanidadesimaginação narrativa11634/5413oai:repository.usta.edu.co:11634/54132023-07-14 16:34:52.862metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |