Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria

The role of the Humanities in higher education is fundamental for the formation of integral professionals. They are also essential for he construction of functional citizens in a democratic society. These individuals have abilities and capacities by which they can be defined as citizens of the world...

Full description

Autores:
Cuellar-Villalobos, María Paz
Bernal, María Fernanda
Quintero, María del Pilar
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5413
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115
Palabra clave:
empathy
humanities
narrative imagination
sexual diversity
diversidad sexual
empatía
humanidades
imaginación narrativa
empathie
diversité sexuelle
imagination narrative
sciences humaines
empatía
diversidade sexual
humanidades
imaginação narrativa
Rights
License
Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
id SANTTOMAS2_3f3f34df9bb3974b393a10fbc441ce83
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5413
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv Cultivating Empathy through the Humanities: Reflection on a Teaching Experience in the University Classroom
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv Cultiver l’empathie à travers des sciences humaines : réflexion sur une expérience pédagogique dans la salle de classe universitaire
dc.title.alternative.por.fl_str_mv Cultivar a empatia a través das humanidades: reflexão sobre uma experiência pedagógica na sala de aula universitária
title Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
spellingShingle Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
empathy
humanities
narrative imagination
sexual diversity
diversidad sexual
empatía
humanidades
imaginación narrativa
empathie
diversité sexuelle
imagination narrative
sciences humaines
empatía
diversidade sexual
humanidades
imaginação narrativa
title_short Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
title_full Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
title_fullStr Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
title_full_unstemmed Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
title_sort Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitaria
dc.creator.fl_str_mv Cuellar-Villalobos, María Paz
Bernal, María Fernanda
Quintero, María del Pilar
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Cuellar-Villalobos, María Paz
Bernal, María Fernanda
Quintero, María del Pilar
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv empathy
humanities
narrative imagination
sexual diversity
topic empathy
humanities
narrative imagination
sexual diversity
diversidad sexual
empatía
humanidades
imaginación narrativa
empathie
diversité sexuelle
imagination narrative
sciences humaines
empatía
diversidade sexual
humanidades
imaginação narrativa
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv diversidad sexual
empatía
humanidades
imaginación narrativa
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv empathie
diversité sexuelle
imagination narrative
sciences humaines
dc.subject.proposal.por.fl_str_mv empatía
diversidade sexual
humanidades
imaginação narrativa
description The role of the Humanities in higher education is fundamental for the formation of integral professionals. They are also essential for he construction of functional citizens in a democratic society. These individuals have abilities and capacities by which they can be defined as citizens of the world (Martha Nussbaum, 1997), and these need to be cultivated in the light of all social aspects. As such, the educational models and the academic institutions must contribute to the development of society through the “cultivation” of the Humanities. The following article is a reflection about the pedagogical experience in the context of the University, based on some ideas put forward in Martha Nussbaum’s educational proposal.
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-08-01
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115/1080
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 161-179
2011-0472
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debate
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Quaestiones Disputatae: temas en debate
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026355886522368
spelling Cuellar-Villalobos, María PazBernal, María FernandaQuintero, María del Pilar2016-08-01http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115The role of the Humanities in higher education is fundamental for the formation of integral professionals. They are also essential for he construction of functional citizens in a democratic society. These individuals have abilities and capacities by which they can be defined as citizens of the world (Martha Nussbaum, 1997), and these need to be cultivated in the light of all social aspects. As such, the educational models and the academic institutions must contribute to the development of society through the “cultivation” of the Humanities. The following article is a reflection about the pedagogical experience in the context of the University, based on some ideas put forward in Martha Nussbaum’s educational proposal.El papel de las humanidades en la educación superior es fundamental para la formación de profesionales integrales. También, son el pilar de la construcción de ciudadanos funcionales en las sociedades democráticas. Estos individuos cuyas capacidades y habilidades constituyen lo que Martha Nussbaum (1997) define como ciudadanos del mundo, se deben cultivar desde todos los aspectos sociales. Así, los modelos educativos y las instituciones académicas deben contribuir al desarrollo de las sociedades desde “el cultivo de las humanidades”. El siguiente artículo, es una reflexión sobre una experiencia pedagógica situada en el contexto universitario, a partir de algunos planteamientos de la propuesta educativa de Martha Nussbaum.Le rôle des sciences humaines dans l’éducation supérieur est fondamental pour la formation des professionnels intégraux. Ils sont également le pilier de la construction de citoyens fonctionnels dans les sociétés démocratiques. Ces individus dont leurs capacités et habiletés constituent ce que Matha Nussbaum (1997) définit comme citoyens du monde, doivent se cultiver dès tous les aspects sociaux. Ainsi, les model éducatifs et les institutions académiques doivent contribuer au développement des sociétés dès « le cultive des sciences humaines ». L’article suivant est une réflexion sur une expérience pédagogique située dans le contexte universitaire à partir de certains exposés de la proposition éducative de Martha Nussbaum.O papel das humanidades na educação superior é fundamental para a formação de professionais integrais. Também são o pilar da construção de cidadãos funcionais nas sociedades democráticas. Estes indivíduos cujas capacidades e habilidades constituem, o que Martha Nussbaum (1997) define como cidadãos do mundo, devem-se cultivar desde todos os aspectos sociais. Assim, os modelos educativos e as instituições acadêmicas deverão contribuir ao desenvolvimento das sociedades desde “o cultivo das humanidades”. O seguinte artigo é uma reflexão sobre uma experiência pedagógica localizada no contêxto universitário a partir de algumas abordagens da proposta educativa de Martha Nussbaum.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1115/1080Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 9 Núm. 19 (2016): Quaestiones Disputatae Vol. 19; 161-1792011-0472Derechos de autor 2016 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Cultivar la empatía a través de las humanidades: reflexión sobre una experiencia pedagógica en el aula universitariaCultivating Empathy through the Humanities: Reflection on a Teaching Experience in the University ClassroomCultiver l’empathie à travers des sciences humaines : réflexion sur une expérience pédagogique dans la salle de classe universitaireCultivar a empatia a través das humanidades: reflexão sobre uma experiência pedagógica na sala de aula universitáriainfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1empathyhumanitiesnarrative imaginationsexual diversitydiversidad sexualempatíahumanidadesimaginación narrativaempathiediversité sexuelleimagination narrativesciences humainesempatíadiversidade sexualhumanidadesimaginação narrativa11634/5413oai:repository.usta.edu.co:11634/54132023-07-14 16:34:52.862metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co