CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
This article is based on an investigation developed as part of the Teacher Professional Development Program from the Rodrigo de Bastidas Law School, Santa Marta sectional, Colombia. It aimed: Identify and analyze the principal characteristics that guide teaching practices in the Law School, to elab...
- Autores:
-
Agudelo-Gómez, Carlos Julio
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/5745
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062
- Palabra clave:
- Teaching styles
tutorial style
investigative style
planner style
directive style
didactic discipline
Estilos de enseñanza
estilo tutorial
estilo investigativo
estilo planificador
estilo di¬rectivo
didáctica disciplinar
les styles d’enseignement
style tutoriel
style d’investigation
le style de planificateur
le style de gestion
l’enseignement de la discipline
- Rights
- License
- Derechos de autor 2016 Principia Iuris
id |
SANTTOMAS2_3ddc4c48139cd053b9dd8009dbdab736 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/5745 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
CHARACTERIZATION OF STYLES OF TEACHING IN HIGHER EDUCATION |
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv |
CARACTÉRISATION DE STYLES DE L’ENSEIGNEMENT DANS L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR |
title |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
spellingShingle |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR Teaching styles tutorial style investigative style planner style directive style didactic discipline Estilos de enseñanza estilo tutorial estilo investigativo estilo planificador estilo di¬rectivo didáctica disciplinar les styles d’enseignement style tutoriel style d’investigation le style de planificateur le style de gestion l’enseignement de la discipline |
title_short |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
title_full |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
title_fullStr |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
title_full_unstemmed |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
title_sort |
CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR |
dc.creator.fl_str_mv |
Agudelo-Gómez, Carlos Julio |
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv |
Agudelo-Gómez, Carlos Julio |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Teaching styles tutorial style investigative style planner style directive style didactic discipline |
topic |
Teaching styles tutorial style investigative style planner style directive style didactic discipline Estilos de enseñanza estilo tutorial estilo investigativo estilo planificador estilo di¬rectivo didáctica disciplinar les styles d’enseignement style tutoriel style d’investigation le style de planificateur le style de gestion l’enseignement de la discipline |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Estilos de enseñanza estilo tutorial estilo investigativo estilo planificador estilo di¬rectivo didáctica disciplinar |
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv |
les styles d’enseignement style tutoriel style d’investigation le style de planificateur le style de gestion l’enseignement de la discipline |
description |
This article is based on an investigation developed as part of the Teacher Professional Development Program from the Rodrigo de Bastidas Law School, Santa Marta sectional, Colombia. It aimed: Identify and analyze the principal characteristics that guide teaching practices in the Law School, to elaborate a profile of teaching styles and use it to create a capacitation programs.By means of a qualitative methodology approach that articulated the quantitative and qualitative information, it was designed a poll formed by ten (10) dimensions, with thirteen (13) items and seventy five (75) affirmations; it was identified and analyzed the teaching styles of the sixty nine teachers who participated in sample, from beliefs, the concepts facing the instructional tasks and management of pedagogic activity.The investigation ratifies the recognition to the special characteristics of each teacher who participated in sample highlighting human diversity and difference. Regarding teaching styles, by one side is emphasized, that there isn’t only one profile of teaching styles (misted styles); coexist heterogeneous styles, it is shown by the different wealth in the way of teaching and by other side, the teachers shares common points of view, thus establishing distinct profiles and teaching styles. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.spa.fl_str_mv |
2016-06-15 |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062 |
url |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062 |
dc.language.iso.spa.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.spa.fl_str_mv |
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062/1033 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Principia Iuris; Vol. 12 Núm. 23 (2015); 85-103 0124-2067 |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2016 Principia Iuris |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2016 Principia Iuris http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026353076338688 |
spelling |
Agudelo-Gómez, Carlos Julio2016-06-15http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062This article is based on an investigation developed as part of the Teacher Professional Development Program from the Rodrigo de Bastidas Law School, Santa Marta sectional, Colombia. It aimed: Identify and analyze the principal characteristics that guide teaching practices in the Law School, to elaborate a profile of teaching styles and use it to create a capacitation programs.By means of a qualitative methodology approach that articulated the quantitative and qualitative information, it was designed a poll formed by ten (10) dimensions, with thirteen (13) items and seventy five (75) affirmations; it was identified and analyzed the teaching styles of the sixty nine teachers who participated in sample, from beliefs, the concepts facing the instructional tasks and management of pedagogic activity.The investigation ratifies the recognition to the special characteristics of each teacher who participated in sample highlighting human diversity and difference. Regarding teaching styles, by one side is emphasized, that there isn’t only one profile of teaching styles (misted styles); coexist heterogeneous styles, it is shown by the different wealth in the way of teaching and by other side, the teachers shares common points of view, thus establishing distinct profiles and teaching styles. Este artículo tiene como fundamento una investigación desarrollada en el marco del Programa de Desarrollo Profesoral (PDP) de la Escuela de Derecho Rodrigo de Bastidas de la Universidad Sergio Arboleda, Seccional Santa Marta, Colombia. Tuvo como objetivo: Identificar y analizar las características principales que orientan las prácticas docentes en la Escuela de Derecho para elaborar un perfil de estilos de enseñanza de los docentes y desarrollar a partir de ello programas de capacitación.Por medio de una metodología de enfoque cualitativo que articuló la información cualitativa y cuantitativa, se diseñó una encuesta conformada por diez (10) dimensiones, con trece (13) ítems y setenta y cinco (75) afirmaciones; se identificaron y analizaron los estilos de enseñanza de los 69 docentes que participaron en la muestra, a partir de las creencias, los conceptos frente a las tareas instructivas y de gestión de la actividad pedagógica.La investigación ratifica el reconocimiento a las características particulares de cada docente que participó, resaltando la diversidad y la diferencia humana. Con respecto a los estilos de enseñanza, se enfatiza por un lado, que no existe un único perfil de estilos de enseñanza docente (estilos mixtos); que conviven estilos heterogéneos, lo muestra la riqueza diversa en la manera de enseñar y por otro, que los docentes comparten puntos de vistas comunes, lo que permite establecer perfiles y estilos de enseñanza claramente diferenciados. Cet article est fondé sur des recherches menées dans le cadre du Programme de développement professoral (PDP) de la Faculté de droit de l’Université de Rodrigo de Bastidas Sergio Arboleda sectionnelle Santa Marta, Colombie. Il vise à: Identifier et analyser les principales caractéristiques qui orientent les pratiques d’enseignement à la Faculté de droit de développer un profil de styles d’enseignement des enseignants et de développer à partir de ces programmes de formation.Grâce à une approche de la méthodologie qualitative articulé l’information qualitative et quantitative, une enquête composé de dix (10) dimensions, avec treize (13) articles et soixante-cinq (75) déclarations conçus; a été identifié et analysé les styles d’enseignement des 69 enseignants qui ont participé à l’exposition, des croyances, des concepts traitent les tâches de gestion des activités pédagogiques et éducatives.La recherche confirme la reconnaissance des caractéristiques particulières de chaque enseignant qui a participé, en soulignant la diversité et la différence humaine. En ce qui concerne les styles d’enseignement, il est souligné d’une part, qu’il n’y a pas de profil unique de professeurs qui enseignent styles (styles mélangés); hétérogène styles coexistent, montre la richesse de la diversité dans la façon d’enseigner et d’autres enseignants partagent des vues communes, permettant profilage et styles d’enseignement distinctes. application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062/1033Principia Iuris; Vol. 12 Núm. 23 (2015); 85-1030124-2067Derechos de autor 2016 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIORCHARACTERIZATION OF STYLES OF TEACHING IN HIGHER EDUCATIONCARACTÉRISATION DE STYLES DE L’ENSEIGNEMENT DANS L’ENSEIGNEMENT SUPERIEURinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Teaching stylestutorial styleinvestigative styleplanner styledirective styledidactic disciplineEstilos de enseñanzaestilo tutorialestilo investigativoestilo planificadorestilo di¬rectivodidáctica disciplinarles styles d’enseignementstyle tutorielstyle d’investigationle style de planificateurle style de gestionl’enseignement de la discipline11634/5745oai:repository.usta.edu.co:11634/57452023-07-14 16:26:56.721metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |