CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR

This article is based on an investigation developed as part of the Teacher Professio­nal Development Program from the Rodrigo de Bastidas Law School, Santa Marta sectional, Colombia. It aimed: Identify and analyze the principal characteristics that guide teaching practices in the Law School, to elab...

Full description

Autores:
Agudelo-Gómez, Carlos Julio
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2016
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/5745
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062
Palabra clave:
Teaching styles
tutorial style
investigative style
planner style
directive style
didactic discipline
Estilos de enseñanza
estilo tutorial
estilo investigativo
estilo planificador
estilo di¬rectivo
didáctica disciplinar
les styles d’enseignement
style tutoriel
style d’investigation
le style de planificateur
le style de gestion
l’enseignement de la discipline
Rights
License
Derechos de autor 2016 Principia Iuris
id SANTTOMAS2_3ddc4c48139cd053b9dd8009dbdab736
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/5745
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
dc.title.spa.fl_str_mv CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv CHARACTERIZATION OF STYLES OF TEACHING IN HIGHER EDUCATION
dc.title.alternative.fra.fl_str_mv CARACTÉRISATION DE STYLES DE L’ENSEIGNEMENT DANS L’ENSEIGNEMENT SUPERIEUR
title CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
spellingShingle CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
Teaching styles
tutorial style
investigative style
planner style
directive style
didactic discipline
Estilos de enseñanza
estilo tutorial
estilo investigativo
estilo planificador
estilo di¬rectivo
didáctica disciplinar
les styles d’enseignement
style tutoriel
style d’investigation
le style de planificateur
le style de gestion
l’enseignement de la discipline
title_short CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
title_full CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
title_fullStr CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
title_full_unstemmed CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
title_sort CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIOR
dc.creator.fl_str_mv Agudelo-Gómez, Carlos Julio
dc.contributor.author.spa.fl_str_mv Agudelo-Gómez, Carlos Julio
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Teaching styles
tutorial style
investigative style
planner style
directive style
didactic discipline
topic Teaching styles
tutorial style
investigative style
planner style
directive style
didactic discipline
Estilos de enseñanza
estilo tutorial
estilo investigativo
estilo planificador
estilo di¬rectivo
didáctica disciplinar
les styles d’enseignement
style tutoriel
style d’investigation
le style de planificateur
le style de gestion
l’enseignement de la discipline
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Estilos de enseñanza
estilo tutorial
estilo investigativo
estilo planificador
estilo di¬rectivo
didáctica disciplinar
dc.subject.proposal.fra.fl_str_mv les styles d’enseignement
style tutoriel
style d’investigation
le style de planificateur
le style de gestion
l’enseignement de la discipline
description This article is based on an investigation developed as part of the Teacher Professio­nal Development Program from the Rodrigo de Bastidas Law School, Santa Marta sectional, Colombia. It aimed: Identify and analyze the principal characteristics that guide teaching practices in the Law School, to elaborate a profile of teaching styles and use it to create a capacitation programs.By means of a qualitative methodology approach that articulated the quantitative and qualitative information, it was designed a poll formed by ten (10) dimensions, with thirteen (13) items and seventy five (75) affirmations; it was identified and analyzed the teaching styles of the sixty nine teachers who participated in sample, from beliefs, the concepts facing the instructional tasks and management of pedagogic activity.The investigation ratifies the recognition to the special characteristics of each teacher who participated in sample highlighting human diversity and difference. Regarding teaching styles, by one side is emphasized, that there isn’t only one profile of teaching styles (misted styles); coexist heterogeneous styles, it is shown by the different wealth in the way of teaching and by other side, the teachers shares common points of view, thus establishing distinct profiles and teaching styles. 
publishDate 2016
dc.date.issued.spa.fl_str_mv 2016-06-15
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062
url http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062
dc.language.iso.spa.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.spa.fl_str_mv http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062/1033
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Principia Iuris; Vol. 12 Núm. 23 (2015); 85-103
0124-2067
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2016 Principia Iuris
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2016 Principia Iuris
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.spa.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunja
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026353076338688
spelling Agudelo-Gómez, Carlos Julio2016-06-15http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062This article is based on an investigation developed as part of the Teacher Professio­nal Development Program from the Rodrigo de Bastidas Law School, Santa Marta sectional, Colombia. It aimed: Identify and analyze the principal characteristics that guide teaching practices in the Law School, to elaborate a profile of teaching styles and use it to create a capacitation programs.By means of a qualitative methodology approach that articulated the quantitative and qualitative information, it was designed a poll formed by ten (10) dimensions, with thirteen (13) items and seventy five (75) affirmations; it was identified and analyzed the teaching styles of the sixty nine teachers who participated in sample, from beliefs, the concepts facing the instructional tasks and management of pedagogic activity.The investigation ratifies the recognition to the special characteristics of each teacher who participated in sample highlighting human diversity and difference. Regarding teaching styles, by one side is emphasized, that there isn’t only one profile of teaching styles (misted styles); coexist heterogeneous styles, it is shown by the different wealth in the way of teaching and by other side, the teachers shares common points of view, thus establishing distinct profiles and teaching styles. Este artículo tiene como fundamento una investigación desarrollada en el marco del Programa de Desarrollo Profesoral (PDP) de la Escuela de Derecho Rodrigo de Bastidas de la Universidad Sergio Arboleda, Seccional Santa Marta, Colombia. Tuvo como objetivo: Identificar y analizar las características principales que orientan las prácticas docentes en la Escuela de Derecho para elaborar un perfil de estilos de enseñanza de los docentes y desarrollar a partir de ello programas de capacitación.Por medio de una metodología de enfoque cualitativo que articuló la información cua­litativa y cuantitativa, se diseñó una encuesta conformada por diez (10) dimensiones, con trece (13) ítems y setenta y cinco (75) afirmaciones; se identificaron y analizaron los estilos de enseñanza de los 69 docentes que participaron en la muestra, a partir de las creencias, los conceptos frente a las tareas instructivas y de gestión de la actividad pedagógica.La investigación ratifica el reconocimiento a las características particulares de cada docente que participó, resaltando la diversidad y la diferencia humana. Con respecto a los estilos de enseñanza, se enfatiza por un lado, que no existe un único perfil de estilos de enseñanza docente (estilos mixtos); que conviven estilos heterogéneos, lo muestra la riqueza diversa en la manera de enseñar y por otro, que los docentes comparten puntos de vistas comunes, lo que permite establecer perfiles y estilos de enseñanza claramente diferenciados. Cet article est fondé sur des recherches menées dans le cadre du Programme de dé­veloppement professoral (PDP) de la Faculté de droit de l’Université de Rodrigo de Bastidas Sergio Arboleda sectionnelle Santa Marta, Colombie. Il vise à: Identifier et analyser les principales caractéristiques qui orientent les pratiques d’enseignement à la Faculté de droit de développer un profil de styles d’enseignement des enseignants et de développer à partir de ces programmes de formation.Grâce à une approche de la méthodologie qualitative articulé l’information qualitative et quantitative, une enquête composé de dix (10) dimensions, avec treize (13) articles et soixante-cinq (75) déclarations conçus; a été identifié et analysé les styles d’enseigne­ment des 69 enseignants qui ont participé à l’exposition, des croyances, des concepts traitent les tâches de gestion des activités pédagogiques et éducatives.La recherche confirme la reconnaissance des caractéristiques particulières de chaque enseignant qui a participé, en soulignant la diversité et la différence humaine. En ce qui concerne les styles d’enseignement, il est souligné d’une part, qu’il n’y a pas de profil unique de professeurs qui enseignent styles (styles mélangés); hétérogène styles coexis­tent, montre la richesse de la diversité dans la façon d’enseigner et d’autres enseignants partagent des vues communes, permettant profilage et styles d’enseignement distinctes. application/pdfspaUniversidad Santo Tomas de Aquino Seccional Tunjahttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/piuris/article/view/1062/1033Principia Iuris; Vol. 12 Núm. 23 (2015); 85-1030124-2067Derechos de autor 2016 Principia Iurishttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2CARACTERIZACIÓN DE LOS ESTILOS DE ENSEÑANZA EN LA EDUCACIÓN SUPERIORCHARACTERIZATION OF STYLES OF TEACHING IN HIGHER EDUCATIONCARACTÉRISATION DE STYLES DE L’ENSEIGNEMENT DANS L’ENSEIGNEMENT SUPERIEURinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Teaching stylestutorial styleinvestigative styleplanner styledirective styledidactic disciplineEstilos de enseñanzaestilo tutorialestilo investigativoestilo planificadorestilo di¬rectivodidáctica disciplinarles styles d’enseignementstyle tutorielstyle d’investigationle style de planificateurle style de gestionl’enseignement de la discipline11634/5745oai:repository.usta.edu.co:11634/57452023-07-14 16:26:56.721metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co