El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142
The management control model of public services companies in Colombia is a model that has shortcomings, because its organizational structure composed of the regulatory commissions and the Public Services Superintendence in conjunction with the regulatory framework that governs it, has not managed to...
- Autores:
-
Salinas Romero, Nayibe
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2017
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/41267
- Palabra clave:
- Management control
strategic planification
home public services
information systems
effectivity
Control de gestión
planeación estratégica
servicios públicos domiciliarios
sistemas de información
efectividad
- Rights
- License
- http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
id |
SANTTOMAS2_3b23579db8027d86772fb4d4ddb841de |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/41267 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
spelling |
Salinas Romero, Nayibe2017-07-01https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/493610.15332/s0124-5805.2017.0029.03The management control model of public services companies in Colombia is a model that has shortcomings, because its organizational structure composed of the regulatory commissions and the Public Services Superintendence in conjunction with the regulatory framework that governs it, has not managed to contribute to the State’s goal of guaranteeing well-being for the entire population, because there are still regions with deficiencies in coverage and quality in the provision of public services.The financial problems of important lending companies as a result of corruption and inefficient public management, show failures in the control systems that are affected by external factors such as regulation and the intervention of political actors in said regulation, the regional context, the sector where they operate and internal factors such as the absence of corporate governance, inopportune and unreliable information systems, poor planning and the lack of management control systems within the organization that not only promote financial control but also an evaluation more integral of public management.El modelo de control de gestión de las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia es un modelo que tiene falencias, pues su estructura organizacional integrado por las comisiones de regulación y la Superintendencia de Servicios Públicos, en conjunto con el marco regulatorio que lo rige, no ha logrado contribuir con el objetivo del Estado de garantizar el bienestar a toda la población, en razón de que aún existen regiones con deficiencias en cobertura y calidad en la prestación de los servicios públicos.Los problemas financieros de importantes empresas prestadoras como consecuenciade la corrupción y gestión pública ineficiente, demuestran fallas en los sistemas de control que son afectados por factores externos, como la regulación y la intervención de los actores políticos en dicha regulación, el contexto regional, el sector donde operan y factores internos como la ausencia de gobierno corporativo, sistemas de información inoportunos y poco confiables, la poca planeación y la falta de sistemas de control de la gestión al interior de la organización que propendan no solo por el control financiero, sino por una evaluación más integral de la gestión pública.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/4936/pdf10.15332/25005278.4936Revista Activos; Vol. 15 No. 29 (2017); 59-90Revista Activos; Vol. 15 Núm. 29 (2017); 59-90Revista Activos; Vol. 15 No 29 (2017); 59-90Revista Activos; v. 15 n. 29 (2017); 59-902500-52780124-5805El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142The Management Control Model in Colombian Public Services Companies: Balance and Challenges During the Validity of 142 LawArtículo revisado por paresinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Management controlstrategic planificationhome public servicesinformation systemseffectivityControl de gestiónplaneación estratégicaservicios públicos domiciliariossistemas de informaciónefectividadhttp://purl.org/coar/access_right/c_abf211634/41267oai:repository.usta.edu.co:11634/412672023-07-14 15:30:38.742metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |
dc.title.spa.fl_str_mv |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
The Management Control Model in Colombian Public Services Companies: Balance and Challenges During the Validity of 142 Law |
title |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
spellingShingle |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 Management control strategic planification home public services information systems effectivity Control de gestión planeación estratégica servicios públicos domiciliarios sistemas de información efectividad |
title_short |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
title_full |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
title_fullStr |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
title_full_unstemmed |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
title_sort |
El modelo de control de gestión en las empresas de servicios públicos domiciliarios en Colombia: balance y desafíos durante la vigencia de la Ley 142 |
dc.creator.fl_str_mv |
Salinas Romero, Nayibe |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Salinas Romero, Nayibe |
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv |
Management control strategic planification home public services information systems effectivity |
topic |
Management control strategic planification home public services information systems effectivity Control de gestión planeación estratégica servicios públicos domiciliarios sistemas de información efectividad |
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv |
Control de gestión planeación estratégica servicios públicos domiciliarios sistemas de información efectividad |
description |
The management control model of public services companies in Colombia is a model that has shortcomings, because its organizational structure composed of the regulatory commissions and the Public Services Superintendence in conjunction with the regulatory framework that governs it, has not managed to contribute to the State’s goal of guaranteeing well-being for the entire population, because there are still regions with deficiencies in coverage and quality in the provision of public services.The financial problems of important lending companies as a result of corruption and inefficient public management, show failures in the control systems that are affected by external factors such as regulation and the intervention of political actors in said regulation, the regional context, the sector where they operate and internal factors such as the absence of corporate governance, inopportune and unreliable information systems, poor planning and the lack of management control systems within the organization that not only promote financial control but also an evaluation more integral of public management. |
publishDate |
2017 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2017-07-01 |
dc.type.spa.fl_str_mv |
Artículo revisado por pares |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/4936 10.15332/s0124-5805.2017.0029.03 |
url |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/4936 |
identifier_str_mv |
10.15332/s0124-5805.2017.0029.03 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/activos/article/view/4936/pdf 10.15332/25005278.4936 |
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 15 No. 29 (2017); 59-90 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 15 Núm. 29 (2017); 59-90 |
dc.relation.citationissue.fra.fl_str_mv |
Revista Activos; Vol. 15 No 29 (2017); 59-90 |
dc.relation.citationissue.por.fl_str_mv |
Revista Activos; v. 15 n. 29 (2017); 59-90 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2500-5278 0124-5805 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026086534610944 |