El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario
This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the hum...
- Autores:
-
Villa Hincapié, Guillermo León
- Tipo de recurso:
- Fecha de publicación:
- 2016
- Institución:
- Universidad Santo Tomás
- Repositorio:
- Repositorio Institucional USTA
- Idioma:
- spa
- OAI Identifier:
- oai:repository.usta.edu.co:11634/35906
- Acceso en línea:
- http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584
http://hdl.handle.net/11634/35906
- Palabra clave:
- Rights
- License
- Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación
id |
SANTTOMAS2_3658c8cf7547657f2bea166299515920 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repository.usta.edu.co:11634/35906 |
network_acronym_str |
SANTTOMAS2 |
network_name_str |
Repositorio Institucional USTA |
repository_id_str |
|
dc.title.spa.fl_str_mv |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv |
Integral human development: Education horizon for skills and competences. Management of the institutional university project |
title |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
spellingShingle |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
title_short |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
title_full |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
title_fullStr |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
title_full_unstemmed |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
title_sort |
El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitario |
dc.creator.fl_str_mv |
Villa Hincapié, Guillermo León |
dc.contributor.author.none.fl_str_mv |
Villa Hincapié, Guillermo León |
description |
This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the humanities. It is assumed that philosophy has exceeded the office of “settler”, fixing boundaries and checking the roles that the “cognitive-instrumental, practical-moral and aesthetic expressive” should play, mediating the debate between them. The crisis of the university is located in the wider horizon of the crisis of modernity, as a result of the fracturing of the emancipatory rationality and positioning of the economic reason against the ethical-political subject.Methodology: In this article, the author analyzes the Higher Education System inherited from the Enlightenment Modernity and assimilated by the current cultural Colombian ethos, inasmuch as what medieval universities gave to current higher education institutions is recognized, specially concerning the holistic and corporate approach of novelties in their times, such as the Aristotelian legacy. From the Latin American context, among other references, the author takes into account the reports from institutions such as UNESCO, ECLAC and independent institutions devoted to the study of the qualification of higher education in Latin America. In the Colombian case, the author reflects on the study of the fundamental human rights traced by the Constitution of 1991 and the Act 30 from 1992.Results and conclusión: The author proposes the human development focus as the possible horizon for the Education based on skills and competences, enriched by the findings of Martha Nussbaum. Reflecting on the choices for strengthening the personalized approach, the author articulates the responsive pedagogy proposed by J.J. Sedano and the comprehension approach by Bernard Lonergan, both of which are emphatic in the centrality of the subject formed in a concrete reality and in order to respond consciously to the needs of a historical context. From a hermeneutical and pragmatic perspective, the author invites to inquire on the new foundations of the higher education proposal, aiming at its pertinence to the needs of people nowadays. |
publishDate |
2016 |
dc.date.issued.none.fl_str_mv |
2016-01-01 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:04:01Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2021-09-24T13:04:01Z |
dc.type.coarversion.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85 |
dc.type.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1 |
dc.type.drive.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584 10.15332/erdi.v6i1.1584 |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
http://hdl.handle.net/11634/35906 |
url |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584 http://hdl.handle.net/11634/35906 |
identifier_str_mv |
10.15332/erdi.v6i1.1584 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584/1245 |
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv |
Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 9-58 |
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv |
2389-9719 2256-151X |
dc.rights.spa.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
dc.rights.coar.fl_str_mv |
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 http://purl.org/coar/access_right/c_abf2 |
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.spa.fl_str_mv |
Universidad Santo Tomás seccional Bucaramanga |
institution |
Universidad Santo Tomás |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Universidad Santo Tomás |
repository.mail.fl_str_mv |
noreply@usta.edu.co |
_version_ |
1782026381579780096 |
spelling |
Villa Hincapié, Guillermo León2021-09-24T13:04:01Z2021-09-24T13:04:01Z2016-01-01http://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/158410.15332/erdi.v6i1.1584http://hdl.handle.net/11634/35906This reflection article outlines the concerns and interpretations that emerge in the daily communicative praxis about the crisis of the university, its effects on society, and possible alternative solutions not only from science, technology or global market, but also from the wide horizon of the humanities. It is assumed that philosophy has exceeded the office of “settler”, fixing boundaries and checking the roles that the “cognitive-instrumental, practical-moral and aesthetic expressive” should play, mediating the debate between them. The crisis of the university is located in the wider horizon of the crisis of modernity, as a result of the fracturing of the emancipatory rationality and positioning of the economic reason against the ethical-political subject.Methodology: In this article, the author analyzes the Higher Education System inherited from the Enlightenment Modernity and assimilated by the current cultural Colombian ethos, inasmuch as what medieval universities gave to current higher education institutions is recognized, specially concerning the holistic and corporate approach of novelties in their times, such as the Aristotelian legacy. From the Latin American context, among other references, the author takes into account the reports from institutions such as UNESCO, ECLAC and independent institutions devoted to the study of the qualification of higher education in Latin America. In the Colombian case, the author reflects on the study of the fundamental human rights traced by the Constitution of 1991 and the Act 30 from 1992.Results and conclusión: The author proposes the human development focus as the possible horizon for the Education based on skills and competences, enriched by the findings of Martha Nussbaum. Reflecting on the choices for strengthening the personalized approach, the author articulates the responsive pedagogy proposed by J.J. Sedano and the comprehension approach by Bernard Lonergan, both of which are emphatic in the centrality of the subject formed in a concrete reality and in order to respond consciously to the needs of a historical context. From a hermeneutical and pragmatic perspective, the author invites to inquire on the new foundations of the higher education proposal, aiming at its pertinence to the needs of people nowadays.Objetivo. En este artículo se esbozan y dialogan las inquietudes e interpretaciones que en la praxis comunicativa cotidiana emergen acerca de la crisis de la universidad, de sus efectos en la sociedad, y de las posibles alternativas de solución, desde el horizonte amplio de las humanidades, y no solo desde lo que conviene a la ciencia, a la técnica o al mercado global. Se parte del supuesto de que la filosofía ha superado el oficio de “acomodadora”, fijadora de linderos, e inspectora de los roles que dentro de la cultura deben desempeñar lo “cognitivo instrumental, lo práctico-moral y lo estético expresivo”, y que se constituye en mediadora del debate entre estas. La crisis de la universidad se ubica en el horizonte más amplio de la crisis de la modernidad, como fruto de la fracturación de la racionalidad emancipatoria y del posicionamiento de la razón económica en detrimento del sujeto ético-político.Metodología. Sin desconocer los aportes de la “universidad nacida en el medioevo”, sobre todo en lo concerniente con el abordaje holístico y corporativo de algunos asuntos novedosos en su momento, como el legado aristotélico, el análisis que en este artículo se efectúa toma como referente el sistema universitario heredado de la modernidad ilustrada, asimilado por el ethos cultural colombiano y oficialmente vigente en la actualidad. En el contexto latinoamericano se recurre, entre otros aportes, a los estudios efectuados en los últimos diez años por entidades como la Unesco, la CEPAL e instituciones independientes dedicadas a la cualificación de la educación superior en América Latina. En el caso colombiano se aborda el estudio desde los derechos fundamentales trazados por la Constitución de 1991 y la Ley 30 de 1992. Se tienen en cuenta tanto lineamientos estatales como estudios no oficiales que se ocupan de la crisis del sistema universitario, sobre todo en relación con el desarrollo humano de las personas.Resultados y conclusión. Se propone el enfoque de desarrollo humano como horizonte posible de formación de capacidades y competencias, enriqueciéndolo a la luz de los aportes de Martha Nussbaum. En torno a las alternativas de fortalecimiento del enfoque personalizado, se articulan la propuesta pedagógica responsiva de J.J. Sedano, con el enfoque comprensivo de Bernard Lonergan, ambos enfáticos en la centralidad del sujeto que se forma en una realidad concreta y para dar respuesta consciente a las necesidades de la realidad histórica. Desde la perspectiva hermenéutica y pragmática se invita a indagar por los nuevos fundamentos de la propuesta educativa de tercer nivel, a fin de que sea pertinente para las necesidades de las personas de hoy.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás seccional Bucaramangahttp://revistas.ustabuca.edu.co/index.php/ESPIRAL/article/view/1584/1245Espiral, Revista de Docencia e Investigación; Vol. 6 Núm. 1 (2016); 9-582389-97192256-151XDerechos de autor 2017 Espiral, Revista de Docencia e Investigaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2El desarrollo humano integral. Horizonte de formación por capacidades y competencias. La gestión del proyecto institucional universitarioIntegral human development: Education horizon for skills and competences. Management of the institutional university projectinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb111634/35906oai:repository.usta.edu.co:11634/359062023-07-14 16:28:51.793metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co |