En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia

The article analyzes some of the proposals that the international agencies most directly related to the educational sector have offered in order to face the situations created by the COVID-19 pandemic and to reactivate education in similar, or at least comparable, conditions to those before the pand...

Full description

Autores:
Eslava Castañeda, Edgar Gustavo
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2022
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/43616
Acceso en línea:
https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513
Palabra clave:
Learning losses
educational policies
pandemic
education sector
learning evaluation
Pérdidas de aprendizaje
políticas educativas
pandemia
sector educativo
evaluación de aprendizajes
Rights
License
Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericana
id SANTTOMAS2_2e9dd660aa5dc34c09aab0802cf0570e
oai_identifier_str oai:repository.usta.edu.co:11634/43616
network_acronym_str SANTTOMAS2
network_name_str Repositorio Institucional USTA
repository_id_str
spelling Eslava Castañeda, Edgar Gustavo2022-01-21https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/751310.15332/25005375.7513The article analyzes some of the proposals that the international agencies most directly related to the educational sector have offered in order to face the situations created by the COVID-19 pandemic and to reactivate education in similar, or at least comparable, conditions to those before the pandemic. From this analysis, connections are drawn between the educational, political, and economic agendas that frame the current responses in terms of measurements, assessments and investment of resources and time. In the closing, after solving some doubts and clarifying some decisions, distance is taken from the strategies suggested by multilateral organizations, they are seen from a perspective that emphasizes people and communities, rather than systems and data trade, in order to draw conclusions that allow to rethink the directions in which the actions should be aimed.El texto analiza algunas de las propuestas que las agencias internacionales más directamente relacionadas con el sector educativo han ofrecido a fin de afrontar las situaciones creadas por la pandemia de covid-19 y reactivar la educación en condiciones similares, o al menos comparables, a las que se encontraba antes de pandemia. A partir de ese análisis, se trazan conexiones entre las agendas educativas, políticas y económicas que enmarcan las respuestas actuales en términos de mediciones, evaluaciones e inversión de recursos y tiempos. Al cierre, despejadas algunas dudas y aclaradas algunas decisiones, se toma distancia frente a las estrategias sugeridas por los organismos multilaterales, y se les ve desde una perspectiva que hace énfasis en las personas y las comunidades, antes que en los sistemas y en el comercio de datos, para sacar conclusiones que permitan repensar las direcciones en las que las acciones han de apuntar.application/pdfspaUniversidad Santo Tomás, Bogotá, Colombiahttps://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513/6952Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América LatinaCuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina2500-53750120-8462Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericanahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0http://purl.org/coar/access_right/c_abf2En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemiaIn search of the lost learning. An educational fable in times of pandemicinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1Learning losseseducational policiespandemiceducation sectorlearning evaluationPérdidas de aprendizajepolíticas educativaspandemiasector educativoevaluación de aprendizajes11634/43616oai:repository.usta.edu.co:11634/436162023-07-14 16:09:55.664metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co
dc.title.spa.fl_str_mv En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
dc.title.alternative.eng.fl_str_mv In search of the lost learning. An educational fable in times of pandemic
title En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
spellingShingle En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
Learning losses
educational policies
pandemic
education sector
learning evaluation
Pérdidas de aprendizaje
políticas educativas
pandemia
sector educativo
evaluación de aprendizajes
title_short En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
title_full En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
title_fullStr En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
title_full_unstemmed En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
title_sort En búsqueda del aprendizaje perdido. Una fábula educativa en tiempos de pandemia
dc.creator.fl_str_mv Eslava Castañeda, Edgar Gustavo
dc.contributor.author.none.fl_str_mv Eslava Castañeda, Edgar Gustavo
dc.subject.proposal.eng.fl_str_mv Learning losses
educational policies
pandemic
education sector
learning evaluation
topic Learning losses
educational policies
pandemic
education sector
learning evaluation
Pérdidas de aprendizaje
políticas educativas
pandemia
sector educativo
evaluación de aprendizajes
dc.subject.proposal.spa.fl_str_mv Pérdidas de aprendizaje
políticas educativas
pandemia
sector educativo
evaluación de aprendizajes
description The article analyzes some of the proposals that the international agencies most directly related to the educational sector have offered in order to face the situations created by the COVID-19 pandemic and to reactivate education in similar, or at least comparable, conditions to those before the pandemic. From this analysis, connections are drawn between the educational, political, and economic agendas that frame the current responses in terms of measurements, assessments and investment of resources and time. In the closing, after solving some doubts and clarifying some decisions, distance is taken from the strategies suggested by multilateral organizations, they are seen from a perspective that emphasizes people and communities, rather than systems and data trade, in order to draw conclusions that allow to rethink the directions in which the actions should be aimed.
publishDate 2022
dc.date.issued.none.fl_str_mv 2022-01-21
dc.type.coarversion.fl_str_mv http://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85
dc.type.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1
dc.type.drive.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513
10.15332/25005375.7513
url https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513
identifier_str_mv 10.15332/25005375.7513
dc.language.iso.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usantotomas.edu.co/index.php/cfla/article/view/7513/6952
dc.relation.citationissue.spa.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 Núm. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.eng.fl_str_mv Cuadernos de Filosofía Latinoamericana; Vol. 43 No. 126 (2022): Filosofía y educación en América Latina
dc.relation.citationissue.none.fl_str_mv 2500-5375
0120-8462
dc.rights.spa.fl_str_mv Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericana
dc.rights.coar.fl_str_mv http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.rights.uri.spa.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 Cuadernos de Filosofía Latinoamericana
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
http://purl.org/coar/access_right/c_abf2
dc.format.mimetype.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.spa.fl_str_mv Universidad Santo Tomás, Bogotá, Colombia
institution Universidad Santo Tomás
repository.name.fl_str_mv Repositorio Universidad Santo Tomás
repository.mail.fl_str_mv noreply@usta.edu.co
_version_ 1782026250726932480