Límites entre la memoria y la historia para construir una cátedra por la paz

The Colombian post-conflict as a pedagogical phenomenon based on the Chair of Peace has once again placed the issue of Violence as a central element in the processes of teaching and learning in schools. But, like other predecessor chairs such as the Chair of Afro-Colombian Studies (CEA), entrepreneu...

Full description

Autores:
Romero-Sierra, Kebby
Muñoz-Barón, Rafael
Tipo de recurso:
Fecha de publicación:
2020
Institución:
Universidad Santo Tomás
Repositorio:
Repositorio Institucional USTA
Idioma:
spa
OAI Identifier:
oai:repository.usta.edu.co:11634/29634
Acceso en línea:
http://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1955
http://hdl.handle.net/11634/29634
Palabra clave:
History
Memory
Teaching of history
Chair of Peace
Historia
Memoria
Enseñanza de la historia
Cátedra de la Paz
Histoire
Mémoire
Enseignement de l'histoire
Chaire de la paix
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Memória
Ensinamento de História
Cadeira da Paz
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Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debate
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description The Colombian post-conflict as a pedagogical phenomenon based on the Chair of Peace has once again placed the issue of Violence as a central element in the processes of teaching and learning in schools. But, like other predecessor chairs such as the Chair of Afro-Colombian Studies (CEA), entrepreneurship or sexuality, teachers' concerns are more abundant than the possible ways of facing this challenge in the school setting. This proposal is based on the concern of how to give shape to a chair of peace in a municipality like El Cocuy, which was affected by bipartisan violence in the middle of the last century. This question opens up the possibility of making some reflections that we consider should be taken into account when building a pedagogical proposal focused on teaching the armed conflict in Colombia. Firstly, the contextualization must start from local history; secondly, it must enunciate the theoretical and methodological limits to find places of encounter - disagreements between memory and history; and finally, it will provide an answer to why a pedagogy of memory is necessary.
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This question opens up the possibility of making some reflections that we consider should be taken into account when building a pedagogical proposal focused on teaching the armed conflict in Colombia. Firstly, the contextualization must start from local history; secondly, it must enunciate the theoretical and methodological limits to find places of encounter - disagreements between memory and history; and finally, it will provide an answer to why a pedagogy of memory is necessary.El postconflicto colombiano como fenómeno pedagógico con base en la cátedra de la paz ha vuelto a ubicar el tema de la Violencia como un elemento central de los procesos de enseñanza y aprendizaje en la escuela. Pero, al igual que otras cátedras antecesoras como la Cátedra de Estudios Afrocolombianos (CEA), emprendimiento o sexualidad, las inquietudes por parte de los docentes son más abundantes que las posibles formas de afrontar este reto en el escenario escolar. Esta propuesta, parte de la inquietud del ¿cómo dar forma a una cátedra de la paz en un municipio como El Cocuy atravesado por la violencia bipartidista a mediados del siglo pasado? Este cuestionamiento, abre la posibilidad de realizar algunas reflexiones que consideramos se deben tener en cuenta al momento de construir una propuesta pedagógica enfocada a la enseñanza del conflicto armado en Colombia. En primer lugar, la contextualización debe partir de la historia local; en segunda medida, enunciar los límites teóricos y metodológicos para encontrar lugares de encuentro-desencuentros entre la memoria y la historia, y por último, se dará respuesta al por qué es necesaria una pedagogía de la memoria.Le post-conflit colombien en tant que phénomène pédagogique basé sur la Chaire de la Paix a une fois de plus placé la question de la violence comme élément central dans les processus d'enseignement et d'apprentissage dans les écoles. Mais, comme d'autres chaires qui l'ont précédée, comme la chaire d'études afro-colombiennes (CEA), l'entrepreneuriat ou la sexualité, les préoccupations des enseignants sont plus nombreuses que les moyens possibles de relever ce défi dans le cadre scolaire. Cette proposition est basée sur le souci de donner forme à une chaire de paix dans une municipalité comme El Cocuy, qui a été touchée par la violence bipartisane au milieu du siècle dernier. Cette question ouvre la possibilité de faire quelques réflexions dont nous considérons qu'elles devraient être prises en compte lors de la construction d'une proposition pédagogique centrée sur l'enseignement du conflit armé en Colombie. Premièrement, la contextualisation doit partir de l'histoire locale ; deuxièmement, elle doit énoncer les limites théoriques et méthodologiques pour trouver des lieux de rencontre - les désaccords entre la mémoire et l'histoire ; et enfin, elle apportera une réponse à la question de savoir pourquoi une pédagogie de la mémoire est nécessaire.O pós-conflito colombiano como fenómeno pedagógico baseado na Cátedra de Paz colocou mais uma vez a questão da Violência como elemento central nos processos de ensino e aprendizagem nas escolas. Mas, tal como outras cadeiras predecessoras como a Cátedra de Estudos Afro-Colombianos (CEA), empreendedorismo ou sexualidade, as preocupações dos professores são mais abundantes do que as formas possíveis de enfrentar este desafio no contexto escolar. Esta proposta baseia-se na preocupação de como dar forma a uma cadeira de paz num município como El Cocuy, que foi afectado pela violência bipartidária em meados do século passado. Esta questão abre a possibilidade de fazer algumas reflexões que consideramos que devem ser tidas em conta na construção de uma proposta pedagógica centrada no ensino do conflito armado na Colômbia. Em primeiro lugar, a contextualização deve partir da história local; em segundo lugar, deve enunciar os limites teóricos e metodológicos para encontrar lugares de encontro - desentendimentos entre memória e história; e, finalmente, dará uma resposta ao porquê de uma pedagogia da memória ser necessária.application/pdfspaQuaestiones Disputatae: temas en debatehttp://revistas.ustatunja.edu.co/index.php/qdisputatae/article/view/1955/1727Quaestiones Disputatae: temas en debate; Vol. 12 Núm. 25 (2019): Quaestiones Disputatae Vol. 12 No 25; 88-1102011-0472Derechos de autor 2020 Quaestiones Disputatae: temas en debatehttp://purl.org/coar/access_right/c_abf2Límites entre la memoria y la historia para construir una cátedra por la pazLimits between memory and history to build a chair for peaceDes limites entre mémoire et histoire pour construire une chaise pour la paixLimites entre a memória e a história para construir uma cadeira pela pazinfo:eu-repo/semantics/articlehttp://purl.org/coar/version/c_970fb48d4fbd8a85http://purl.org/coar/resource_type/c_2df8fbb1HistoryMemoryTeaching of historyChair of PeaceHistoriaMemoriaEnseñanza de la historiaCátedra de la PazHistoireMémoireEnseignement de l'histoireChaire de la paixHistóriaMemóriaEnsinamento de HistóriaCadeira da Paz11634/29634oai:repository.usta.edu.co:11634/296342023-07-14 16:28:05.472metadata only accessRepositorio Universidad Santo Tomásnoreply@usta.edu.co